Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot  (gelezen 3735 keer)

Willem27

  • Gast
Dualboot
« Gepost op: 2009/03/29, 22:39:19 »
Beste mensen,

ik ben een complete Linux-newbie, met het volgende 'probleem'.
Ik heb een PC met 2 harde schijven: eentje met Windows XP, en eentje met Ubuntu.
Mijn PC start nu op in WindowsXP.
Ik wil graag bij het opstarten de keuze hebben: óf XP, óf Ubuntu.

Hoe doe ik dat???

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties.
PS: ik heb ooit iets van een boot-keuze-optie voorbij zien komen op de Ubuntu-schijf, Grub heette het geloof ik, maar die zie ik nu niet meer nu de PC standaard opstart in XP. 'Grub' hoort ws bij ubuntu, en staat dus ws ergens op de ubuntu-schijf.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/29, 22:55:01 »
Hallo Willem27,

Probeer eens bij het opstarten van je PC de ESC of F1 toets in te drukken, nog voor dat hij XP begint op te starten (al vrij snel dus na de opstart!). Als Grub op je systeem staat, dan krijg je nu de opties te zien waarmee je op kunt starten (XP, maar ook een of meerdere linux kernels).
Als je nu een linux kernel pakt (ik zou zeggen de bovenste, waar NIET recovery achter staat), dan start Ubuntu op.
Als dit inderdaad werkt, dan wil dit zeggen dat je XP als favoriet hebt gekozen om op te starten en dat er 0 seconden gereserveerd zijn om een keuze te maken tussen XP en Ubuntu. (Als je na de succesvolle opstart van Ubuntu het programma "startup manager" installeert, kun je heel eenvoudig deze starttijd van 0 naar bv 4 of 5 seconden zetten. Hierdoor krijg je meer tijd om te kiezen voor XP of een van de -andere- kernels op te starten.)
Als het niet werkt, dan zal er beslist iemand die ook twee schijven in zijn PC heeft opstaan die je uit de brand kan helpen  ;) )

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Erik66

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/30, 08:01:21 »
Ik vermoed dat grub geïnstalleerd is op de 2e schijf waarop je ubuntu hebt geplaatst.
Windows staat op de andere schijf met nog altijd zijn eigen bootsector en loader.
Om het bootmenu van grub te krijgen zul je in je bios de bootvolgorde van je schijven moeten veranderen.
Je moet dus als eerste booten vanaf de schijf waarop je ubuntu hebt geïnstalleerd.

Offline track

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/30, 11:07:06 »
Hoi Willem,

om even de situatie op te helderen: als je in het BIOS de eerste schjif als startschijf hebt staan start Win.. op zonder te aarzelen toch ?
Wat gebeurt als je de tweede schijf startschijf zet ?
(hetzij met [F5] of [F8] tijdens de bootfase of door in het BIOS het "boot device" om te schakelen)

Start dan iets op of komt er een foutmelding ?

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/30, 11:40:01 door track »

Offline mimor

  • Lid
    • mimor.be
Re: Dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/30, 11:20:21 »
Wat heb je als laatste geinstalleerd?
Als je je windows het laatste hebt geinstalleerd is het hoogstwslk dat dit nu je bootloader is ipv grub.
(en deze ziet je linux partitie niet uit zichzelf)

Willem27

  • Gast
Re: Dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/30, 21:23:00 »
Dank voor alle suggesties.
Ik heb Windows inderdaad als laatste geïnstalleerd.
Ik ben overigens niet echt bekend met begrippen als bootloader enzo.
Maar ik zal binnenkort eerst proberen de boot-volgorde van de schijven om te wisselen.

Overigens: de (2e) linux-schijf is nu slave van de 1e schijf. Is dat erg ivm opstarten??

Willem

Offline track

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/30, 21:28:30 »
Nee, maakt niet uit.  Je kunt elke schijf in het BIOS instellen.  Je moet het maar doen. 

Daarom mijn vraag: wat gebeurt als je rechtstreeks van de 2de schijf probeert te starten ?  (dat met de [F5] is voor momentele keuze)

track

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/31, 19:30:36 »
Ik denk dat als ie windows als tweede heeft geinstalleerd dat Ubuntu dan windows niet zal zien. Je zal grub opnieuw moeten aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/17, 19:18:07 door mcgyver »

Willem27

  • Gast
Re: Dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/31, 22:22:48 »
Beste mensen,

- gebruik van F5 of F8 bij het opstarten leidde tot niets; zie dan alleen WinXP-opties.
- in het BIOS kon ik de schijf waarvan werd opgestart niet wisselen in boot-volgorde; (ik kan wel 'harddisk' aangeven maar niet specificeren naar 1e of 2e)
- ik heb vervolgens de eerste (WinXP-)schijf in het BIOS uitgeschakeld. Dat levert wel wat op, in zoverre, dat de PC dan keurig opstart met Ubuntu. Ik zie dat Grub tijdens het opstarten geladen wordt, en ik kan ín het Grub-keuze-menu, maar daar staan dan alleen Linux-keuzes in, en geen keuze-optie voor WinXP. (Ws omdat ik die schijf heb uitgeschakeld)

Zou het schelen als ik de Ubuntu-schijf master maak, en de XP-schijf slave??
Of moet ik iets software-matigs doen??

Dank voor zover...

Willem

Offline track

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/31, 23:19:41 »
Het verbaasd mij dat het niet zou kunnen, het BIOS omschakelen.
Er moet een mogelijkheid zijn.
Wil je mij dus even het preciese type moederbord posten ?

En als je dat niet zou weten, dan in de Linux-terminal een sudo lshw -html  >  ijzerwaren.html doen,
en vanuit deze het eerste en tweede hoofdstuk hier posten ?

track

Offline Erik66

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/01, 07:19:18 »
Wat track zegt!
Tegenwoordig kan in bijna ieder BIOS de bootvolgorde veranderd worden.
Je moet toch ook van CD kunnen booten?

Willem27

  • Gast
Re: Dualboot
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/08, 21:14:30 »
Beste mensen,

ik weet niet wat: 'dan in de Linux-terminal een sudo lshw -html  >  ijzerwaren.html doen' betekend.

En over mijn BIOS: De suggestie van één van jullie was: keer in de bootvolgorde de twee harddisks óm.
Ik kan natuurlijk wel de bootvolgorde veranderen, maar die volgorde laat maar 1x een harddisk zien, terwijl ik er twee in mijn PC heb.

Groeten, en dank zover, Willem

Offline track

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/08, 21:27:15 »
@terminal: er is in [toepassingen] - hulpmiddelen  een programma "Terminal" toch ?  Daar heb je een venster met een "commandolijn".
               Daar dus de genoemde commando's invoeren (of kopiëren en inplakken).

@BIOS:     Bij sommigen schuilt dat misschien op een andere plek, maar ergens is er definitief een mogelijkheid om dat
               om te schakelen.  Voor het moment is het misschien het makkelijkst als je  tijdens het booten  de toets
               [F8] of [F5] duwt (soms moet je ook een beetje specht-achtig doen) en bij deze het boot-keuze-menu (van BIOS) oproept.

Zou het nog steeds niet lukken, verklap even welk moederbord (en BIOS) je hebt. Dan kunnen wij het opzoeken.

track

Willem27

  • Gast
Re: Dualboot
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/14, 21:11:29 »
Hi Track:

bijgaand info over moederbord en BIOS:

    description: Desktop Computer
    product: A7S8X-MX
    vendor: ASUSTek Computer INC.
    version: 1.xx
    serial: 123456789000
    width: 32 bits
    capabilities: smbios-2.3 dmi-2.3 smp-1.4 smp
    configuration: boot=normal chassis=desktop cpus=1 uuid=10E3DB79-2A39-D911-BEC5-200C4BB1BB2A
  *-core
       description: Motherboard
       product: A7S8X-MX
       vendor: ASUSTek Computer INC.
       physical id: 0
       version: 1.xx
       serial: 123456789000
     *-firmware
          description: BIOS
          vendor: Phoenix Technologies, LTD
          physical id: 0
          version: ASUS A7S8X-MX ACPI BIOS Revision 1005 (11/02/2004)
          size: 128KiB
          capacity: 192KiB
          capabilities: pci pnp apm upgrade shadowing cdboot bootselect socketedrom edd int13floppy360 int13floppy1200 int13floppy720 int13floppy2880 int5printscreen int9keyboard int14serial int17printer int10video acpi usb agp ls120boot zipboot biosbootspecification


Zegt het je wat??

Willem

Offline track

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/14, 22:07:54 »
Hoi  Willem,

als ik op  "A7S8X-MX" google  kom ik dit tegen: http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=mng2ga5QWT68gbtY&content=specifications

Dat is al iets. 
Nu bij het BIOS:  dat vind je op die site onder   [download] - [linux] - manual  "Version first" [global] (een .pdf): 
Citaat van: het manual, blz 28:
6. Hold down the <Del> key during the boot process and enter BIOS
   setup to re-enter data.
Dat is wat wij wilden weten.    Dus: doe dat maar.

Op blz 53 en 72/73  vind je een nadere uitleg hoe je de bootschijf in het  BIOS kunt instellen:
Menu [Boot] dus, en dda eerst "Device Priority" instellen en                   (dat had je al gedaan)
vervolgens ook nog "Hard Disk Drives" om de goede harde schjif te kiezen (dat valt dus nog te doen)

Het is er dus alles, je moet maar weten waar je moet zoeken ...

Vriendelijke groet,

track

Willem27

  • Gast
Re: Dualboot
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/15, 21:40:17 »
Beste Track,
ik ga zoeken en proberen.

Ik laat weten of het lukt.
Dank tot zover

willem

Willem27

  • Gast
Re: Dualboot
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/17, 21:07:34 »
Beste Track:

zover als op blz 72 en 73 van die manual wordt uitgelegd, was ik al eerder gekomen.
Mijn probleem is dat ik twee schijven heb, en er steeds maar één in de BIOS zie.
Aanvankelijk zag ik alleen de 'master'-schijf in de BIOS en niet de 'slave'.
Ik heb vervolgens de twee schijven in de kast omgewisseld, en nu zie ik in de BIOS alleen de 'slave' en geen 'master' meer.
(De optie: 2. 'bootable add-in cards' heeft in ieder geval geen betrekking op harddisks)

Ik wil graag bij het opstarten kunnen kiezen tussen de ene (Linux) of de andere (Windows XP)schijf....

willem

Offline track

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/17, 21:36:51 »
Juist. 
Als je in het menu "Boot"  (hoofdstuk 2.6, blz 72)  nu op het derde punt gaat [> Hard Disk Drives] 
kun je kiezen welke hij gebruikt toch ?
- Dat is mogelijkheid 1 .

- mogelijkheid 2 heb ik zelf ook nog niet gevonden, namelijk bij het opstarten [F5] of [F8] (of ook iets anders)  te duwen en
  bij deze in een keuzemenu voor de startschijf te komen.  Ik dacht dat dit bij alle enigzins moderne moederborden
  aanwezig was.  En juist bij jouw Asus zal het nu niet bestaan ?   
  Kan ik mij haast niet voorstellen.  Maar zoals gezegd, ik heb het in de docu ook niet gevonden.

track

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/17, 21:54:31 »
Willem wat je ook kan doen, als je gewoon wilt kiezen tussen windows en ubuntu, dan is dat: grub herinstalleren in ubuntu en dan de grub in de MBR van de eerste schijf plaatsen (hd0) inplaats van nu (hd1).
Hier een kleine handleiding. (Als je dit dus doet zal grub laden na het opstarten en zal normaal gezien ubuntu automatisch opstarten na 10 seconden (de tijd is aan te passen, en ook welk OS het eerst opstart)
Opgelet: goed lezen en als je eventueel vragen hebt kan je hier natuurlijk terecht.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/fout-bij-grub-herstellen/msg346391/#msg346391
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Dualboot
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/18, 00:44:53 »
Zit me zo af te vragen ??

Dit bordje lijkt me van de 1e serie waar SATA op zit.
En dat jij nu alleen 2 SATA schijven erin hebt zitten ??

Vrees dat dit bordje hier niet goed mee overweg kan.

Mocht je 2 ATA schijven gebruiken zit er iets grondig fout bij je.
Dit kan primair dan nog 2 dingen zijn.

1e. Je gebruikt een verkeerde IDE kabel, dus 40 aderig ipv 80 aderig die nodig is bij de nieuwere HDtjes.
2e. Je hebt de Master op de verkeerde stekker zitten van de IDE kabel.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Willem27

  • Gast
Re: Dualboot
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/12, 21:41:58 »
Beste Dames/Heren,

ik zie nu in mijn BIOS dat maar 1 van de 2 harddisks zichtbaar is.
Ik heb dat op kunnen lossen: er zijn nu 2 disks zichtbaar.
Ik kan nu inderdaad in de BIOS een keuze maken van welke harddisk er opgestart wordt.

Bestaat er nu nog een manier om bij het opstarten een menu te krijgen, waarin ik kan kiezen??

Willem

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/13, 22:12:42 »
Kiezen uit?? Als je wil kiezen tussen Windows en Ubuntu: dat doet grub voor je.

Edit: tenminste: grub geeft je keuzemogelijkheden

Re: Dualboot
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/14, 02:30:13 »
In jouw geval ( blijkbaar heb je het voor elkaar gekregen 2 volwaardige te booten HDtjes te maken)
Lijkt me het makkelijkste om hetvolgende te doen.

In Ubuntu opstarten.
Uitzoeken wat de benaming is van elke HD, eigenlijk hoef je alleen maar te kijken welke naam de windows HD heeft.
Vervolgens deze naam (bijv. hda1) in de menu.lst te zetten.

Bijv. op deze manier
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST


# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian

# ones.

title Other operating systems:

root





# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS

# on /dev/hda1

title Microsoft Windows XP Professional

root (hd0,0)

savedefault

makeactive

chainloader +1

Let op het stukje tekst onder "# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS"


Met dit stukje tekst "# on /dev/hda1"  word aangeduid welke HD gebruikt word.

Wanneer je nu in de bios blijft aanhouden vanaf de Ubuntu HD op te starten krijg je tijdens het booten in het keuze menu de optie om met windows te booten.
Die komt er dus bij te staan.

NOTE: wat hierboven staat komt uit mijn menu.lst jij zult dus waarschijnlijk hda1 moeten wijzigen voor jouw situatie.
bijv. hda2 of hdb1 enz enz.
Ligt eraan hoe je in Ubuntu terugvind hoe hij die schijf noemt.

Let ook op dit stukje "root      (hd0,0)"
De Grub telling is altijd 1 minder
dus hda1 word hd0,0
hda2 word hd0,1 enz enz

ff om je een idee te geven hoe 1 en ander werkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D