Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-boot problemen  (gelezen 959 keer)

Dual-boot problemen
« Gepost op: 2016/11/26, 15:11:33 »
Hallo iedereen,

Ik probeer ubuntu te installeren via dual boot op mijn windows 10.
Ik heb al verschillende methode's gebruikt maar ik heb nog steeds geen oplossing gevonden.
Het gaat namelijk over ubuntu ( 16.04.1 -desktop - amd64). Die heb ik zowel gebrand op een CD en ook geflasht op een usb stick.
Alles loopt dus goed ik ga naar mijn BIOS en boot via mijn CD. Als ik voor de optie installeer/probeer Ubuntu ga dan laad hij het paars achtige scherm en beginnen de 5 bolletjes te kleuren van orangje naar wit en omgekeerd dus alles loopt nog goed. Maar ongeveer een 20 sec stopt hij ineens met laden en heel het scherm bevriest. Ik kan niets meer doen en ik heb hem zo eerst zeker 2 uur laten doen. Maar er gebeurt helemaal niets.
Mijn installatie scherm vriest altijd na een aantal seconde of het nu op een usb geboot wordt of een CD.
Weten jullie hier een oplossing voor ? Ik heb nog nergens hier concreet een oplossing voor gevonden.

Alvast bedankt !

Verdere details over pc:
ASUS N551VW
x64
Intel I7-6700HQ
BIOS : UEFI
Nvidia Geforce GTX 960M

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dual-boot problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/26, 16:16:41 »
Heb je verschillende downloads geprobeert. misschien iso niet goed.

Of probeer te booten met de usb/cd, dan druk op spatiebalk, tijdens booten van je linux (je ziet misschien een vierkant onder in het scherm), zoek daar naar het scherm instellen naar een standaard scherm, dit aanvinken met spatiebalk, dan doorgaan met booten, zoek naar "nomodeset", dan zou je linux moeten starten.

https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Dan installeren, rebooten, updaten, rebooten, dan driver voor je videokaart installeren.

Re: Dual-boot problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/26, 16:25:04 »
Heb je verschillende downloads geprobeert. misschien iso niet goed.

Of probeer te booten met de usb/cd, dan druk op spatiebalk, tijdens booten van je linux (je ziet misschien een vierkant onder in het scherm), zoek daar naar het scherm instellen naar een standaard scherm, dit aanvinken met spatiebalk, dan doorgaan met booten, zoek naar "nomodeset", dan zou je linux moeten starten.

https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Dan installeren, rebooten, updaten, rebooten, dan driver voor je videokaart installeren.


Ik heb Linux nog niet geinstaleerd. dus het is niet dat ik een zwart scherm krijg maar het bevriest gewoon VOOR de installatie.

Re: Dual-boot problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/28, 11:25:34 »
Bij mij ligt het probleem precies omgekeerd.
Na het installeren van ubuntu 16.04.1 ben ik Win10 kwijt, niet echt erg, maar het staat natuurlijk nog (in een 4,2gb Extended partitie)
Ik wil een triple boot van ubuntu, (Mac) OSX én Win10 (met een keuze-tijd van 0,05 sec of zoiets, zodat een ander NIET in de opties Win10 of OSX kan komen, maar ikzef wel)
Hoe krijg ik Win10 in een (voorlopige) dualboot?

Verder heb ik net een Macbook air gekocht (2e handsje), waar ik een dual-boot met OSX op wil hebben.

Mijn bedoeling is de 3 os-en te vergelijken en ZELF een nieuw os te bedenken en mogelijk schrijven, dat de voordelen van de 3 samenvoegt en de nadelen van elk os elimineert.

Wie helpt me dualboot/de triple-boot te realiseren?

Antoine
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Dual-boot problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/28, 11:54:15 »
In de terminal:

sudo update-grub
En opnieuw opstarten.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dual-boot problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/28, 12:16:36 »
Als linux geen windows ziet,
dan eerst
os-prober  (misschien sudo)
dan
sudo update-grub
de terminal.
Google even voor uitleg.

Re: Dual-boot problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/28, 15:08:18 »
Ik denk dat wotsepotse hiermee nog niet geholpen is want er is nog steeds geen linux geïnstalleerd...

volg even deze link: https://sites.google.com/site/computertip/windows
- Best begin je dus met de “Snelle opstart” in W10 uit te schakelen.   JA, is nodig met Ubuntu ernaast.
- vervolgens Secure boot uitschakelen
- de bootvolgorde eventueel aanpassen
Enfin, neem deze uitstekende link van Pjotr volledig door.

Succes!
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Dual-boot problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/30, 12:28:54 »
Draait ubuntu wel van dvd/usb in de testmodus?


[flauwe-oplossing]
Ubuntu in single boot?  :evil:
[/flauwe-oplossing]

(is btw niet eens zo flauw. hier alles single boot ubuntu, zonder iets te missen)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Dual-boot problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/30, 13:44:38 »
Single boot? Hier ook. Wil het niet anders meer.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021