Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke laptop.....?  (gelezen 2809 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Welke laptop.....?
« Gepost op: 2014/01/26, 16:42:32 »
Jullie kennen ongetwijfeld dat gezegde over die bomen en dat bos? ;) Ik 'moet' voor een familielid 'een' laptop kopen en daar Ubuntu 12.04 op zetten. Acer Travelmate valt af. >:( 

Om een lang verhaal kort te maken, na uren zoeken heb ik onderstaand lijstje gemaakt. De HP's omdat HP en Ubuntu over het algemeen goed met elkaar overweg kunnen, de Lenovo's omdat een ervan als 'winnaar' uit een Best Buy Guide op Tweakers kwam (van de andere weet ik niet meer waar ik die heb opgeduikeld), en de Toshiba's omdat de Toshiba die de computerboer had staan, probleemloos van een usb-stick met Ubuntu 12.04  op- en doorstartte, en ik daarom hoop dat dit geldt voor het hele sortiment Toshiba's.

De laptop is bedoeld voor 'normaal' gebruik. Geen games, geen videobewerking, er wordt af en toe muziek gedownload, Facebook is een veelbezochte site, er wordt aan tekstbewerking gedaan en wat de huis-tuin-en-keukengebruiker zoal meer doet met z'n laptop.
Omdat er ook veel naar muziek geluisterd gaat worden, moet het geluid dat uit de speakers komt, dus wél dik in orde zijn.
Een touchscreen is géén optie en het beeldscherm mag 15,6" maar ook 17,3" zijn.

Om niet nog 'ns uren kwijt te zijn aan zoeken naar reviews (en omdat ik vandaag nog een lijstje met een stuk of drie gekozen laptops moet doormailen), wilde ik vragen of iemand van jullie negatieve danwel positieve ervaringen heeft met een (of meer) laptop(s) uit het lijstje, of weten jullie een laptop (met mat scherm) die ook in dit lijstje thuis zou moeten horen? Ander merk mag ook hoor, zolang het maar geen Acer is.
Hij mag tussen de € 500 en € 650 kosten.

HP Pavilion 15-n001ed (E8P82EA) >>> Deze valt af. Ik was er niet zeker van of deze wel een mat scherm had en na wat speurwerk blijkt dat niet zo te zijn.

HP Probook 450 (E9Y11EA)

HP ProBook 455 G1 (H6P57EA)

HP ProBook 455 (H6E39EA)

Lenovo B5400 (MB822MH)

Lenovo Essential B590 (MBX2BMH)

Toshiba Satellite Pro C50-A-1J1

Toshiba Satellite Pro C50-A-1J2

Toshiba Satellite Pro C850-1H8

Toshiba Satellite Pro C850-1M7

Toshiba Satellite Pro C870-1CQ
« Laatst bewerkt op: 2014/01/26, 20:42:36 door Mikkel »

Re: Welke laptop.....?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/26, 20:09:10 »
De meeste Lenovo's zijn zelfs Linux-gecertificeerd en ik heb ook nooit problemen gehad me de Lenovo's die ik totnutoe gehad heb (incl. dze nieuwe). Als ik er een mag aanraden (niet die die ik heb maar wel een hele goede!): http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/LENOVO-Flex-14,10259,482723,1033167.html?langId=-11

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/26, 20:40:34 »
Bedankt voor de tip, Vistaus, maar jouw aanrader heeft een touchscreen én een 14" scherm. Touchscreen is geen optie en 14" vind ik toch wel wat klein. 'Geen touchscreen' had ik in m'n openingsbericht erbij moeten zetten, zal het nog even aanpassen.

Ben alweer twee uur aan het zoeken, maar het blijkt moeilijk reviews te vinden. Ik heb nu de neiging om maar op zeker te gaan en de Toshiba's te laten voor wat ze zijn. Voor ik alle onderdelen voor mijn eigen pc bij elkaar had gezocht was ik weken verder en dat vond ik geen enkel punt, het vervelende is nu echter dat de tijd begint te dringen. Eind van de week moet ik een kant en klaar geïnstalleerde laptop overhandigen, dus ik moet echt vandaag beslissen welke er besteld moet worden. Het zou mooi zijn als het ding er binnen twee, drie dagen was, maar dat moet je natuurlijk ook altijd nog maar afwachten.

Re: Welke laptop.....?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/26, 21:32:52 »
Wat is er mis met een touchscreen? Ik werk hier heerlijk met GNOME Shell en touchscreen op mijn Lenovo-laptop :) (en mijn ouders op hun Sony Vaio Tap 20 met touchscreen en GS)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/26, 22:21:17 »
Och, 'mis mee'? Je moet ervan houden. Ieder z'n eigen smaak. ;)

Re: Welke laptop.....?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/26, 22:23:38 »
Och, 'mis mee'? Je moet ervan houden. Ieder z'n eigen smaak. ;)

Nuja, het touchscreen is wel optioneel, je hoeft het niet te gebruiken als je niet wilt ;) Tis maar dat je het weet, maar ik wil je niks opdringen, vind de laptop die bij je past. Inderdaad: ieder z'n eigen smaak :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/26, 23:00:03 »
Ik heb inmiddels de hele lijst maar doorgemaild. 'k Wist het echt niet meer, dus de computerboer mag de laptop bestellen die het snelst leverbaar is.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/27, 16:02:43 »
Ik heb het nodige nagekeken op Tweakers, heb 'geStartpaged'  ^-^ tot ik verdwaalde in het laptopbos, maar kon van dit rijtje laptops maar van twee een review vinden. De HP ProBook 455 G1 (H6P57EA) en de Lenovo Essential B590 (MBX2BMH). Kregen allebei een goed eindoordeel, dus ik heb de computerboer nog nagemaild dat hij eerst deze twee moest proberen te bestellen.

