Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst  (gelezen 1316 keer)

Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Gepost op: 2007/08/16, 13:35:39 »
goedemiddag iedereen,
Ik heb een probleempje  met mijn computer: hij start heel traag. Om  precies te zijn: bij "uncompressing linux... Ok booting the kernel" blijft 'ie ruim 3 minuten hangen en bij "loading hardware drivers" nog eens ruim 2 minuten.

dit was eerst veel sneller. toch kan ik me niet echt herrineren dat ik iets grondig veranderd heb.
Ik heb het al (onder de naam luke_) op het ubuntu-nl IRC kanaal gevraagt, daar kwamen we er niet uit, ik heb de tip gekregen me op het forum aan te melden.

wat heb ik voor PC:
Asus tusi-m moederbord, intel tualatin 1400mhz celeron processor, 512mb ram, 2hd's: 1 van 40 gb met meerdere partities en 1 van 20 gb in 1 partitie.
de 20gb is puur voor backups, op de 40 gb is een fat 32 partitie met Windows 98, een FAT 32 partietie met windows XP, een FAT 32 partitie waar ik al mijn bestanden opsla, een extended partietie met daarin een ext3 met ubuntu en een swap met swap.

wat heb ik al geprobeert om het probleem op te lossen:
Op irc heeft ene Math^ mij verteld hoe het splash bootscreen uit te schakelen om meer informatie te krijgen tijdens het opstarten, helaas leverde dit niets op.

verder zou het aan een recentelijk aangesloten apparaat kunnen liggen: afgezien van een USB license key heb ik niets nieuws aanbgesloten en zonder de key blijft het probleem ook.

booten met een oudere kernel om een eventuele update de schuld te kunnen geven hield ik ook nog steeds hetzelfde probleem

booten van live-CD ook ?!? (dan ga ikzelf toch wel denken aan een stuk hardware wat niet meewerkt)

het enige nieuwe spul wat ik heb geinstaleert voor het probleem optrad zijn GNUpaint, Krita en XaoS, en misschien wat updates.

mijn kennisniveau van computers:
Onder windows ervaren, voor dos net te jong, schroeven (hardwaregedoe) aan PC's veel ervaring mee, met linux denk ik nu een half jaartje bezig dus eigenlijk geen ervaring mee, behalve de echte basics. Binnen de grafische omgeving voel ik me wel thuis, in een terminal wat minder, al kan ik wel wat standaarddingetjes (dankzij http://nl.flossmanuals.net/Linux/BasicCommands )


ik hoop dat dit genoeg informatie is, zoniet; vraag maar raak.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/16, 14:06:17 »
Citaat van: Lucky_Luke
wat heb ik al geprobeert om het probleem op te lossen:
Op irc heeft ene Math^ mij verteld hoe het splash bootscreen uit te schakelen om meer informatie te krijgen tijdens het opstarten, helaas leverde dit niets op.
Welke informatie kreeg je dan te zien? M.a.w. bij welke regel of regels blijft hij zo lang hangen? Kun je er een opname van maken met de digitale camera, en de foto hier posten? Posten kan met behulp van http://imageshack.us

Groet, Pjotr.

Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/16, 14:41:10 »
hij bleef hangen bij "Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel" en bij "loading hardware drivers"
meer informatie gaf 'ie niet.

filmpje gaat lastig worden (kan desnoods wel)

als ik ergens een log oid moet opgraven: vertel me maar welk log en hoe. Ik heb ergens in een sticky topic wat gelezen over "hoe", maar weet natuurlijk niet wat jullie nodig hebben.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/16, 15:47:04 »
Misschien een bugje ten gevolge van een update die je binnengehaald hebt? Is dit van de ene op de andere dag voorgevallen of heb je 't ervoor ook al eens opgemerkt maar gebeurd het nu bij elke opstart?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/16, 17:07:31 »
nooit eerder gehad, gewoon van de ene op de andere dag.

