Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitleg over Linux (xubuntu)  (gelezen 566 keer)

Offline rietje

  • Lid
Uitleg over Linux (xubuntu)
« Gepost op: 2015/12/16, 14:25:16 »
Hallo forumleden,
Sinds kort ben ik een enthousiast gebruiker van Xubuntu 14.04.3.
Ik heb m.b.t.het besturingssysteem o.a.geleerd:
1. Software installeren, resp. verwijderen via het Softwarecentrum.
2. Specifieke Linux softwarepakketten inst., resp. verwijderen via Synaptic pakketbeheer.
3. In de Terminal kunnen d.m.v. commando's veranderingen binnen het systeem ingevoerd worden.
Ben ik tot zover juist?

Maar mijn vraag is nu nog waarvoor wordt in sommige gevallen door het systeem een teksteditor ingeschakeld om toe te passen? Hoe moet ik dit zien in samenhang met de terminalcommando's.

De beschikbare cursus op het internet van Garrels geeft mij nog niet het juiste inzicht en is trouwens van 2008 en verouderd voor de versie Xubuntu 14.04 en latere.
Ik zou enige uitleg hierover erg op prijs stellen en/of info over te verkrijgen cursus of handleiding.
B.v.d. Groeten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/16, 14:37:02 »
Ben ik tot zover juist?
Volledig :lol:
Maar mijn vraag is nu nog waarvoor wordt in sommige gevallen door het systeem een teksteditor ingeschakeld om toe te passen? Hoe moet ik dit zien in samenhang met de terminalcommando's.
Deze vraag begrijp ik niet helemaal, wanneer je klikt op een file, dan is daar meestal een programma aan verbonden.
Door met de rechter-muistoets te klikken kan je bij eigenschappen kiezen voor openen met.
Alles is dus aan te passen naar behoefte.
De beschikbare cursus op het internet van Garrels geeft mij nog niet het juiste inzicht en is trouwens van 2008 en verouderd voor de versie Xubuntu 14.04 en latere.
Ik zou enige uitleg hierover erg op prijs stellen en/of info over te verkrijgen cursus of handleiding.
B.v.d. Groeten.
Misschien heb je iets aan de website van Pjotr:
XFCE
Xubuntu
Direct Doen Xubuntu
Tips Xubuntu
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/16, 14:43:02 »
Hallo Rietje,

Je bent goed bezig!

Omdat ik met enige regelmaat Ubuntu installeer voor gegadigden heb ik een klein boekje gemaakt over Xubuntu voor het eerste begin. Zie onderaan voor de link. Misschien heb je daar al wat aan.

Die links naar Pjotr's sites, die Ron je gaf, zijn trouwens erg de moeite waard. Ik kan ze van harte aanbevelen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.


Offline rietje

  • Lid
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/16, 21:40:11 »
Heel erg bedankt. Ik kan de komende dagen even door om alles door te nemen.
Nog even dit voor Ron m.b.t.mijn vraag:

"Maar mijn vraag is nu nog waarvoor wordt in sommige gevallen door het systeem een teksteditor ingeschakeld om toe te passen? Hoe moet ik dit zien in samenhang met de terminalcommando's."

Ik bedoel hiermee het gebruik van een automatisch openend tekstbestand na b.v. deze terminalopdracht:

"Tik vervolgens in de terminal in (kopieer en plak):
sudo gedit /mnt/boot/grub/grub.cfg
druk op Enter."


Wat doet het systeem met deze info anders dan de info rechtstreeks uit de Terminal. Waarom niet alles direct via de Terminal ingegeven.?
Ik hoop dat mijn vraag nu iets duidelijker is.
Groetjes.


Offline ajjp

  • Lid
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/16, 22:08:59 »
Citaat
Wat doet het systeem met deze info anders dan de info rechtstreeks uit de Terminal.
Een in de terminal ingegeven opdracht wordt éénmalig uitgevoerd.
Als het de bedoeling is om een instelling permanent te wijzigen, dan moet een configuratiebestand waarin de bedoelde instelling is beschreven gewijzigd worden. Deze configuratiebestanden zijn tekstbestanden die door het systeem telkens, indien relevant, worden uitgelezen.

