Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruik van 2 geluidskaarten  (gelezen 907 keer)

Offline RvdBerg

  • Lid
Gebruik van 2 geluidskaarten
« Gepost op: 2016/04/11, 19:15:40 »
Is er een manier om 2 geluidskaarten aan het werk te krijgen. Ik gebruik Mixxx, en wil mijn hoofdtelefoon en speakers apart kunnen beluisteren. Ik heb een interne en externe geluidskaart, deze wil ik gebruiken. 1 voor de hoofdtelefoon de ander voor de speakers. Is er een manier om dit te doen? Ik gebruik lubuntu 15.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gebruik van 2 geluidskaarten
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/11, 20:49:49 »
Hoi RvdBerg,

Ik heb ook twee geluidskaarten op mijn Desktop. de onboard en een aparte 5.1 Asus Sonar. Volgens mij kies je de een of de ander en dat is het.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RvdBerg

  • Lid
Re: Gebruik van 2 geluidskaarten
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/12, 17:25:49 »
Ik zie de beide kaarten in Mixxx staan, maar alleen de interne geluidskaart geeft geluid. Nu heb ik via etc/modprobe.d de externe kaart aan gezet, maar werkt dus alleen de externe kaart. Ik zag in mixxx dat ik ook kanalen kan kiezen, maar hier kan ik alleen kan 1, 2 kiezen voor beide kaarten. Een tip hoe ik dit werkend kan krijgen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Gebruik van 2 geluidskaarten
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/12, 18:34:07 »
Volgens mij kan je niet zomaar hetzelfde geluid naar twee verschillende kaarten sturen. Of is dat specifieke functionaliteit van dat Mixxx?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gebruik van 2 geluidskaarten
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/12, 18:58:08 »
Zo zie ik mijn beide geluidskaarten:



Ik kan ze beide aanzetten, dat wel. Wellicht kan je van de een de mike aanzetten en de ander de boxen, maar dat lijkt me vreemd. Die optie heb je namelijk niet in alsamixer. Proberen maar dan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gebruik van 2 geluidskaarten
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/12, 18:59:52 »
Volgens mij kan je niet zomaar hetzelfde geluid naar twee verschillende kaarten sturen. Of is dat specifieke functionaliteit van dat Mixxx?
het zou wel moeten  onder windows dan,of het ook gaat met Linux weet ik ook niet. dit vond ik op internet. maar ben de link kwijt. Het zit zo, Windows kan normaal maar 1 geluidskaart aansturen maar sommige software zoals een aantal muziek programma's kunnen met meerdere kaarten tegelijk werken. Er zijn een aantal DJ programma's die dat kunnen, bijvoorbeeld een track afluisteren op je koptelefoon terwijl over je speakers een ander nummer speelt.
Gewone mp3 programma's zoals winamp en media player kunnen niet met meerdere kaarten omgaan. Ik gebruik adobe audition en een aantal kleinere programma's.
Ook teamspeak kan een andere geluidskaart gebruiken dan die windows gebruikt.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Gebruik van 2 geluidskaarten
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/12, 19:41:04 »
Er zijn een aantal DJ programma's die dat kunnen, bijvoorbeeld een track afluisteren op je koptelefoon terwijl over je speakers een ander nummer speelt.

Dat is met Mixxx ook mogelijk. Zie https://www.mixxx.org/manual/latest/chapters/setup.html
Misschien toch even wat verder zoeken hoe dit in mixxx voor elkaar te krijgen.

En als je een programma als audacity hebt (kan met meerdere kaarten omgaan), kun je dan voor allebei apart de geluidskaarten kiezen met geluid als resultaat? Met andere woorden, werken allebei de geluidskaarten elk apart buiten mixxx om?
Want het kan ook nog een hardware probleem zijn of een irq-conflict.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/12, 19:42:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gebruik van 2 geluidskaarten
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/13, 18:54:37 »
Dat kan maar je moet de tweede kaart  via alsa_in en alsa_out instellen , zie  man alsa in.