Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren lukt niet  (gelezen 8719 keer)

Offline LWM

  • Lid
ubuntu installeren lukt niet
« Gepost op: 2011/01/07, 12:12:20 »
Op mijn oude laptopje zat windows 2000 Professional. Ik probeer ubuntu 10.4 vanaf een dvd te installeren waarbij ik windows laat verwijderen. Als het installeren na anderhalf uur klaar is wordt de laptop opnieuw opgestart. Daarna krijg ik echter de volgende melding:

error cannot allocate real mode pages
error you need to load the kernel first
failed to boot both default and fallback entries
press any key to continue
Dat laatste blijft echter steeds opnieuw diezelfde error-boodschap geven.

Opnieuw windows 2000 installeren gaat niet meer. Ik hou dan een zwart scherm en de installatie dvd stopt.
Vervolgens heb ik de dvd van ubuntu 9.10 geprobeerd te installeren, maar ook dat gaat niet. Dat stopt na de regiokeuze.


 

Offline joop905

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/07, 12:45:49 »
minimale systeemeisen voor Ubuntu zijn als volgt, uitgesplitst in redelijk functioneren (werkbaar) en soepel draaien (prettig werken).

Redelijk functioneren
Processor: Pentium III, 1 Ghz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 64 MB eigen geheugen
Harde-schijfruimte: 8 GB

Soepel draaien
Processor: Pentium 4, 1,3 Ghz
RAM-geheugen: 1 GB
Videokaart: 128 MB eigen geheugen
Harde-schijfruimte: 10 GB

Bron: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-Redelijk-functioneren

grj

Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/07, 17:53:45 »
We kunnen niets zinnigs zeggen totdat we iets weten over de hardware van uw pc :o

Ik wil graag paranormale gaven hebben en zo kunnen zien wat u heeft, maar ik heb die krachten niet  :P

Wat we nodig hebben aan informatie om u te helpen:

*processor (fabrikant, type nummer/ snelheid)
* RAM geheugen (hoeveelheid, eventueel aangevuld met de kloksnelheid)
*Videokaart/ geheugen (merk, type kaart, hoeveelheid videogeheugen aanwezig)
* Grote van de harde schijf.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/07, 19:55:44 »
Ubuntu installeren hoeft eigenlijk niet onmiddellijk. Je kan beter eerst de live-mode uitproberen! Kan je ubuntu draaien vanaf de DVD-drive
zonder installatie? Waarschijnlijk kan Linux je DVD-drive niet aan. Heb je een cd gebrand of een dvd? Zijn de meldingen afkomstig van een linux-systeem? Zo ja, kan je precies noteren wat je ziet?

Offline jolo

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/08, 13:51:27 »
Op mijn oude laptopje zat windows 2000 Professional.
Maar omdat het om een laptop gaat, is het ook voldoende het merk en type van de laptop te noemen. En indien van toepassing. Of je nog werkgeheugen hebt bijgeplaatst. Of iets anders in de hardware hebt gewijzigd.
Ik probeer ubuntu 10.4 vanaf een dvd te installeren (..) Vervolgens heb ik de dvd van ubuntu 9.10 geprobeerd te installeren
Dat ligt niet voor de hand. Want Ubuntu 10.04.1 is een LTS versie. En Ubuntu 9.10 is een reguliere versie, waar waarschijnlijk nog meer bugs inzitten. Probeer eventueel Ubuntu 8.04.4 LTS.

Echter die Windows 2000 Professional geeft mij de indruk, dat er te weinig werkgeheugen in je laptop zit. Voor Windows 2000 Professional is minimaal 64 MB vereist. En 128 MB aanbevolen. Indien jouw laptop slechts 128 MB werkgeheugen heeft, raad ik Puppy Linux aan.

Zijn de meldingen afkomstig van een linux-systeem?
Ikzelf denk van wel. Want die foutmelding wordt ook genoemd in deze bugmelding https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/513528 En ook hier https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+question/132030
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/08, 15:20:08 »
of probeer xubuntu 7.04 of 8.04
dat kan ook.
met linuxMint 5 heb je ook veel kans dat het werkt.
Ik had ook veel problemen met mijn oude pc alleen Mint5 kreeg ik hier op geinstalleerd.
Ik denk dat er weinig drivers voor zijn op de nieuwe linuxversies
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

FrSu

  • Gast
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/08, 19:29:30 »
Op mijn oude Packard Bell laptop is Mint 10 ook een succes. ;)

Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/11, 11:30:16 »
of probeer xubuntu 7.04 of 8.04
dat kan ook.
met linuxMint 5 heb je ook veel kans dat het werkt.
Ik had ook veel problemen met mijn oude pc alleen Mint5 kreeg ik hier op geinstalleerd.
Ik denk dat er weinig drivers voor zijn op de nieuwe linuxversies

xubuntu 7.04 lijkt me niet de meest geweldige oplossing, aangezien dit een doorstroom versie is van 3 jaar terug, die niet meer ondersteund wordt.
probeer anders eens lubuntu 10.10, deze draait hier geweldig op 128mb ram
of probeer de lxde versie van linux mint, deze lijkt op lubuntu, maar is veiliger (heb ik zelf niet getest, maar dat hoor ik uit andere berichten)

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/11, 12:07:47 »
Xubuntu is tegenwoordig niet zo 'licht' meer als vroeger. Voor een dergelijke pc met enige senioriteit, zou ik Mint LXDE eens proberen. Die kunt u hier downloaden  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline LWM

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/17, 00:44:03 »
Sorry dat ik niet meer op jullie reacties heb gereageerd, maar ik kon niet meer op internet met mijn pc. Na lang gehannes aan de pc blijkt mijn Devolo (internet via stopcontact) defect te zijn. Gelukkig garantie, maar dit is de tweede van het setje van drie. Balen.