Online een apparaat kopen blijft toch altijd een gok, het is maar afwachten wat je in handen krijgt. De tijd begon mee te spelen want die laptop moet als het even kan eind deze week naar z'n nieuwe eigenaar, anders had ik ook nog andere merken meegenomen in de zoektocht.
Als die Acer Travelmate zich 'normaal' had gedragen, dan had ik de afgelopen dagen m'n tijd beter kunnen besteden dan het internet afstruinen naar 'dé' laptop.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/29, 12:05:13 »
Ik hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt door de HP ProBook 455 G1 (H6P57EA) te bestellen. 't Blijft toch een gok, ook al heeft ie een goede review gekregen.
Op elk merk/type laptop dat er te koop is, valt iets aan te merken en wat voor de één een goede pc is, is voor een ander een afknapper, dus tja.....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/29, 12:35:40 »
Hallo Mikkel,

Ik heb net rond zitten kijken voor een nette laptop voor iemand anders. Dus ben ik nu een beetje thuis in de specs en de keuzemogelijkheden.

Prima keuze naar mijn mening. 17 "is mooi, maar altijd een bakbeest om mee te nemen (Opzichtig ook en dan denk ik aan de kans op diefstal en overval) Dat meenemen is tenslotte waar je een laptop vaak voor koopt. Touchscreen is ook mooi, maar ik hou mijn scherm graag schoon en fris.

HP's zijn goede dingen. Ik heb hele vloten laptops op het werk gebruikt en over de hele wereld gesleepd. De HP's en de Toshiba's waren in het gebruik door onze groep de taaisten. Vooral de Toshiba's trouwens.

Goede prijs/kwaliteit ook. Deze specs zijn al weer een stuk beter dan mijn eigen zes jaar oude Toshiba. Die draait op Xubuntu 13.10. Ik doe er alles mee. Video- en fotobewerking inbegrepen. Nou ga ik hier niet Xubuntu zitten promoten, maar kan je wel zeggen dat een laptop met zulke specs en Xub ook puik geschikt is voor video.

Je moet altijd wat geluk hebben natuurlijk.

Succes!

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Welke laptop.....?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/29, 13:06:45 »
@jvecht: Touchscreen hangt ervanaf wat voor merk je hebt. Mijn Lenovo's touchscreen gebruik ik regelmatig maar vingerafdrukken zijn nauwelijks te zien, alleen als het scherm uit is zie je enkele zitten. Mijn 2,5 jaar oude tablet daarentegen zit onder de vingerafdrukken...

Re: Welke laptop.....?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/29, 14:18:55 »
@Mikkel

Ik zou denken dat je een goede keuze hebt gemaakt. De HP is  "Certified Pre-Install for Ubuntu" door Canonical ism HP. Zie:
http://www.ubuntu.com/certification/hardware/201307-13919/

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/29, 15:31:15 »
Het moet dus helemaal goedkomen. =D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/29, 20:03:20 »
Het moet dus helemaal goedkomen. =D

Had ik wat beter uit m'n doppen gekeken, dan had ik twee dagen geleden al gezien dat op de foto's die bij dat review staan, dat ProBook een QWERTZ-toetsenbord heeft. Maar dat zag ik dus vanmiddag pas toen ik de review nog eens doorlas.  ???
Dus computerboer gemaild, die heeft het nagevraagd bij z'n leverancier, ja, het is waar, een plaatje zegt meer dan duizend woorden. :P
Dus dat type valt af en het wordt nu (hoop ik) een HP ProBook 455 G1 (H6E39EA). Hij heeft in ieder geval een QWERTY-bord. :blank:

Offline krommenek

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/30, 15:30:09 »
Hey,

Ik heb recent een HP 6710B notebook gekocht (gebruikt) en daar een SSD van 128GB in laten zetten daarna Ubuntu 12.10 LTS erop...
VROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMMMMMMMM dat gaat snel en dat ruim onder de 500 eurotjes.

Cheers!

Re: Welke laptop.....?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/30, 20:22:38 »
Ja, SSD is echt geeeeeeweldig! In mijn laptop die nu bijna 2 maanden oud is zit een SSD van 128 GB en bijna alles start als een tierelier op. Systeem is in een paar seconden opgestart, programma's openen bijna allemaal meteen na aanklikken... Echt top, zo'n SSD! :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke laptop.....?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/31, 23:57:01 »
HP ProBook 455 G1 (H6E39EA) staat hier naast me. Nu nog de tijd vinden om Ubuntu 12.04 erop te installeren en te finetunen. Ik heb hem pas meegenomen nadat de computerboer hem uit de verpakking had gehaald en met de meegebrachte usb-stick had opgestart.  ;)

Re: Welke laptop.....?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/01, 12:09:58 »
Ik heb zelf goede ervaringen met Toshiba notebooks. Zitten degelijk in elkaar, waardoor ze niet direct uit elkaar vallen van ellende als er iets gebeurd. Verder zit er vrijwel altijd 100% linux compatibel hardware in. Een SSD erin mikken is een keuze die je maakt. Moet je er seals voor verbreken om er één in een notebook te plaatsen dan zou ik dat niet doen. Vaak staat er namelijk in de kleine lettertjes dat de seals intact moeten zijn voor garantie bij hardware problemen.

Toshiba levert een goed programma mee waarmee je makkelijk een back up kan maken van windows en de drivers die nodig zijn voor de hardware, waardoor je daar direct een back up van hebt mocht je de harde schijf niet vervangen door een SSD en toch de hele schijf willen gebruiken voor het draaien van linux.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu