Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dagelijkse backup  (gelezen 1690 keer)

Dagelijkse backup
« Gepost op: 2011/06/15, 22:53:52 »
Hallo

Ik heb 2 pc's die dag en nacht aan staan.
Nu gebruik ik 1 pc voor file opslag maar nu zou ik graag elke nacht een backup willen maken van de gewijzigde bestanden naar de andere pc.
Dus de HD in pc 2 moet er het zelfde uitzien als HD in pc 1 kwa data.
Hoe kan ik dit het beste doen?

Alvast bedankt.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: Dagelijkse backup
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/16, 09:09:32 »
Rsync is de optie. Aan de kant waar de backup moet komen zet je Rsync op als server en aan de andere kant de client.

Je kan het zo instellen dat alleen de gewijzigde bestanden geback-upt worden.

Ik heb niet mijn desktop bijdehand, maar google even op Rsync en Rsync server.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Dagelijkse backup
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/16, 09:27:20 »
Kan het ook zo dat ik alleen wat installeer aan de kant waar de bestanden staan en niet waar de backups komen?
Mijn bedoeling is ook om alleen gewijzigde bestanden te back-uppen.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline Bloom

  • Lid
Re: Dagelijkse backup
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/16, 09:36:08 »
Rsync zit standaard in Ubuntu, dus je hoeft niks te installeren.
Een back-up met synchronisatie kun je automatiseren via
rsync -vau --delete-after /bron/ /doel/
En /bron/ vervang je dan door de brondirectory op PC1 en /doel/ door de via het netwerk beschikbare doelwitdirectory op pc2.
Als pc2 ingesteld is als een rsync-server en je inlog via een authenticatiesleutel hebt voorzien, dan kun je /doel/ ook vervangen door gebruiker@pc2:/doeldirectory/.

Overigens kun je 'rsync -au' gebruiken als je geen lijst van gesynchroniseerde directory's en bestanden wil hebben tijdens de werking van rsync. Zonder die '--delete-after' is het een gewone back-up, met dat argument is het een synchronisatie.

Re: Dagelijkse backup
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/16, 15:07:14 »
En als dat dan automatisch moet gebeuren moet je je maar eens inlezen in het principe cron.

Re: Dagelijkse backup
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/16, 18:46:17 »
Naar mijn idee moet je aan de ontvangzijde rsync server opzetten.

Leesvoer:

http://www.togaware.com/linux/survivor/Rsync_Server.html

http://ss64.com/bash/rsync.html

Op de serverkant open (maak) je /etc/rsyncd.conf  (sudo gedit /etc/rsyncd.conf) en zet je de volgende regels:

motd file = /etc/rsyncd.motd

    [workspace]
    path = path naar bestanden
    comment = Hier worden de bestanden opgeslagen.
    uid = root
    gid = root
    read only = false
    auth users = root
    secrets file = /etc/rsyncd.scrt

In mijn geval komt dit bestand op mijn server, welke is 192.168.1.20. In dit geval staat rsync als server ingesteld op mijn server, maar het kan ook voor elke willekeurige desktop.

In het rsyncd.motd bestand staat een tekst die je krijgt als je van de client kant goed bent in gelogd. (Zelf aanmaken)
In het rsyncd.scrt bestand staat de gebruikers naam een het paswoord. (Zelf aanmaken)


Commando voor kopiëren (voorbeeld)
 
~$ sudo rsync -avr --delete --group --owner --perms /home/martin/data root@192.168.1.20::workspace
Het vet gedrukte gedeelte is op mijn server. Je raad het al, root is mijn gebruikersnaam en staat in rsyncd.scrt, en workspace verwijst naar het path in je rsyncd.conf bestand. (server zijde)


Ik heb deze met root gedaan maar neem aan dat het ook met je gewone gebruikersnaam kan. Ik heb root gebruikt omdat ik heel veel moest kopiëren en de permissies van verschillende gebruikers in takt wou laten.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 19:10:24 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline ivo

  • Lid
Re: Dagelijkse backup
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/16, 22:59:41 »
Kan het ook zo dat ik alleen wat installeer aan de kant waar de bestanden staan en niet waar de backups komen?
Mijn bedoeling is ook om alleen gewijzigde bestanden te back-uppen.

