Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie  (gelezen 627 keer)

Offline Lutz

  • Lid
schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie
« Gepost op: 2012/05/14, 20:36:38 »
Ik heb een eerste partitie met NTFS, een partitie met "/", en een partitie met "/home", en SWAP. Momenteel heb ik dual boot met grub, destijds met 10.04 erop gezet.

Indien ik nu een schone installatie doe, hoe kan ik dan het beste weer mijn e-mail account en mijn firefox, opera en chromium instellingen terug krijgen?

Ik denk dat mijn andere mappen, die op /home staan, gewoon toeganglijk blijven. 3 jaar geleden heb ik ook al een schone installatie gedaan en destijds veel last van het terugzetten van mijn mail regels gehad.

Ik heb al 12.04 op CD gebrand.

Re: schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/14, 21:47:05 »
normaal in je home partitie op ctrl + h duwen
en dan de .thunderbird  + je data backuppen op een stick of externe schijf
en na de installatie , waarbij je de home formateerd deze map terugzetten zodat je alle instellingen , trerugzet
althans als je thunderbird gebruikt
met evolution geen ervaring

Offline HarzG

  • Lid
Re: schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/14, 21:53:29 »
Omdat bij 12.04 nogal veel veranderd (onder de motorkap, trefwoord MultiArch), is het de vraag of je zomaar je bestaande /home kan hergebruiken.
Daarin staan voor diverse pakketten/programma's ook verwijzingen naar (hulp)programma's die na een "schone" installatie niet meer kloppen bij de instellingen in je /home/.pakket1234.

Voorbeelden ... er veranderen
- de plek waar de instellingen van OpenOffice c.q. LibreOffice staan;
- de plek waar Evolution mails/instellingen bewaard.

Voor een browser is het "relatief" eenvoudig te doen, voor een mailprogramma zou het handig zijn als je vertelde welk programma je gebruikt.
terugblik: welke schone installatie heb je enige tijd geleden uitgevoerd en waar had je concreet problemen mee?
vooruitzicht: welke versie van L/K/X/Ubuntu wil je installeren (ook a.u.b. vermelden of je met 32 of 64bits wil werken)?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Lutz

  • Lid
Re: schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/15, 21:49:34 »
Ik gebruik oudewets ubuntu met 32bits.
/home is al een partitie, het is niet de bedoeling om alles te wissen. Ik denk ik heb 2010.04 in mei 2010 geïnstalleerd, destijds had ik problemen met geluid en intel grafisch chipset, het laatste heb ik vervangen door een nvidia kaart, en voor geluid was er ergens een hulp te vinden. (was een mixer, wat ik moest aanpassen).

Maar ik begrijp eruit mijn muziekarchief kan ik gewoon laten staan en benaderen, maar de browserinstellingen, en de mail moet ik speciaal moeite voor doen om het weer terug te krijgen?

Het komt dan op hetzelfde neer als bij de vorig upgrade van 2007LTS tot 2010LTS.

Ik kan natuurlijk ook proberen een upgrade uit te voeren, mocht die niet werken kan ik toch alsnog een schone installatie doen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/15, 22:11:06 »
Ik heb ook een aparte home. Wat ik altijd doe, is mijn oude home directory hernoemen: /home/vanadium -> /home/vanadiumoud

Dan wordt een "verse" home aangemaakt bij de schone installatie. Selectief kan ik dan uit /home/vanadiumoud documenten, muziek, enz. verplaatsen naar /home/vanadium, en ook de verborgen .thunderbird directory wordt verplaatst om mail en mailinstellingen van de vorige installatie over te nemen. Ook de oude .mozilla directory kan je overnemen.

Zo heb je het gemak (en de veiligheid) je data op schijf te kunnen laten staan, en je controleert zelf welke oude configbestanden je terugplaatst.

Offline avanca

  • Lid
Re: schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/16, 14:19:49 »
Ik heb ook een aparte /home staan en als ik een nieuwe installatie doe dan wijs ik de /home aan en formateer die niet, dan is alles onmiddellijk bruikbaar, en heb er nog geen problemen mee gehad.

Nu heb ik wel een upgrade gedaan van 11.10 naar 12.04 en sindsdien nog geen enkel probleem gehad, dus doe ik dit keer eens geen nieuwe install.

Mvg

Re: schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/16, 23:41:06 »
Je /home partitie NIET formateren.
Mijn ervaring is 99% dat het goed gaat.
Zelfs als ik van ene distro naar en andere gaat en of van KDE <> Gnome.

Die ene % dat het fout gaat zijn mijn instellingen van KDE / Gnome.
Blijf meestal dat ik de verborgen map(pen) van KDE / Gnome moet verwijderen.
En herbegin met de standaard instelling.

Met mijn instellingen van Thunderbird / Firefox die zijn tot nu toe goed gegaan.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556