Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Calibre en 1604LTS  (gelezen 568 keer)

Calibre en 1604LTS
« Gepost op: 2016/10/06, 21:10:34 »
Na een ugrade van 1404LTS naar 1604LTS moest ik een aantal programma's opnieuw installeren. B.v. KeePass2. Echter bij het opnieuw installeren van Calibre gaat het mis. Het venster gaat over mijn twee monitoren eindeloos door naar rechts. Het programma werkt overigens naar behoren.

Ik heb het volgende ingetoetst:

zeehond@zeehond-MS-7851:~$ calibre
QXcbShmImage: shmget() failed (22) for size 1073610756 (16383x16383)

Het lijkt erop dat de informatie over de twee monitoren verkeerd berekend wordt : 16383x16383
Of heeft het te maken dat ik voor een Xfce 4.12 werkbalk instelling heb gekozen?

Enig idee ?
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline dorusone

  • Lid
Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/07, 09:22:11 »
welke versie van calibre gebruik je ?
misschien is het een oude bug die in een nieuwere versie hersteld is.
Calibre is een vrij gecompliceerd programma (qua programmering)

kijk ook nog eens hier :
https://ubuntu-mate.community/t/whats-the-matter-with-calibre/532

Succes !


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/07, 09:59:30 »
Na een ugrade van 1404LTS naar 1604LTS moest ik een aantal programma's opnieuw installeren. B.v. KeePass2. Echter bij het opnieuw installeren van Calibre gaat het mis. Het venster gaat over mijn twee monitoren eindeloos door naar rechts. Het programma werkt overigens naar behoren.

Ik heb het volgende ingetoetst:

zeehond@zeehond-MS-7851:~$ calibre
QXcbShmImage: shmget() failed (22) for size 1073610756 (16383x16383)

Het lijkt erop dat de informatie over de twee monitoren verkeerd berekend wordt : 16383x16383
Of heeft het te maken dat ik voor een Xfce 4.12 werkbalk instelling heb gekozen?

Enig idee ?

Ging het al mis voordat je die startcode intoetste?

Anders wellicht Calibre opnieuw installeren, eerst alles verwijderen incl de config folder(s) en dan opnieuw verwijzen naar je folder met boeken (deze natuurlijk niet deleten...).

Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/07, 11:18:48 »
Versie is 2.69.0 dus de nieuwste versie die beschikbaar is op de website van Calibre.
met
sudo -v && wget -nv -O- https://raw.githubusercontent.com/kovidgoyal/calibre/master/setup/linux-installer.py | sudo python -c "import sys; main=lambda:sys.stderr.write('Download failed\n'); exec(sys.stdin.read()); main()" geïnstalleerd en vervolgens calibre-uninstall.

Vervolgens geïnstalleerd  via Ubuntu software centrum hetzelfde resultaat en dus weer verwijderd.

Beide methode heb ik drie maal herhaald.

Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline RikRik

  • Lid
Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/07, 11:32:50 »
Had je voor het opnieuw installeren, in de map .config, de map Calibre ook handmatig verwijderd?

Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/07, 11:33:23 »
kijk ook nog eens hier :
https://ubuntu-mate.community/t/whats-the-matter-with-calibre/532

Daar staat de oplossing http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?p=3066037

In de file ~/.config/calibre/gui.json staat het volgende "ui_style": "calibre", dat moet veranderd worden in "ui_style": "system",
Ik bedank jullie voor de moeite en dorusone in het bijzonder.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline dorusone

  • Lid
Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/07, 11:54:23 »
Graag gedaan !

met vr gr,
Theo

Offline vanadium

  • Lid
Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/08, 10:29:25 »
Het is om die reden dat het behoud van een home folder in een nieuwe versie van een distributie soms eens fout kan gaan: in een nieuwe versie van een bepaalde toepassing kan het formaat van een configbestand soms wijzigen. Gemakkelijk op te lossen in dit geval als je de hack kent/vindt, maar anders wis (beter: hernoem naar een andere naam) je best de oude verborgen configuratiefolder. Het programma start dan op met fabrieksinstellingen, en maakt automatisch een nieuwe configuratiefolder aan.

Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/08, 15:33:41 »
Mijn vooronderstelling bij het upgraden naar een nieuwe versie, was verkeerd. Ik maakte een kopie van de home folder en zette hem veilig weg op een USB HDD. Voornamelijk omdat ik bij diverse programma een fiks aantal instellingen had gedaan en mijn voornaamste zorg KeePass2. Dus liet ik de home folder onaangetast. En mocht het fout gaan, na de upgrade, dan had ik altijd een kopie bij de hand had. De standaard programma's werkte gelijk met alle instellingen. Sommige programma's moesten opnieuw worden geïnstalleerd. Dat ging alleen met Calibre fout.

Begrijp ik het goed, kopie van de home folder maken en veilig wegzetten, de home folder wissen, upgraden. Daarna voor de standaard meegeleverde programma's een kopie terugzetten in de home folder.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/08, 16:11:12 »
Sorry, De laatste zin moet zijn:

Begrijp ik het goed, kopie van de home folder maken en veilig wegzetten, upgraden. Voor het opnieuw installeren van een programma de folder ~/.config/programma herbenoemen.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline vanadium

  • Lid
Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/09, 10:37:07 »
Dat een configuratiefolder in een volgende versie compatibel is met een vorige versie, is niet gegarandeerd. 99.9% van de gevallen geen probleem, maar een enkele keer wel zoals je merkt.

Ik neem slechts selectief configuratiefolders over (thunderbird, shotwell), maar breng de rest bij een upgrade weer op fabrieksinstellingen - opgeruimd staat netjes.

Wil je wel je gehele configuratie overnemen, dan kan het uitzonderlijk eventjes fout gaan. In dit geval is dit "chirurgisch" opgelost, maar anders volstaat het de configuratiefolder te verwijderen, zodat een nieuwe wordt aangemaakt. Enkel voor systeemprogramma's, waar tegenwoordig de configuratie soms over meerdere folders verspreid is, kan het moeilijker worden.

Citaat
Begrijp ik het goed, kopie van de home folder maken en veilig wegzetten, upgraden. Voor het opnieuw installeren van een programma de folder ~/.config/programma herbenoemen.
Als je opwaardeert over een bestaande installatie, dan kan dat inderdaad zo. Je kan op elk moment je folder ~/.config/programma herbenoemen. Gebruik eerst de oude. Gaat het fout, hernoem die. De volgende keer dat het programma terug start, vind het geen configuratiefolder aan en maakt automatisch standaardinstellingen aan.

Zelf verkies ik steeds een schone installatie, d.w.z. waarbij de vorige versie gewist wordt. Dan krijg je na een schone installatie een kakelverse folder op "fabrieksinstellingen". Dan volstaat het de Documenten en sommige configuratiefolders uit je reservekopie terug te plaatsen. Ik werk om die reden met een aparte home. Voor herinstallatie, hernoem ik mijn home folder. Tijdens de herinstallatie wordt de systeemfolder volledig gewist. Op de aparte home wordt dan een kakelverse home aangemaakt. Het is daarna gemakkelijk en snel wat nodig is uit de oude home te verplaatsen naar de nieuwe.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Calibre en 1604LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/09, 11:27:36 »

Ik neem slechts selectief configuratiefolders over (thunderbird, shotwell), maar breng de rest bij een upgrade weer op fabrieksinstellingen - opgeruimd staat netjes.

Mee eens, vanadium. Ik zet wel altijd heel mijn thuismap opzij, alles. Inclusief dus de verborgen bestanden. Die met een punt ervoor (klik op Ctrl+H). Gelijk een mooie backup. Maar van de configuratie bestanden zet ik alleen die terug in de nieuwe thuismap waar je wat aan hebt, zoals .thunderbird, .mozilla en bijvoorbeeld ook zoiets bijzonders als  .gramps (voor mijn stamboomwerk).

Denk ook aan .bash_history met al je terminal opdrachten. Je weet dat je met de opdracht history heel de terminalgeschiedenis terug krijgt in een netjes genummerde lijst? Met de opdracht !+nummertje herhaal je probleemloos de opdracht met dat nummer. Zie de bijlage. En .face als je een afbeelding hebt gemaakt voor het inlogscherm.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021