Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer  (gelezen 4313 keer)

Offline STANLAAT

  • Lid
Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Gepost op: 2014/06/10, 18:41:19 »
Sinds een paar maanden ben ik overgestapt op Ubuntu 12.04. Tot nog toe kreeg ik om de paar dagen nieuwe updates, die ook zonder problemen geïnstalleerd zijn. Maar sinds een paar dagen krijg ik nu steeds de volgende foutmelding als ik probeer te updaten:
"Softwarebron-informatie downloaden is mislukt."
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Zou er bij de updates bijvoorbeeld per ongeluk een verkeerd programma zijn geïnstalleerd? En hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Alvast bedankt voor de tips.

Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/10, 21:50:18 »
Hallo, kijk even welke bronnen/servers je gebruikt om van down te loaden, om te testen zou je even kunnen overschakelen naar de (Engelse) hoofdserver ipv. de Nederlandse. Misschien heb je ook ppa's in je lijstje staan, kan zijn dat daar een probleem mee is.

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/10, 23:09:37 »
Zojuist heb ik even gekeken bij de instelling van de pakketbronnen. Voor alle zekerheid heb ik bij 'Updates' het vinkje bij 'Niet-ondersteunde updates (precise-backports)' maar weggehaald, want het schijnt dat dat weleens problemen kan opleveren. Maar ik krijg dan nog steeds de volgende foutmelding:
"De informatie over beschikbare programmatuur is verouderd. Om programmatuur en updates te installeren uit nieuwe of gewijzigde pakketbronnen, moet u de info over beschikbare programma's herladen. U heeft een werkende internetverbinding nodig om door te gaan."
Dat herladen mislukt echter steeds, omdat ik dan steeds weer die eerste foutmelding krijg:  "Softwarebron-informatie downloaden is mislukt".
En inmiddels blijkt de laatste werkende update alweer van 9 dagen geleden te dateren. Hoe kan ik dit euvel snel verhelpen, voordat ik straks hopelijk achter lig qua beveiliging en updates?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/10, 23:11:15 door STANLAAT »

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/10, 23:19:38 »
Inmiddels heb ik ook even de Engelse hoofdserver gekozen, maar dat leverde ook niets op: nog steeds dezelfde foutmeldingen. Vervolgens heb ik het weer teruggezet naar naar de Nederlandse server.

Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/11, 12:37:59 »
Een probleem met ufw? (probeer eens terug opnieuw met sudo ufw disable
en dan terug kijken of hij laadt.

Vergeet niet de firewall terug actief te zetten na die test.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/12, 22:35:52 »
Dus gewoon die opdrachtregel 'sudo ufw disable' in het Terminalvenster intikken?
Ik durf dat soort dingen niet goed, omdat ik niet zo technisch ben en bang ben door een foutje de hele zaak te mollen. Maar ik kan het eens proberen.
Hoe moet de firewall trouwens vervolgens weer geactiveerd worden? Met een opdrachtregel 'sudo ufw enable' of zo?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/13, 11:47:30 »
Ik durf dat soort dingen niet goed, omdat ik niet zo technisch ben en bang ben door een foutje de hele zaak te mollen. Maar ik kan het eens proberen.

Angst om iets verkeerds te doen is de grootste hindernis in je eigen ontwikkeling.

Bij twijfel: Zorg voor een goede back-up en experimenteer er gewoon op los. Gaat het mis dan staan je bestanden veilig opgeslagen en installeer je gewoon opnieuw. Op deze manier leer je ontzettend veel en groeit het zelfvertrouwen.

Succes Ben.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/13, 12:04:39 »
Ik durf dat soort dingen niet goed, omdat ik niet zo technisch ben en bang ben door een foutje de hele zaak te mollen. Maar ik kan het eens proberen.

Angst om iets verkeerds te doen is de grootste hindernis in je eigen ontwikkeling.

Bij twijfel: Zorg voor een goede back-up en experimenteer er gewoon op los. Gaat het mis dan staan je bestanden veilig opgeslagen en installeer je gewoon opnieuw. Op deze manier leer je ontzettend veel en groeit het zelfvertrouwen.

Succes Ben.
Mee eens. Tip: gebruik een overbodige computer die je nog ergens hebt rondslingeren, als proefbak. Dan kun je daar veilig je wilde experimenten op doen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/13, 13:21:06 »
Of kopieer en plak het volgende commando
sudo ufw status verbose [Enter]

Dit bovenstaande commando wijzigt niets, en geeft alleen info over de firewall status, die je hier zou kunnen posten.

