Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]E-mail clients Thunderbird en Seamonkey werken niet meer na auto-mount  (gelezen 2161 keer)

Offline rudolfk

  • Lid
Probleem: Ik wilde de mount (aankoppelen) van media (Windows/Ubuntu patities op C-schijf) automatiseren met opstarten want ik gebruik in Ubuntu ook Windows fonts, gekopieerd naar partitie, genaamd "windisk". Maar elke keer als ik Ubuntu opstarte moest ik eerst de andere partities activeren via het bestandsbeheer en als ik dat vergat, werkten de lettertypes op Internet niet en wilde Thunderbird wel opstarten maar crashte gelijk weer na initialisatie. Als ik dan de partities had geactiveerd, werkte alles prima. Dat wil je automatiseren. Eerst deed ik dat fout via een optie in "Eigenschappen" maar die fout kon ik herstellen in gconf/dev/system/storage door de laatste te wissen. Daarna had ik de partities terug. En werkte alles weer. Maar nog steeds niet automatisch. Toen heb ik in "Systeembeheer" de opstartconfiguratie van de media aangepakt en automatisch laten opstarten met het systeem. Dat werkt nu wel, alleen werken nu alle Internet-geassocieerde programma's (Firefox, Seamonkey, Thunderbird en Seamonkey mail) niet meer. In Firefox zijn systeemteksten nu onleesbaar (corps 0 of zo) en Thunderbird etc. start op, initialiseerd en verdwijnt weer. Weet iemand wat hier aan de hand is?
rudolfk
« Laatst bewerkt op: 2009/10/21, 21:54:31 door rudolfk »

Offline track

  • Lid
Re: E-mail clients Thunderbird en Seamonkey werken niet meer na auto-mount
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/19, 15:31:40 »
Hoi Rudolf,

de benodigdheden van Firefox en aanverwanten zou ik in ieder geval naar een map binnen jouw systeem kopiëren
 (niet verlinken dus).  Anders heb je de spullen gewoon niet bij elkaar.
Als je perse toch iets automatisch wil mounten bij het opstarten kan dat zonder probleem met een passende regel
in het bestand  /etc/fstab  òf handmatig ( http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab ), of via de "startup-manager"
(vind je in synaptic).

track

Offline rudolfk

  • Lid
Re: E-mail clients Thunderbird en Seamonkey werken niet meer na auto-mount
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/19, 18:40:03 »
Hallo track, daar zijn we weer! Ik wil gewoon teveel van Linux en dus ook van Ubuntu. Is niet geschikt voor mij. Ik wil uitgebreide professionele grafische mogelijkheden, high-end WYSIWYG web editors (hoewel Kompozer uit de Mozilla-hoek er wel veelbelovend uitzag als vervanger van dat toch al niet zo bijzondere Frontpage) en vooral... vector tekenprogramma's. Onder Linux is het beste op dat gebied XaraXtreme LX dat nooit is afgemaakt wegens gebrek aan belangstelling en dus is blijven hangen in een oud stadium dat inmiddels allang is gepasseerd. De rest kan rechtstreeks de prullemand in. Wat het automatisch mounten aangaat, had ik toevallig de gnome ?disk volume? manager (ik ben de naam even kwijt en ik kan er niet meer bij, dus ik kan het ook niet voor je opzoeken) geïnstalleerd. Die manager brengt de aanwezige partities in beeld: "Sda1 t/m 5". En daarin kan je o.a. aangeven of ze op de desktop zichtbaar moeten zijn als "mounted" en je kan daarin ook partities en media-onderdelen 'un-mounten' en ook b.v. aangeven of ze bij opstart moeten worden aangekoppeld of niet. Dat was op zich heel handig en het scheen ook perfect te werken, want toen ik weer opstarte, stonden alle media-onderdelen keurig op de desktop en waren ook gewoon bereikbaar en bruikbaar. Te mooi om waar te zijn, want Ubuntu vond het maar niks dat ik zo tekeer ging, dus als volgende verrassing liet hij op Internet geen dynamische data (in de editor geschreven teksten en zichtbare code) meer zien, met het gevolg dat Thunderbird bij het binnenhalen van zijn eigen verhaal ook gelijk weer verdween. En nu start Linux Ubuntu helemaal niet meer op maar blijft in de initialisering van de grafische vormgeving steken, nadat MySQL ook niet meer werkte. Ik moet nu alleen nog weten waar Thunderbird zijn emails in een database zet. Alle overige home-mappen heb ik al naar een veiliger plek gekopieerd, voor later grasduinen. En als ik de bestanden van Thunderbird ook heb veilig gesteld, b.v. via de Live-CD, dan gaat Linux Ubuntu er weer af, want ik ben er helemaal klaar mee. Het is niets voor mij. Het is alleen jammer dat voor mij Linux de alleenheerschappij van Microzooi niet heeft kunnen doorbreken. Ik heb gewoon teveel andere dingen te doen en ik werk de hele dag op de computer en moet er dus redelijk op kunnen vertrouwen en Linux is gewoon niet wat het belooft, net als het spul van die andere trouwens. Toch hartelijk bedankt voor alle gegeven hulp. Dan wens ik jullie allemaal veel zon op het rommelige pad, vooral in dit sombere jaargetijde.

Offline track

  • Lid
Re: E-mail clients Thunderbird en Seamonkey werken niet meer na auto-mount
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/19, 20:02:22 »
Hoi  Rudolf,

ik vind het natuurlijk jammer dat je je van Linux telleurgesteld voelt,  maar ik begrijp het wél.

Nou ja, je hebt door "wilde" pogingen de boel een beetje verprutst, maar dat is niet erg.
Als ik lees  MySQL enz.  dan heb je toch al behoorlijk iets geprobeert !  En dan meerdere stappen tegelijk...
Er is niets verloren, Linux is immers een stevig systeem.

Volgens mij is de grootste drempel waar je telkens weer over valt het Win..-achtige denken !
In die zin is die volume manager ook een dwaalweg.  Met enkele kleine handmatige aanpassingen
was het heel goed gegaan.   =D
Daar zou je toch een aantal denkpatronen moeten herzien, anders word je met zo'n Linux niet gelukkig.
Maar dán valt het best mee !

Dat er op het gebied CAD en vector de mogelijkheden onder Linux beperkt zijn is jammer. (Maar het is zo) 
Er is in weze inkscape (die had je ook gezien ?) en verschillende kleinere progjes en dat was het.
Dus, als je op dat gebied meer moet doen, helaas !
Verder zijn de mogelijkheden van gimp niet minder dan die van photoshop !
Wél anders van aanpak, maar niet slechter.  Daar is het weer, het andere denken, maar uiteindelijk
is het overzicht door de straightere structuur van Linux beter (kun je nog niet geloven, hé ?).

Nu het redden van thunderbird en andere data:
Je moet toch met een Linux-systeem opstarten (hetzij ook de live-CD) en de desbetreffende partitie mounten.
Dan ga je met de verkenner (nautilus) naar de oude thuismap en maakt met [ctrl]-H (vind je ook in de menu's terug)
de verborgen mappen en bestanden zichtbaar.  Ga nu naar de submap  .mozilla-thunderbird  (met puntje ! = verborgen)
en haal er uit wat je nodig hebt.  Ik heb dit zelf nog niet gedaan (ik werk met evolution) , misschien is het ook beter
om eerst die thunderbird weer te herstellen en de data te exporteren.
In twijfel vind je hier verdere toelichting:  http://help.mozbrowser.nl/thunderbird/


Offline rudolfk

  • Lid
Re: E-mail clients Thunderbird en Seamonkey werken niet meer na auto-mount
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/20, 02:52:01 »
Hi track, ik waardeer jouw geduld zeer. Mijn manier van denken is een oud soort denken; het is gevormd door DOS en Basic, even later door Geos en uiteindelijk inderdaad door het evoluerende Windows, het Gates-product, waarmee ik altijd ruzie heb gehad maar waar ik niet buiten kon vanwege die tekenprogramma's. Oorspronkelijk was ik illustrator, striptekenaar en visualizer en één van de eersten die zich hier op het digitaal visualiseren toelegde (zie www.rudolfkahl.nl). Het was ook vanwege de tekenprogramma's en met name Xara (zo vreemd beginnend als CorelXara na een wurgactie van Corel) dat ik niet bij de Apple terecht kwam, want niet alleen was de Apple behoorlijk veel duurder dan de PC, de programma's waren ook lang zo flexibel niet dan Xara. Ik heb naar Inkscape gekeken, al onder Windows; het kan de svg-bestanden van Xara niet lezen en omgekeerd, vermoedelijk omdat het toch bepaalde functies mist, zoals b.v. 'feathering' wat voor het digitaal tekenen een grote stap vooruit is op het gebied van vector dat steeds dichter naar het pixel oprukt.
Waarom ik aan dit hele avontuur met Linux ben begonnen, had te maken met mijn ontevredenheid over Vista. Ik kocht een nieuwe werk-laptop (Dell Studio) waar noodgedwongen Vista op zat en ik kreeg er onmiddellijk ruzie mee. IE deed het al na een dag niet meer, nadat ik Google Chrome had geïnstalleerd. Daarom zocht ik naar degelijkheid. Ik liet mijn schijf helemaal leeg trekken en installeerde Windows 7 (ik had het beter bij XP kunnen houden) en daarnaast Ubuntu, eerst als Wubi en toen op een aparte partitie als multiboot. Nu denk ik erover om Ubuntu te vervangen door XP.
Nu even ter zake: Als ik vanaf de Life- of installatie-cd van Ubuntu naar mijn bestanden kijk (ik kan overal komen en alles zien, geen probleem) dan heb ik geen toestemming om in die mappen te kijken of ze te kopiëren naar een plek waar ze niet langer beschermd worden door het systeem. En dat begrijp ik ook, want de Live- of installatie-CD is zijn eigen besturingssysteem dat naar het systeem van een ander kijkt en daar dus geen rechten heeft. Het was handiger als ik via Windows daar zou kunnen gaan grasduinen, maar Windows ziet die hele partitie niet, terwijl Linux alle bestanden van Windows wèl ziet.
Tot slot nog even dit: Ik had liever onder Linux gewerkt dan onder Windows omdat het uiterlijk van Ubuntu zo is als Windows had moeten zijn, zonder al die geheugenvreters en toeters en bellen en veiligheidsgez... En nog een klein voorbeeldje. Mijn W7 is natuurlijk een Ultimate RC, dus net even meer dan beta en ik heb geen drivers voor mijn trackball (Kensington natuurlijk) en voor dat hinderlijke touchpad dat ik altijd uitgeschakeld wil hebben. Dat laatste is onder Ubuntu geen enkel probleem maar onder W7 krijg je het niet voor elkaar want bedrijven zijn niet zo vlot met drivers voor W7 en Kensington al helemaal niet, die haakte bij Vista al af.

Offline track

  • Lid
Re: E-mail clients Thunderbird en Seamonkey werken niet meer na auto-mount
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/20, 11:39:11 »
Even op het trefwoord "Xara" rondgeneusd  (kende ik immers nog niet) ...
en ik kom hier uit:  http://www.xaraxtreme.org/
Is deze versie bruikbaar of een soort "crimpware" ?
Want die staat gewoon in de repo's van Ubuntu, die had je zo maar via synaptic kunnen installeren.
Ik dacht, mits je een vervanger voor Xara zoekt...  ;)

Om jouw data vanaf de live-CD te redden zal je misschien na het mounten van jouw thuismap gewoon
met een rechtsklik een .zip-archief van de gehele map aanmaken en op een usb-stick zetten.
Je kunt uiteraard ook de Win..-partitie gewoon erbij mounten en die .zip rechtstreeks daar op zetten.
(eigenlijk geen beperkingen, natuurlijk ook niet vanaf de CD, desnoods open je de terminal en start  gksu nautilus ,
  dan ben je met "root"-rechten onderweg ... desnoods)
En zo'n .zip-bestand is uiteraard ook onder Win.. geen probleem.

Vanaf Win.. een ext2 / 3 / 4 - partitie aanspreken kan ook:  http://www.fs-driver.org/
Ik zou er wél terughoudend mee zijn want er kunnen conflicten ivm de verschillende rechtenpartonen ontstaan.

Voor de rest:  succes verder !

track

p.s.: DOS ... oja, daar was ik ook mee bezig.  Ben nog steeds trots op mijn  echo.sys om ANSI-teksten in het startmenu te zetten...
« Laatst bewerkt op: 2009/10/20, 11:42:30 door track »

Offline rudolfk

  • Lid
Re: E-mail clients Thunderbird en Seamonkey werken niet meer na auto-mount
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/20, 17:45:02 »
Hi track, ik kreeg net een berichtje van Kate Moir, ooit sales manager van Xara en mede-oprichter, over mijn vraag aan haar waarom ze met het door-ontwikkelen van Xara LX zijn gestopt. Het had te maken met het feit dat Xara werd overgenomen door het Duitse Magix en die waren niet zo enthousiast over de verderontwikkeling van de Linux-versie. Maar Kate gaf ook aan dat daarmee nog geen einde aan de versie hoefde te komen, want ze hadden nu belangrijkere zaken op het programma en als er meer belangstelling zou zijn vanuit de Linux-gemeenschap zou men de draad makkelijk weer op kunnen pakken. De versie van Xtreme LX die nu verkrijgbaar is, is geen crimpware, al werken sommige zaken wat minder handig dan in de commerciële versies. Zo kan je b.v. de functiebalken niet aanpassen en moet je elke keer bij opstarten die balken handmatig wakker klikken en een plekje geven. Ook zijn bepaalde menufuncties uit het 'originele' programma niet actief, maar dat is niet hinderlijk omdat ze worden overgenomen door andere functies. Zo is b.v. de font gallery niet actief, maar worden alle lettertypen in het fontmenu getoond. Verder is het een zeer compleet pakket en vele malen handiger en completer dan b.v. Inkscape. Als je op mijn website naar de oudere tekeningen kijkt, dan zijn die allemaal gemaakt met oudere versies van Xara, eerst CorelXara en later XaraXtreme, vergelijkbaar met de Linux-versie, nadat ze het hadden terug gekocht van Corel dat zich aan Word Perfect had verslikt. Je kan er rustig van uitgaan dat Xara in de Linux-form beter en handiger is dan Corel Draw, Adobe Illustrator en Freehand en ver verheven boven rommel zoals Zoner Draw, Inkscape e.d.. Onder Windows hebben ze op dit moment nog maar één echte concurrent en dat is Serif Draw Plus X3, waar ik heel vaak mee werk. De rest: Seen it, done it, dumpt it.
Heb je misschien nog een idee hoe ik Ubuntu weer aan de gang zou kunnen krijgen of kan ik gewoon over de bestaande versie heen installeren? In Windows heb je die handige reparatie-functie vanaf de installatieprocedure. Dat mis ik in Linux en had me wel logisch geleken. Als Linux een echt professioneel product zou zijn geweest, had het er ook in gezeten, want een programma kan heel goed vergelijken en gewoon instellingen die corrupt zijn, overschrijven. En dan ben je misschien een deel van je instellingen kwijt, maar die kan je dan vervolgens gewoon weer aan vullen. Nu lijkt het net alsof je een draad van een tikkende tijdbom door moet knippen. Dit soort zwakheden zie ik als een Achilles-hiel van Linux.

Offline track

  • Lid
Re: E-mail clients Thunderbird en Seamonkey werken niet meer na auto-mount
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/20, 19:15:02 »
Nee Rudolf, bij Linux weer dit andere denken.  En beschadigde Linux is geen tikkende bom, zal dus niet
verder onverwacht achteruit gaan.  Geen bluescreen, geen bestandsysteem plat.

Om een Linux te herinstalleren hoef je alleen de volledige thuismap veilig te stellen.
(dus alles wat onder /home/ staat, de verborgen bestanden incluis) 
Hetzij dat je een .zip-pakket pakt, hetzij dat je de map compleet kopiëert, dat maakt niet uit.

Na de herinstallatie zet je die weer terug en je bent klaar.

Dat daar geen automatische toestand voor is is ook begrijpelijk.  Bij Win.. is het vrij normaal dat je
om de zoveel tijd toch moet herinstalleren.  Linux wordt naar men zegt "only reboot to change hardware"  ;)
Nee, serieus: dat je een linux zodanig verminkt dat je beter herinstalleert. dat gebeurt een keer als je nieuw bent,
later eigenlijk niet meer.  Alles zit zodanig in elkaar dat je het heel goed kunt repareren.
Ik denk dat dat ook de reden is dat niemand serieus zo'n mogelijkheid heeft ingebouwd.  En dat is vanuit dit
perspectief niet eens onprofessioneel.  (moderne auto's hebben ook niet meer 2 reservebanden bij zoals nog 1940)

In jouw geval denk ik dat een schone herinstallatie inderdaad de makkelijkere weg is.
Zoals gezegd,  /home  veilig stellen, daarna eerst Win.. installeren (alle versies die je wil hebben), voor Uby gewoon
de nodige ruimte vrij laten (bij de partitie-indeling), en dan volgens de handleiding  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty
of beter  http://sites.google.com/site/computertip/installeren  naar de vrije ruimte installeren, nog enkele dingen
afmaken:  http://sites.google.com/site/computertip/directdoen  en  http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
/home weer terug zetten, en voortaan alleen maar nog installeren via synaptic .
(tenzij er is een goede reden en je weet wat je doet)   Win.. wordt automatisch in het startmenu opgenomen.

