Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer die zelf steeds uitgaat.Dank HP.  (gelezen 717 keer)

Printer die zelf steeds uitgaat.Dank HP.
« Gepost op: 2021/11/04, 14:31:35 »
Hoi Allemaal,

Ik heb een wat oude HP Officejet 5610 die het altijd prima heeft gedaan. En ja, ik weet dat niet alles eeuwig meegaat en dat een nieuw HP printer iets van 70 euro kost. Maar, mijn probleem is iets vreemds en ik vind het dan altijd leuk om uit te pluizen wat er dan wel precies gaande is. En ja, ik heb wel eens wat alternatieve inkt-vulling gebruikt waardoor wellicht ene HP vindt dat mijn printer kapot moet gaan…? Toch is het een vreemde situatie. Ik heb zo’n beetje alles wel gedaan om het op te lossen maar kom niet veel verder. Hier enkele zaken

– De printer HELEMAAL schoon gemaakt. Inclusief alle tricks mbt de inkt-patronen.
– De printer helemaal uit elkaar gehaald en weer terug gezet. Alle problemen hetzelfde.
– Patronen afgeplakt ,schoon gemaakt,één voor één er in, totale reset gedaan,enz.

De laatste meest werkende situatie was, beide patronen ( kleur en zwart) eruit, na opstarten vraagt hij de kleuren patroon en die pakt hij. Dan vraagt hij de zwarte en dan gaat het mis. UIT!  En dan bedoel ik dus dat de printer zelf volledig uitgaat. Zou dát mogelijk te maken kunnen hebben met het feit dat die zwarte dus een alternatieve patroon is??

Nu is het zo dat zelfs als ik beiden eruit heb en de printer áán druk op zijn startknop, hij start en dan direct 3 snelle, korte piepjes maakt en dan dus weer direct volledig UIT gaat.

Nu heb ik ook alle volg-ordes geprobeerd om die trafo die tussen de printer en de 220 zit. Daar ligt het ook mogelijk aan. Dus eerst de trafo eruit en de usb uit de printer. Dan de de trafo insteken en dan de usb naar de printer. Dat deed het eerst wel maar ook dat werkt nu niet meer. Dus maar eens die trafo doorgemeten. Dit was wat ik las;

Er zitten 3 poortjes op de uitgang van de usb. Op de linker-poort zou 32 V moeten staan en op de rechterpoort op 16 V, volgens de data op de trafo.  Met in het midden de neutrale aarding? In ieder geval heb ik het zo gedaan;

De rode meet-poot in de linker-poort en de zwarte meet-poot in het midden. Gevolg; 33 V ( wat dan dus iets teveel zou zijn?) Toen de rode poot in de rechterpoort en de zwarte weer in het midden. Gevolg; 15,6 V. Hetgeen wel goed zou zijn.

Na het weer in de printer steken, zónder de printer op áán te zetten, kreeg ik direct weer het opstarten van de printer met direct de 3 piepjes en het afsluiten van de printer…!

Of dat nou dus komt doordat 33 V teveel is en dat dit zou betekenen dat in de trafo iets van een beperkende zekering kapot zou kunnen zijn,weet ik dus niet. Het is een gesloten blok.

Of zou het kunnen betekenen dat de lading die in de printer binnenkomt, dáár iets van kortsluiting maakt??? Wat zou het meest logische kunnen zijn?

Ik heb ook wel gezien, toen ik de printer helemaal open had liggen, dat enkele van die witte, nogal klungelige insteek-stekkers een wat gevouwde kabel hadden. Zou dát de oorzaak kunnen zijn?

Wie heeft voldoende tech-know-how om wat licht in deze kwestie te brengen? Ben benieuwd en alvast dank!

Goese Duikertje

Re: Printer die zelf steeds uitgaat.Dank HP.
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/04, 16:14:47 »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Printer die zelf steeds uitgaat.Dank HP.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/04, 16:54:19 »
Hi Ronaldus! Heb het gezien. Had daar al eerder mee gewerkt maar dat gaat hem niet worden. Ik kan wel dus die oefening doen van eerst de trafo eruit en de usb eruit dan ze na elkaar er weer in en op # 6 of 9 drukken.Maar wat er gebeurd is dat heel even de printer begint op te leven maar dan direct weer geheel afslaat na 3 a 4 pipejes. En één van de nadelen van werken met Linux is dat ik daar heel blij mee ben en dus nauwelijks nog mij hele oude winxp-partitie gebruik. Hetgeen weer zorgt dat die HP doctor app alleen voor win10 en hoger geschikt is. Dus niet te gebruiken.

Het is een leuke puzzel. Bedankt voor het meedenken!