Check eventueel welke updates je voor het laatst hebt kunnen installeren, via Ubuntu' Softwarecentrum > Geschiedenis. Was dat wellicht een kernel update? Dus pakketten met de naam linux-image er in. Probeer eventueel het starten met een vorige kernel versie. Voor info daarover check je deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Submenus

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/13, 19:23:45 »
Vreemd: ik heb net gekeken bij het Ubuntu Softwarecentrum. Maar zodra ik bij 'Geschiedenis' klik op 'Updates', loopt hij vast en krijg ik de melding 'Ubuntu softwarecentrum reageert niet'.
En net klikte ik bij dat Softwarecentrum op de knop 'Hulp'. Daar kreeg ik de volgende melding van een 'Onbekende fout':

'Het bestand '/usr/share/gnome/help/software-center/nl/software-center.xml' kon niet worden verwerkt, omdat het ongeldige XML bevat.'

Zou dit een mogelijke aanwijzing kunnen zijn? En heeft Iemand enig idee wat er met het bovenstaande bedoeld wordt? Ik heb naar mijn weten niets 'stouts' gedaan en steeds gewoon op de knop 'Updates installeren' gedrukt.

De knop 'Installaties' bij 'Geschiedenis' werkt gelukkig wel. Wat de vraag van Jolo betreft: bij de laatste 3 installaties zat inderdaad ook een image-bestand: 'linux-image-3.8.0-42-generic'.  Zou dat de boosdoener zijn? (De andere twee laatste installaties waren: 'linux-headers-3.8.0-42' en 'linux-headers-3.8.0-42-generic'.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/13, 19:38:55 door STANLAAT »

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/14, 08:59:56 »
Net ook op verzoek van Jolo het commando 'sudo ufw status verbose' ingetikt in  het Terminalvenster. Ik kreeg daarop de volgende regel op het scherm: 'Status: inactief'. Houdt dat dus in dat de firewall op inactief staat, en zou dat de reden van de problemen kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/14, 16:18:09 door STANLAAT »

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/14, 16:42:15 »
hoi Femke, ik heb net het eerste commando 'sudo dpkg --configure -a' ingetikt, maar dan gebeurt er helemaal niets. Is dat normaal? En kan ik daarna verder gaan met de commando's die eronder staan?
Van sudo-ku heb ik gelukkig meer verstand... ;-(
« Laatst bewerkt op: 2014/06/14, 16:43:56 door STANLAAT »

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/18, 22:22:34 »
Net heb ik een vriend die zelf ook veel met Ubuntu werkt, ernaar laten kijken. Het updaten lukt nu op zich goed volgens hem, op drie hardnekkige foutmeldingen na. Weet iemand toevallig waar die mee te maken hebben?

W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable/ubuntu/dists/precise/main/source/Sources is mislukt  404  Not Found

W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable/ubuntu/dists/precise/main/binary-amd64/Packages is mislukt  404  Not Found

W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable/ubuntu/dists/precise/main/binary-i386/Packages is mislukt  404  Not Found

Volgens hem lost opnieuw installeren van Ubuntu 12.04 (hier op het forum als oplossing gesuggereerd) het probleem niet op, omdat mijn versie van Ubuntu (64-bits) werkt met de desktop Cinnamon van Linux Mint. Klopt dat volgens jullie?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/18, 22:28:42 »
Het kan best zijn dat die PPA's niet meer werken, de service kan gestopt zijn. Je kan de PPA's handmatig verwijderen in updatebeheer. Je krijgt dan geen updates meer maar de foutmeldingen zijn dan wel verdwenen.
Waarom installeer je niet gewoon Mint Cinnamon?
 
Edit:
Not Found

The requested URL /gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable/ubuntu/dists/precise/main/binary-i386/Packages was not found on this server.

Apache/2.2.22 (Ubuntu) Server at ppa.launchpad.net Port 80

De PPA bestaat dus niet meer
« Laatst bewerkt op: 2014/06/18, 22:38:59 door RikRik »

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Updaten via Updatebeheer lukt niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/19, 16:52:51 »
Zojuist in de instellingen van Updatebeheer bij 'Overige programmatuur' de twee PPA's afgevinkt die in de lijst stonden. Meteen werkte Updatebeheer weer zonder problemen. Hoe simpel kan het soms zijn? Dank voor de tips!
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 17:08:39 door STANLAAT »