Ja, je hoeft op 100% zeker geen rsync server aan de ontvangende kant in te richten. Dat heb ik ook niet.

Dit is mijn backup opdracht welke mijn home directory van mijn laptop op mijn machine renault in de directory /diskb/backup/LT9/ neerzet:

rsync -av  /home/inaninck/ inaninck@renault:/diskb/backup/LT9/
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Dagelijkse backup
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/17, 09:13:55 »
Ik ben er 100 % zeker van, kan me vergissen natuurlijk, dat als je naar een andere pc gaat kopiëren, je op de ontvangende pc Rsync als server moet zetten. Is niet veel werk, paar bestandjes.

Mocht dit niet zo zijn, dan heb ik wat geleerd, ik houd dit topic in de gaten.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Dagelijkse backup
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/17, 11:46:10 »
Hier staat een aardig backup scriptje dat gebruik maakt van rsync. Het voordeel van dit script is dat het incrementeel is, en voor iedere dag een aparte map maakt met daarin de volledige backup. Dit kan omdat er gebruik wordt gemaakt van hard links voor bestanden die niet zijn gewijzigd.

http://forum.ubuntu-nl.org/programmeren/how-to-rsync-je-home-folder-naar-een-remote-backup-locatie/msg638690/#msg638690

Online vanadium

  • Lid
Re: Dagelijkse backup
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/17, 13:44:27 »
Ik ben er 100 % zeker van, kan me vergissen natuurlijk, dat als je naar een andere pc gaat kopiëren, je op de ontvangende pc Rsync als server moet zetten. Is niet veel werk, paar bestandjes.

Mocht dit niet zo zijn, dan heb ik wat geleerd, ik houd dit topic in de gaten.
Hoeft inderdaad niet. rsync kan werken op een aangekloppelde netwerkschijf. Voor rsync is het dan net alsof je lokaal synchroniseert. rsync kan ook werken over het netwerk via een remote shell. Tenslotte kan rsync inderdaad werken met een rsync server.

Citaat
rsync -avr --delete --group --owner --perms /home/martin/data root@192.168.1.20::workspace
H
De opties "r",  --group, --owner, --perms zijn overbodig, want ze zijn vervat in de optie -a. Dit wordt dus eenvoudig
Citaat
rsync -av --delete <bron> <bestemming>

De -u optie (zie post Bloom) zorgt ervoor dat een bestand, dat nieuwer is op de backup, niet overschreven wordt. Voor een backup is dat niet wat je wil: je wil dat de backup identiek is aan de bron. Dit bereik je met de opties -a --delete.

De -u optie is interessant in een scenario waar je op meerdere schijven tegelijk werkt. Je wil die dan op een bepaald ogenblik "synchroniseren"
rsync -au <bron> <bestemming>
rsync -au <bestemming> <bron>
Na afloop zullen <bron> en <bestemming> identiek zijn, en de meest recente versie van een bestand bevatten. Nuttig als je eens niet weet hoe het met je schijven nu zit. --delete gebruik je hier natuurlijk niet, want je weet niet of een bestand dat maar aan één zijde bestaat er één is die je net hebt aangemaakt, dan wel één die je op de andere kant had gewist. Algemene moet je werken op een bepaalde schijf, en die dan backuppen.


Re: Dagelijkse backup
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/17, 14:34:28 »
Nooit te oud om te leren.  :)
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Dagelijkse backup
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/18, 10:54:01 »
Je kan ook BackupPC proberen:
http://backuppc.sourceforge.net/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu