Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?  (gelezen 18433 keer)

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/11/21, 22:18:04 »
Als ik dat doe met gksudo nautilus, dan zegt ie daarna in de gewone Nautilus dat het Alleen-lezen is, terwijl mijn gebruikersnaam toch echt op Aanmaken en verwijderen en Lezen en schrijven heb gezet...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/21, 22:18:18 »
Rechten is mijn zwakste punt op Linux...
=D

Eigenaar en rechten verander je met "gksudo nautilus" of, beter nog  O0 met de commandolijn:

sudo chown vistaus:vistaus /media/mijn_stoute_harde_schijf

Vanaf dan wordt "vistaus" eigenaar van het koppelpunt.

Heb je meerdere gebruikers die alle de schijf volop moeten gebruiken, zet dan in plaats alle rechten open:

sudo chmod ugo+rwx /media/mijn_stoute_harde_schijf
Hiermee krijgen gebruiker (u), groep (g) én anderen (o) + lees (r), schrijf (w) en uitvoerrechten (x).

Wil je het alleen voor de eigenaar (user), dan wordt het

sudo chmod u+rwx,go-rwx /media/mijn_stoute_harde_schijf

Of voor eigenaar en groep:

sudo chmod ug+rwx,o-rwx /media/mijn_stoute_harde_schijf

[edit]Pjotr meldt op zijn webstek dat het gebruik van gksudo nautilus niet altijd goed schijnt te gaan. Dan best met de commandolijn proberen: eens je bovenstaande voorbeeldjes doorhebt, zie je dat het eigenlijk eenvoudig is. Voor chmod zijn er ook andere manieren om de rechten aan te geven, nl die met de cijfertjes. Maar de manier die ik toon, is meest intuitief.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/21, 22:20:53 door vanadium »

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/21, 22:23:40 »
Op mijn externe HD en USB-stick die ik uitsluiten voor Linux gebruik....
Daar op zit een klein boom-structuur...
/Backup/Documents
/Backup/tmp
/Backup/bin
/Backup/Downloads
/Backup/src
En nog een paar... Maar allemaal met 0777.
Op deze manier kan ik dan vanaf eender systeem nog extra sub-mappen maken en in wegschrijven, zonder dat ik root moet zijn.
Ik gebruik meer dan een distro, en ook als is het de zelfde user bij naam het heeft zeker niet de zelfde user-id.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline h2o

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/21, 22:29:07 »
Vistaus, probeer eens het volgende:

sudo apt-get install gigolo gvfs-bin
Met Gigolo kun je behalve netwerken ook USB schijven benaderen,afkoppelen en bekijken. In combinatie met Pcmanfm of met aanpassing Thunar heb je dan een krachtig hulpmiddel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/21, 22:37:19 »
Moet je nu echt allerlei extra programma's installeren om je rechten op een harde schijf te controleren?

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/21, 23:14:52 »
@vanadium: Dank! Alleen na het ingeven van sudo chown vistausss:vistausss /media/naamvanmijnexternehardeschijf
rapporteert Nautilus nog steeds dat ie Alleen-lezen is ???
(vistausss is mijn gebruikersnaam op mijn PC)

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/22, 00:22:39 »
Heb al een paar chown en chmod-commando's geprobeerd die ik vond via Google (o.a. sudo chmod -R 777 vistausss:vistausss /media/naamvandisk) maar niks helpt. Alle rechten staan goed, maar Nautilus rapporteert nog altijd "Het doel is Alleen-lezen" ???

Offline h2o

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/11/22, 11:30:21 »
Heb al een paar chown en chmod-commando's geprobeerd die ik vond via Google (o.a. sudo chmod -R 777 vistausss:vistausss /media/naamvandisk) maar niks helpt. Alle rechten staan goed, maar Nautilus rapporteert nog altijd "Het doel is Alleen-lezen" ???

Probeer eens het volgende:

sudo chmod -R 0777 /media/doelsudo chown -R vistaus /media/doelsudo chgrp -R vistaus /media doel
Alle commado's aanpassen aan eigen situatie:

/media/doel = /media/je-schijf
vistaus is je gebruikersaccount

chmod -R 0777 zet alle rechten open
chown -R visaus maakt dat jij van ALLE bestanden de eigenaar bent
chgrp -R vistaus maakt dat alles onder de groep vistaus gaat vallen

Als je dit doet dan is je hele schijf (theoretisch gezien) helemaal alleen van jou.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/11/22, 11:49:08 »
Heb al een paar chown en chmod-commando's geprobeerd die ik vond via Google (o.a. sudo chmod -R 777 vistausss:vistausss /media/naamvandisk) maar niks helpt. Alle rechten staan goed, maar Nautilus rapporteert nog altijd "Het doel is Alleen-lezen" ???

Zo te zien heb je chmod geprobeerd te gebruiken voor naam-van-eigenaar-verandering.... Dat schiet niet op, want dat doet chown.  XD

Overigens is chown eigenlijk niet nodig, want wat maakt het tenslotte uit wie er de eigenaar is, als iedereen lees- en schrijfrechten heeft?  :)

Enfin, je hebt nu van diverse kanten prima adviezen gehad; simpelweg met precisie opvolgen.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 11:55:33 door Pjotr »

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/11/23, 16:48:03 »
Oké, heb hem van de stroom gehaald, terug aangekoppeld en nu kloppen de rechten wel en is ie niet meer alleen-lezen... Vreemd.
In ieder geval bedankt allemaal voor de hulp! :)