Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van router naar router  (gelezen 5181 keer)

eldoo

  • Gast
Van router naar router
« Gepost op: 2008/12/02, 19:59:58 »
hallo,

Ik heb ooit gelezen dat het mogelijk is om van router naar router verbinding te maken(draadloos)
Nu ben ik al een poosje aan het zoeken en kan het antwoord nergens vinden.
Het gaat om de sitecom WL-025 (2 st.)
Weet u / jij die dit leest een mogelijke oplossing voor mijn probleempje.

Ja ik weet dat dit geen ubuntu probleem is, maar ik heb ook helemaal geen problemen met ubuntu.
Ook de update van 8.04 naar 8.10 verliep vlekkeloos.

Vandaar dat ik een andere uitdaging zocht.

Gr,
Eldoo

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Van router naar router
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/02, 21:56:45 »
Aan eldoo
Lijkt me een leuk experiment.
Aan mijn normale netwerk met modem+switch heb ik een draadloos accespoint hangen. Normaal maak ik contact met de ingebouwde draadloze adapter van bijvoorbeeld een laptop. Nu wil je die adapter uitschakelen en via een kabel van laptop naar een aparte modem/router verbinding maken. Zodat de verbinding tussen de beide accesspoints (routers) plaatsvindt.
Ik heb geen identieke routers, maar in principe zou het met een 3Com Accesspoint aan een modem en een ander draadloos modem, bijv. een speedtouch 716 WL ook moeten kunnen.
Heb ik het goed beschreven? Hoewel het nut me niet direct zo duidelijk is wil ik het wel eens proberen.
Bevestig even of dit de bedoeling is.
Vr.groet, peter

eldoo

  • Gast
Re: Van router naar router
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/03, 20:57:13 »
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie.
Dat is inderdaad mijn doel. Het gaat erom dat ik met div. app. draadloos werk maar soms werkt bedraad net iets beter. Ik wil dus in mijn klushok niet iedere PC voorzien van een draadloze verbinding.
Meestal tijdens het updaten (Ubuntu) hang ik ze aan het net.
Tot heden loop ik met de pc's te slepen van de schuur (klushok) naar zolder.
Vandaar mijn test idee met de routers.

Wat ik gelezen heb is dat op router 2 DHCP uit moet staan.
volgens de een moet je de naam anders maken volgens de ander gelijk!!
ik heb wel de zelfde wepkey ingevoerd.

Succes en hou me op de hoogte.

Gr,
Eldoo

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Van router naar router
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/03, 23:34:20 »
Je zal één van de twee routers moeten instellen als 'repeater' zodat deze eigenlijk het draadloze signaal van de andere router oppikt, en het eigenlijk gewoon opnieuw uitzendt. Komt eigenlijk ook sterk overeen met het gebruik van een Access-point. Het voornaamste is eigenlijk dat je de DHCP-server op de 2e router uitschakeld, zodat je geen conflict krijgt met de DHCP-server van de 1e router. In principe doet je 2e router dan dienst als veredelde switch met draadloze access.
Hoe je dit juist moet doen (en of het al mogelijk is) hangt puur van de gebruikte router en firmware af. Veel succes in ieder geval, is zeker een leuk projectje!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Van router naar router
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/03, 23:44:26 »
Aan eldoo
OK. Gister een proefopstellinkje gemaakt. Voorlopig lijkt het er op dat de Speedtouch niet meewerkt, want die blijft voortdurend melden dat de DSL lijn niet aanwezig is. En ik kom daar niet voorbij. Nieuwe handleiding opgehaald en geprint. De oude was er één van: Leg het schijfje in de computer ...........
Maar ik ga er een nachtje over slapen. 't Mooiste wat er is: ergens aan wroeten wat niet zo alledaags is.
Ik hou je op de hoogte, maar het kan wel even duren. Zul je altijd zien, net stik druk met trailers, bomen zagen, oude vrouwtjes helpen oversteken en beaujolais keuren.   =D
Vr.groet, peter

Da's wel handig met het nieuwe forum. Er wordt gemeld dat er berichten tussendoor komen.
Aan DarkStar
Ja, in die richting. Zoals gezegd zijn die Speedtouch modems er misschien niet het meest geschikt voor.
Bedankt voor de goede raad.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Van router naar router
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/05, 22:05:46 »
Nee, dat gaat niet zo makkelijk. Een router is gebouwd om te routeren. Dat ding wat je in je schuurtje wilt plaatsen is een Lan Extender of range extender of zo. Sitecom heeft ook zo'n apparaat in de aanbieding. In principe is het bedoeld om het bereik van de draadloze verbinding te vergroten, maar ik heb ook wel eens met mijn laptop aan zo'n ding gehangen via een netwerkkabel en toch kunnen internetten over de draadloze verbinding tussen de router en dat apparaat.
Inderdaad is het de bedoeling dat je alleen de dhcp-server op je ADSL-router actief laat.