Dan zit je eigenlijk op de veilige kant.

track

Offline rudolfk

  • Lid
Hallo track, You are the first to know: "Hello Rudolf, Thank you for your continued support of our product, Hopefully one day there will be a Linux version of Xara Xtreme (Soooner rather than Later) If a version is due to be released we will let you know. Many Thanks CS" Dit bericht kwam na het persoonlijk bericht van Kate Moir. So far Xara Xtreme LX. Ik heb gedaan wat logisch was, binnen de mogelijkheden: De home-directory gekopieerd naar een veilige plaats, Ubuntu gewist door de partitie te wissen en er een lege partitie van te maken. Toen heb ik Linux Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, in die lege partitie en vervolgens de gekopieerde directories weer terug gezet. Maar Linux was me te slim af geweest: het heeft alleen maar lege directories gekopieerd! Misschien is een duo-installatie helemaal niet zo zinvol, al werkt Linux sneller dan welke Windows-versie ook, het wordt er allemaal niet sneller op als je steeds van het ene besturingssysteem naar het andere moet jumpen. Ik zal het voortaan moeten doen met wat Microsoft aan narigheid voor ons bedenkt en de versies zullen steeds erger worden want daar wordt geld aan verdiend. Er was niet zoveel mis met XP, alleen als ik dat op een moderne computer installeer, herkent dit het draadloze netwerk niet eens meer en krijg ik het gevoel terug te zijn bij Windows 95. Dat probleem had ik met Ubuntu 9.04 nu niet.

Offline track

  • Lid
Wat is daar nou mis gegaan ??

Als je Linux naar de vrije ruimte installeert (dus niet eens een partitie aanmaakt, ook niet een lege !!) kan het toch niet mis gaan ??
Ubuntu maakt dan alles vanzelf aan (startmenu incluis).   Of is het mis gegaan bij het inpakken van het archief ?

Trouwens, wat beteken dat bericht van Kate Moir ?  Die Xara Xtreme zit toch al sinds jaren in de Uby-repo's ??
Hoezo "Hopefully some day ..." ?  Dat snap ik niet.

track

Offline rudolfk

  • Lid
Hi track, wat er mis is gegaan?: Ik had de inhoud van home/rudolf met alle directories met een sudo opdracht naar een andere partitie gekopieerd en tot mijn eigenlijke verbazing had Linux dat ook gedaan, voordat ik zijn partitie wiste en opnieuw formatteerde om een schone nieuwe installatie te maken om dan vervolgens de verhuisde documentbestanden weer terug te zetten. Maar Linux had wel braaf alle directories gekopieerd maar niet de inhoud, dus was ik alle databestanden die ik met Linux-programma's had aangemaakt, kwijt, zoals de e-mails, de diary-bestanden, de agenda... Ik kon nog wel een database-bestand van Almanah Diary terug vinden die in local/share had gestaan, maar die had ik gemaakt met een update van het programma en dank zij dat absoluut stompzinnige systeem van "tar.gz"-verpakking en de slordige manier van programmeren waardoor in dit geval alle bestanden als los zand bij elkaar stonden, de mappen niet werden aangemaakt en tig zaken van Internet moesten worden gedownload waardoor het twee dagen had geduurd om met hulp van die programmeur de zaak geïnstalleerd te krijgen, was ik niet van plan om dat hele proces nog eens te doorlopen. Op dat punt kan ik nu met een gerust hart een ijzerharde voorspelling doen: Als dit soort dingen in toekomst niet beter worden geregeld, is er absoluut geen toekomst voor Linux en dat weten ze bij zowel Microsof als Apple en daarom slapen ze daar nog lekker voldaan en rustig.
Wat het bericht van Xara aangaat: Het programma bestaat wel en werkt, maar is nog niet helemaal af en dit laatste bericht geeft aan dat het nog niet is opgegeven maar dat er in een niet te verre toekomst een update te verwachten KAN ZIJN. Daar zou de tekenende Linux-gemeenschap blij mee moeten zijn, want dat is het enige programma onder dit systeem waar je een behoorlijk plaatje mee kan maken.
Intussen ben ik de brokstukken naar Windows aan het verhuizen. Een duoboot met XP ging niet helemaal goed, want XP dacht dat die het voor het zeggen had en bovendien is XP nu wel wat oud gebleken voor mijn laptop, want het herkende de interne bluetooth netwerkadapter niet eens. Nou had ik daar weer alle mogelijke drivers voor kunnen downloaden via W7 maar uiteindelijk had ik daar ook niet zo'n zin in. Ik ben het geëxperimenteer nu een beetje zat en ga gewoon aan het werk. Er is genoeg te doen. Rest mij jou en de gemeenschap veel succes toe te wensen en, in navolging van de onnavolgbare Hans G. Kresse: "Veel zon op jullie pad!"