Offline rietje

  • Lid
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/17, 09:53:35 »
ajjp,
Ik begrijp het.Dit was een duidelijke uitleg. Bedankt daarvoor.
Groet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/17, 10:45:54 »
Gebruik in elk geval geen "sudo" wanneer je een grafisch programmaatje als kladblokje Gedit met rootrecht wil starten. "sudo" is alleen voor terminalprogramma's zonder grafische schil. Als je daar niet op let, dan stuur je de rechten op bestanden in je gebruikersmap in de war.

Voor zo'n kladblokje gebruik je "gksudo". In Ubuntu moet je gksudo tegenwoordig helaas eerst apart installeren, dus:
sudo apt-get install gksu
Kladblokje met rootrecht wordt dan:
gksudo gedit

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/17, 18:06:20 »
De documentatie van Machteld Garrels is ondertussen voor een oude Ubuntu versie. De commandolijn is echter niet veranderd. Omdat het werk echter zeer sterk naar de commandolijn gaat, blijft het nog steeds zeer leerrijk om de diepere werking van eender welk linux systeem beter te begrijpen.

"Maar mijn vraag is nu nog waarvoor wordt in sommige gevallen door het systeem een teksteditor ingeschakeld om toe te passen? Hoe moet ik dit zien in samenhang met de terminalcommando's."
In linux zijn configuratiebestanden gewone tekstbestanden. Je kan vaak de configuratie aanpassen door rechtstreeks die tekstbestanden aan te passen. Een tekstbestand aanpassen, gebeurt met een editor. Elke editor die dient om "platte" tekst aan te passen, is goed.

Onder een grafische werkomgeving gebruiken we vaak een editor met een grafische interface, zoals gedit of leafpad (of notepad.exe onde Windows!).  Er bestaan echter ook editors die in de terminal werken. nano is de gemakkelijkste. vi is minder intuitief, maar is aanwezig op praktisch elk unix/linux/freebsd, you name it, onder de zon.

Hoe je dit moet zien in samenhang met terminalcommando's? Elk terminal commando "doet iets" door een programma aan te roepen. Soms roep je met een commando een editor aan, om een tekstbestand te bewerken.
Citaat
Ik bedoel hiermee het gebruik van een automatisch openend tekstbestand na b.v. deze terminalopdracht:

"Tik vervolgens in de terminal in (kopieer en plak):
sudo -H gedit /mnt/boot/grub/grub.cfg
druk op Enter."


Wat doet het systeem met deze info anders dan de info rechtstreeks uit de Terminal. Waarom niet alles direct via de Terminal ingegeven.?
Hier gebruik je dus editor gedit om het bestand grub.cfg dat zich in de folder grub in de folder boot in de folder mnt bevindt. Met het commando
sudo nano /mnt/boot/grub/grub.cfg
laad je hetzelfde bestand, maar nu in de editor "nano" (die in de terminal blijft).
« Laatst bewerkt op: 2015/12/17, 18:08:57 door vanadium »

Offline rietje

  • Lid
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/18, 09:57:55 »
Heel leerzaam allemaal, bedankt. Voor mij: de laatste 2 berichten uitprinten en testen op mijn 2-de xubuntu op de andere HD.
Groeten.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/18, 10:01:11 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitleg over Linux (xubuntu)
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/18, 10:44:38 »
Succes  :) Je hebt een goede interesse in hoe de dingen werken. Ik kan toch aanraden dat je eens enkele hoofdstukken van Machteld Garrels doorneemt: goed en toegankelijk geschreven, en je zal vlug goed begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit. De essentie blijft immers. Je bureaublad is enkel maar een schilletje er bovenop. Er zijn er tientallen verschillende, en ze veranderen om de paar jaar.