heb net nog even mijn andere OS-en geprobeert:  win98 gaat snel als altijd, win XP gaat trager dan anders (soortgelijk als ubuntu)

dat windows Xp ook trager gaat laat mij wel denken in de richting van iets hardwareachtigs maar ik weet niet wat. Schijfcontrolle levert geen fouten op (ik weet hiet of er ook zoiets als schijfcontrole zit in Ubuntu?, dan kan ik dat daar ook eens proberen)

Dat XP nu ook traag is is nieuw, dit is pas opgetreden nadat ik eens met partitionmagiq heb gekeken.
Partitionmagic vond een fout in departititabel en heeft die gerepareerd, sindsdien is ook XP traag.

wat mij verder opvalt in partitionmagic is dat de gebruikte ruimte even groot is als de totale ruimte op de ext3 partitie. Binnen ubuntu heb ik er nog ruim 5Gb vrije ruimte. Nou is het ook een oude versie van PartitionMagiq...

Ik heb goede backups, dus desnoods kan ik een complete reinstal doen. (ben ik wel weer al mijn instellingen, updates en nederlandse taalpakketten kwijt...)

Robienske

  • Gast
Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/16, 17:21:42 »
Volgens mij ligt het probleem bij Partition Magic, dat programma staat erom bekend om "fouten" te zien in sommige partities, en ze dan te "fixen". Daardoor kunnen partities beschadigd raken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/16, 17:37:44 »
Inderdaad, je kan beter de gparted live cd gebruiken en Partition Magic weg doen.

Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/17, 17:57:42 »
Zal ik dan maar een complete herinstalatie doen? Dat lost het probleem op, maar zorgt er wel voor dat ik nooit achter de oorzaak kom.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/17, 19:44:39 »
Citaat van: Lucky_Luke
Zal ik dan maar een complete herinstalatie doen? Dat lost het probleem op, maar zorgt er wel voor dat ik nooit achter de oorzaak kom.
Dat wel, maar het heeft wel het voordeel, dat je gelijk kunt overstappen op de veel gebruikersvriendelijkere versie 7.04. Tip: die installeer je het snelste via de Alternate CD (niet de LiveCD dus). Die zit hier:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.04/ubuntu-7.04-alternate-i386.iso

Tip 2: Gebruik eerst de Gparted LiveCD om de partities te herformatteren (dan ben je echt af van de ellende die Partition Magic heeft veroorzaakt):
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Groet, Pjotr.

Ubuntu 6.06 start veel trager dan eerst
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/31, 17:58:37 »
dank voor het antwoord, ik ben net terug van vakantie dus heb er nog niks mee kunnen doen. Ik gebruik gewoon de liveCD (dat gaat denk ik sneller dan nog eens 700mB downloaden met 200mbit/s). word dan wel 7.04 :)

daar staat ook Gparted op op die live CD, dus daarmee zal ik dan herpartitioneren. (ik ben er nu achter dat ik inderdaad iets om zeep heb geholpen in de partititabel, wat het is maakt me eigenlijk niet zo erg uit)

mijn opslagschijf (waar al mijn bestanden opstaan, of "stonden" helaas) is om zeep (niet zo heel erg, de hardware is nog heel en ik heb een complete kopie van enkele minuten voor de fout)

EDIT:
ben nu bezig met herinstaleren. Windows weigert te instaleren om een-of-andere reden. pech, dat los ik later wel op.
(ik heb helaas windows nodig om proton+ devlopment suite te draaien, ik heb al even zitten kijken naar wine/vmware maar ik ben banmg dat me dat niet zomaar gaat lukken...)

EDIT2:
vandaag toch weer liveCD : om een of andere reden kan ik niet inloggen op het pasgeinstaleerde systeem. 'k zal tijdens de install wel 2x dezelde typefout in het password hebben gemaakt die ik nu niet meer kan reproduceren...

weer opnieuw instaleren dan maar... (kan vast makkelijker?)

EDIT3:
Ubuntu werkt weer, rest alleen nog mijn windowsprogramma's aan de praat te krijgen maar daar zal ik voor het overzicht een nieuw topic voor openen. Iedereen bedankt voor de hulp!