Het laptopje heet Laptop (heel origineel) maar het is een tien jaar oude Clevo L4PK 3100CX13, Model 3300C (Clevo is de grootste laptopbouwer in de wereld en levert zelfs nog alle parts voor dit oudje). Er zit 256mb geheugen in. Verder een 466 Pentium. Meer specs heb ik niet. Hij werkte oorspronkelijk prima met 128mb en Windows 2000 Pro. Dat is veel zwaarder dan Ubuntu, dus ik dacht daarmee moet het ook lukken en dan is hij misschien wat sneller (net als mijn desktop die daarvoor op XP draaide). Maar na het installeren krijg ik dus bij het opstarten die melding over een kernel die ontbreekt.

Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/17, 01:16:46 »
ik ga nu even proberen logisch te denken: Er stond windows 2000 op. En je hebt een windows 2000 install-cd. Maar je kunt hem niet meer her-installeren met windows 2000 ? ik neem nu even aan dat hij ooit met die cd geinstalleerd was. En dat lukt nu ook niet meer...

(Windows2000 zou met gemak moeten kunnen draaien met die specs trouwens) Het is wel vaak zo dat die cd/dvd spelers van die leeftijd vaak brak zijn en de data niet zo best meer leest. In die richting zit ik te denken.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/17, 01:20:13 door cjmanschot »

Offline Caledonia

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/17, 11:30:08 »
Kijk of je iemand vindt die nog Windows 95 of 98 heeft, misschien dat je dan nog iets werkbaars krijgt. Of probeer er een, niet grafische, Linux op te zetten.

Offline LWM

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/18, 14:18:40 »
Heb net opnieuw de ubuntu 4.10 erin geschoven. Draait perfect in de demo versie. Meteen goed op internet via mijn Devolo (wirelees cardbus adapter deed het niet). Vervolgens nog een keer geprobeerd te installeren. Krijg dan bij stap 4 de melding: Er is geen basisbestandsysteem. Als ik dan op enter druk krijg ik een scherm met de kop 'Partities voorbereiden'.
Bovenaan staan dan 6 opties:
Apparaat, Type, Koppelpunt, Formatteren?, Grootte, Gebruikt. Dit is allemaal donker aangegeven. Die zou ik dus volgens de regels moeten kunnen aanklikken, maar er is er geen een die reageert op aanklikken of enter of pijltjes.
Daaronder komt een groot wit vlak. Daarin kan ik ook niets invullen.
Helemaal onderaan staan dan weer 5 opties:
Nieuwe partitie tabel, Toevoegen, Wijzigen, Verwijderen, Ongedaan maken. Die zijn in lichtgrijs aangegeven, dus niet actief en die reageren dus nergens op.
Wat ik wil (op advies van iemand) is de optie Formatteren, zodat ik met een schone lei kan beginnen met installeren. Maar er reageert dus niets in dit scherm.

FrSu

  • Gast
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/18, 18:01:23 »
Met de live CD en de laptop aangesloten op internet kun je met Firefox hier op het forum terecht komen.

Met de Live CD kun je dan ook het programma G-Parted opstarten en via een ander programma Schermafdruk en "foto" maken van wat je in G-Parted kunt zien. Deze afbeelding kun je hier op het forum plaatsen.

Wil je dat eerst even doen? Kunnen we eerst even kijken hoe jouw schijfindeling eruit ziet.

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/18, 18:20:24 »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline LWM

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/18, 23:09:51 »
Dat blijkt nou net het probleem: hij zag de harde schijf niet! Die wijsheid heb ik vanmiddag van iemand toen ik het verhaal vertelde. De keuze-opties in het 'Partities voorbereiden'-scherm zijn niet te activeren als de schijf niet wordt gezien. Die zou mogelijk defect zijn (maar dat is dan vandaag gebeurd).
 
Ik heb nog een identieke harddisk waarmee ik ook al vergeefs had geexperimenteerd met Windows2000 en ubuntu 10.4. Die schijf heb ik gewisseld en daar kon ik ubuntu 9.10 probleemloos op installeren. Ik heb daarvoor de hele schijf gebruikt en de 10.4 die er op stond overschreven (verder stond er niets anders in die balk, geen andere partities). Die 9.10 was probleemloos te installeren (net als bij de verwijderde 10.4). Maar net als bij 10.4 kwam bij het opnieuw opstarten weer die melding uit mijn eerste bericht: You have to load the kernel first, enzovoort.