Re: Van router naar router
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/06, 19:16:36 »
als de router een repeater-functie heeft, kun je dat gebruiken.

eldoo

  • Gast
Re: Van router naar router
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/07, 19:16:25 »
Hallo,

Dit gevonden na wat speuren!
Nu alleen weer toegang tot mijn 2e router krijgen...
Ik heb div. instellingen veranderd nu kom ik er niet meer in

--------------------------------------------------------------------------------
   
GNU/Linux Desktop Survival Guide
by Graham Williams   


--------------------------------------------------------------------------------
Router to Router Connections     
 

--------------------------------------------------------------------------------

Suppose you have an ADSL modem with a four port router (e.g., a D-Link DSL504 ADSL Modem/Router). You've bought a second router (e.g., a Belkin 54Mbps Wireless 802.11g) and want to plug this into the network to add in and to share more local machines, and to share the Internet connection. Let's refer to the first ADSL router as router A and the second as router B.

Configure router A to issue DHCP addresses in some range that does not include one IP address that we will use for router B For example, router A might only issue IP's in the range starting at 192.168.0.2 and ending at 192.168.0.33 and we'll configure router B with 192.168.0.40. This is all the setup that is required for router A, which otherwise has DHCP enabled and its usual WAN setup for your ISP.

Disable DHCP for router B, and configure its WAN (Wide Area Network) to any STATIC IP. Specify a gateway IP of 0.0.0.0 (or perhaps 192.168.111.1, if your router will not allow 0.0.0.0). This will stop it sending traffic to its WAN (we won't be using this router's WAN connection). Further configure the WAN Type to be Static with a WAN IP of 192.168.111.2 perhaps (should be different to the A network), and a Subnet Mask of 255.255.255.0.

The LAN (local area network) configuration for router B should be set to STATIC with an IP address within the subnet range of router A but outside its DHCP range. We might set the LAN IP to 192.168.0.40 with a Subnet Mask of 255.255.255.255 (or 255.255.255.254 perhaps if that doesn't work) and with DHCP Disabled. In fact, router A will serve as the DHCP server for anything connected to router B.

Make sure that nothing is plugged into router B's WAN. Connect a LAN ethernet port of router B to a LAN ethernet port of router A to have them talking to each other, using the usual ethernet cable that you would use to plug your computer into the router.



   Router A                     Router B
   WAN: --> ISP modem           WAN: Empty ethernet
        Configured for ISP           Static IP with Gateway 0.0.0.0
   LAN:                         LAN:
     IP=192.168.0.1               IP=192.168.0.233
     Subnet 255.255.255.0         Subnet 255.255.255.255
     DHCP: Enabled                DHCP: Disabled
   LAN Ethernet Cabling:
     (1) <======================> (1) -->
     (2) --> PC1                  (2) --> PC4
     (3) --> PC2                  (3) --> VoIP
     (4) --> PC3                  (4) -->

 




That's it! (But check out Section 67.3.5 for details on protecting your wireless connection from random access.)

Now, computers serviced by router B (directly connected by Ethernet cable or else connected wirelessly) will be assigned DHCP by router A, within the 192.168.0.* network, together with DNS assignments. Router B is just another IP node on A's network. Any LAN computer can access and configure router B by accessing it as 192.168.0.233. All computers will be on the same network subnet and so they will have access to each other for file and printer sharing.



--------------------------------------------------------------------------------
     

--------------------------------------------------------------------------------

Copyright © 1995-2008 Togaware Pty Ltd
Support further development through the purchase of the PDF version of the book.
Brought to you by Togaware.



We houden vol.

Gr,
Eldoo

Offline Cami

  • Lid
Re: Van router naar router
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/07, 21:57:59 »
Als je DHCP gebruikt dan stuurt een client (werkstation) een DHCP discover broadcast uit over het netwerk. In principe blijft dit binnen hetzelfde subnet. Werkstation die connecten op router B kunnen hier problemen mee krijgen. Router B moet de braodcasts namelijk doorsturen naar Router A. Normaal gesproken stel je dit in op Router B.

Als je bekabeling gebruikt zoals hierboven voorgesteld dan maak je waarschijnlijk gebruik van switching functionaliteit en geld bovenstaande niet. Hopelijk krijg je dus geen last van bovenstaand probleem. :)


eldoo

  • Gast
Re: Van router naar router
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/07, 22:42:14 »
Hallo,

We gaan voor draadloos!!!!!!!!!!!!!!
Maar ik heb net de router aan de kant ge...zet.
krijg geen verbinding meer.
Probeer het weer als mijn geduld het weer doet.

Gr,
Eldoo

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Van router naar router
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/08, 16:22:21 »
Aan eldoo
Waarschijnlijk is het draadloos modem niet zo geschikt om mee te experimenteren. Het wil eigenlijk gewoon "de andere kant op" niet werken. Vanmiddag nog met iemand overlegd, maar daar kwam feitelijk ook uit wat hier al beschreven is: WDS (Wireless Distribution System) of Repeater waren de trefwoorden, en daar was wat andere apparatuur voor nodig. Sorry, ik kan je er niet mee verder helpen. Dat modem is ook maar aan komen drijven, maar het is te doelgericht ontworpen om iets bijzonders mee te gaan doen.
Vr.groet, peter