Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: brightness vastzetten  (gelezen 4645 keer)

Offline Ruben

  • Lid
brightness vastzetten
« Gepost op: 2008/06/29, 13:51:22 »
Elke keer als ik mijn laptop opstart, start ubuntu op in de laagste helderheid, dus moet ik elke keer als ik opstart de helderheid weer instellen.. Hoe zet ik de helderheid vast op de hoogste helderheid?

Offline ptb

  • Lid
brightness vastzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/29, 14:16:34 »
kijk even bij systeem>voorkeuren>schermbeveiliging.Daar staat een optie om scherm te dimmen onder energiebeheer (zowel netstroom als accu).Kijk even of uitvinken daarvan helpt.

Offline Ruben

  • Lid
brightness vastzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/29, 16:30:17 »
Nee sorry, dat haalt niks uit, bij het opstarten van de pc blijft het scherm op de meest donkere stand.

Offline ptb

  • Lid
brightness vastzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/29, 23:12:50 »
Behalve zoeken op screen brightness met jouw type laptop zou ik ook kijken of wijzigingen in de configuratieeditor  (gconf-editor) kunnen helpen.Met name de instellingen onder apps>gnome-power-manager> ambient (enable/disable) en backlight (brightness instellingen).Met de nodige voorzichtigheid gezegd want ik heb er verder niet veel ervaring mee.

Offline joseph

  • Lid
brightness vastzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/12, 01:10:30 »
Misschien helpt het volgende dat we afgelopen avond bij toeval ontdekte.

Een maat met een Asus F7F had n.l. eenzelfde probleem gekregen na een van de eerste updates na een goed werkende installatie van Hardy.
Het gekke was dat ook bij herstarten, al bij het laden van grub, die duisternis er was. Terwijl het na een opstart na gebruik van Vis.. tot het Ubuntu logo en 1 a 2 blokjes helder bleef. En na gebruik van Hardy de duisternis zelfs bleef duren totdat die Vis.. zelf geladen was.
Postjes van mijn maat op het forum leverde tot heden geen bruikbare oplossing op waardoor hij weer voltijds onder Vis.. moest werken.

Citaat
Hadden al gekeken bij energiebeheer maar alle vinkjes aangeduid hierboven stonden al uit. Met de beeldschermresolutie en de beveiliging zitten pielen zonder resultaat dan een platte neus van tegen het scherm zitten om maar iets te kunnen waarnemen. Verder nog zaken als backports geprobeerd c.q. gezocht naar mogelijke "hardware drivers" etc.
Citaat
Verder de gevonden oplossing van Pjotr in http://forum.ubuntu-nl.org/message/102311#p102311 geprobeerd.
De eerste stap (met aanpassen van de code naar sudo chown gebruikersnaam /proc/acpi/video/VGA/LCDD/brightness en echo "9" > /proc/acpi/video/VGA/LCDD/brightness) deed het en hadden we ineens een helder scherm.
Echter de tweede en derde stap lukte niet omdat dat bestand, brightness_default, niet bestond en bij aanmaken van dat bestand telkens een foutmelding kwam (ook met rootrechten).
Na opstarten waren we de instelling zoals we al vreesden weer kwijt en telkens die commando's van stap 1 te moeten herhalen in de terminal bij iedere opstart van Ubuntu is ook niet echt een optie te noemen.
Verder nog iets geprobeerd dat op een engelse site stond en de helderheidinstelling via de bios blijvend zou aanpassen. Betrof een oplossing voor een EEPC en dat bleek niet om te bouwen omdat enkele (soortgelijke) bestanden niet bestonden op de Asus.
Citaat
Kwamen vervolgens nog wat postjes tegen m.b.t. gebruik van de fn toets. Meestal met opmerking dat die fn functie alleen in .... werkte en niet onder Linux. Bestaan van mogelijkheid van regelen helderheid m.b.v. de fn was voor ons iets nieuws en aangezien de postjes niet aangaven welke andere toets van de 105 erbij zou horen was het ook doodlopend..
Tot het bericht http://forum.ubuntu-nl.org/message/68750#p68750. De in het postje van Bail Hope genoemde combinatie getoetst. De fn f7 leverde echter een geheel zwart scherm op en bij herhaling was de duisternis wederom ingetreden. De fn f8 werkte helemaal niet.
Oftewel terug bij af.
Echter na wat gefrustreerd klikken bij toeval de fn f6 combinatie gedrukt ...... en toen was het weer wat helderder.
Bleek dat bij ons dus met de fn f6 combinatie de helderheid was in te stellen.
Bij afsluiten bleef beeld helder maar ... liep e.a. muurvast (Ubuntu met vol balkje eronder bleef in beeld en computer deed niets meer).
Na de harde reset bleek e.a. tegen verwachting in helder op te starten en te blijven.
Ook na diverse keren herstarten en laptop uit zetten blijft het helder.
Vraag mij niet hoe en waarom maar kennelijk is die waarde nu weer vastgelegd.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Misschien dat een van de techneuten uit verhaal op kan maken wat er nu precies aan de hand was en een automatische oplossing voor deze "bug" (die kennelijk meer mensen parten speelt gelet op de diverse postjes) kan regelen (via Ubuntu).