Ik kreeg van dezelfde persoon het advies om eerst de harde schijf volledig te formatteren, en dan opnieuw ubuntu te installeren. Die formatteer-optie is zit dus in dat scherm 'Partities voorbereiden'. Maar hoe krijg ik dat scherm? Het verscheen alleen als stap 4 tijdens de installatie op de defecte(?) harddisk.  De keren dat het installeren wel lukt, verschijnt het niet.   

Offline LWM

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/23, 17:52:36 »
Kleine probleempjes. Kreeg de live-cd niet volledig opgestart, maar ineens weer wel.
Kom vervolgens met de laptop niet in het ubuntu forum omdat ik mijn ww kwijt ben. Op mijn desktop geen punt omdat die het ww onthoudt (maar jammer genoeg niet toont). Ik kan natuurlijk wel op de laptop een nieuw ww aanvragen, maar ben ik dan het oude ww op mijn desktop ook kwijt of zit ik dan met twee ww in het forum?
Andere vraag: waar vind ik G-parted?

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/23, 19:20:36 »
Als je de liveCD kan opstarten tot aan de desktop dan vind je gParted onder Systeem>Beheer>PartitieManager.
Of bij de installatie kiezen voor "Handmatig" (manueel).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/23, 20:10:41 »
Kom vervolgens met de laptop niet in het ubuntu forum omdat ik mijn ww kwijt ben. Op mijn desktop geen punt omdat die het ww onthoudt (maar jammer genoeg niet toont).

Indien je Firefox gebruikt: open op de desktop in Firefox menu Bewerken, Voorkeuren. Op tabblad Beveiliging klik je op de knop 'Opgeslagen wachtwoorden' en in het venster dat dan opent, op de knop 'Wachtwoorden tonen'. Daar zóu je toch je wachtwoord van het forum moeten zien staan.

Offline LWM

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/27, 13:22:05 »
Verschillende pogingen gedaan om ubuntu 9.10 en 10.4 te installeren of op te starten vanaf de cd maar dat laatste lukte nu ook niet meer. Dus ik kom er ook niet meer mee op internet (wat eerst nog prima ging). Advies gekregen om Suse eens te proberen met daarbij twee cd-tjes. Een met Open suse 11.3 LXDE (de light versie) deed het ook niet (segmentation fault). Toen de Suse 11.3 Gnome desktop erin gestopt. Die begon bij de opstart eerst met de harde schijf te formatteren en vervolgens werd Suse prima geinstalleerd. Duurde wel vijf uur! De laptop werkt er goed mee, maar is erg traag met opstarten en afsluiten. Muziekfilmpjes op You Tube is geen succes: wel geluid, maar stilstaande beelden. De Gnome Desktop is natuurlijk veel te zwaar voor dit tien jaar oude laptopje, dus straks verder proberen om de LXDE versie erop te krijgen. Wordt vervolgd. 

Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/01, 21:15:06 »
Het laptopje heet Laptop (heel origineel) maar het is een tien jaar oude Clevo L4PK 3100CX13, Model 3300C (Clevo is de grootste laptopbouwer in de wereld en levert zelfs nog alle parts voor dit oudje). Er zit 256mb geheugen in. Verder een 466 Pentium.
@LWM
Kijk eens hier: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-Redelijk-functioneren
Deze laptop voldoet echt niet meer aan de min. specs om Ubuntu te kunnen draaien.
Het is veel verstandiger om op zoek te gaan naar een Lite-versie (bv. Mint) dan hiermee te blijven rommelen tegen beter weten in.

Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline heir4c

  • Lid
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline LWM

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/03, 11:23:20 »
Heb intussen niet stilgezeten. Ik kreeg ook de Ubuntu live versies ineens niet meer goed aan de praat, dus op internet ging ook niet meer. Vervolgens Open Suse 11.3 LXDE meermalen geprobeerd en die stopte iedere keer op een ander punt tijdens de installatie (voorbeeld: had gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld, druk op verder en hij doet niets meer). Toen de gewone 'zware' Open Suse 11.3 Gnome Desktop erin. Duurde vier uur maar die installeerde zich prima. Is alleen veel te zwaar dus de laptop is erg traag, maar het werkt!
Vervolgens harddisk eruit en een andere harddisk van 6.4G erin om het daarmee te proberen (ik heb er twee en die kun je eenvoudig wisselen). Die liep mechanisch vast en dat was dus over.
Toen een schoon harddiskje van 20G gekocht en erin geschroefd. Achtereenvolgens geprobeerd: Ubuntu 9.10, Ubuntu 10.4, Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu, Suse 11.3 LXDE, Puppy Linux. Liepen allemaal tijdens de installatie vast. Toen weer Suse 11.3 Gnome Desktop erin. En ja hoor die installeerde zich weer prima (in vier uur) en werkt goed, maar traag.
Er moet echt een light versie in, maar dat gaat dus om een onduidelijke reden niet!

Offline vds

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/03, 11:43:11 »
En Linux Mint al geprobeerd?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/03, 11:45:25 door vds »
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installeren lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2011/02/03, 15:41:29 »
Of een blokkendoos-installatie?