Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Ubuntu Mate  (gelezen 1004 keer)

Offline vuurdoorn

  • Lid
Installeren Ubuntu Mate
« Gepost op: 2014/12/19, 10:41:52 »
Hoi, heb zojuist via ALDI een laptop Akoya gekocht. Ik wil een aantal dingen aanpassen, o.a. de indeling van de harde schijf (extra partitie), en het installeren van Ubuntu Mate naast Windows. Als ik nu bij het opstarten naar het BIOS/Root ga krijg  ik de volgende opties:
Fast Boot                             Enabled
Boot Options Priorities
Boot Option #1                  Windows Boot Manager
Boot Option #2                  UEFI: IP6 Realtek PCIe GBE Family Controller
Boot Option #3                  UEFI: IP4 Realtek PCIe GBE Family Controller
PXE Boot                               Enabled
Ik zie nergens de mogelijkheid om de boot-volgorde aan te passen. Iemand enig idee??

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu Mate
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/19, 11:05:39 »
Huidige machines met W8(.1) doen allemaal UEFI 64bit
Je dient minimaal een 64bit operating systeem MET UEFI te installeren.
Zet als eerste Secureboot uit in BIOS.
Nu zou je een 64bit UEFI compatible OS kunnen installeren.
Wil je een systeem zonder UEFI ondersteuning of een 32 bit OS installeren, zet dan legacy boot (CSM) aan of automatisch.
Je dient bij deze optie altijd via het laptop bootkeuze menu je distro op te starten.
De installatie CD/DVD/USB via het laptop bootkeuze menu in de gewenste modus, al of niet UEFI, opstarten.

Laatste mogelijkheid is je PC opnieuw inrichten met Secureboot uit en CSM aan, bovendien de HDD MBR partitioneren. Nu pas W8(.1) installeren daarna kun je op de "ouderwetse" manier met Linux distro's aan de slag.
Dit gaat alleen met een HDD van maximaal 2Terrabyte, groter is niet MBR ondersteund of wordt begrenst op 2T.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Installeren Ubuntu Mate
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/19, 12:05:42 »
"Wil je een systeem zonder UEFI ondersteuning of een 32 bit OS installeren, zet dan legacy boot (CSM) aan of automatisch."

Als die optie er is, want een groeiend aantal hybrides en laptops anno 2014 heeft geen optie voor legacy boot.

Offline vuurdoorn

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu Mate
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/22, 13:34:10 »
Hoi, inmiddels een stapje verder. Heb de C-schijf inmiddels gedeeld m.b.v. Gparted. Loop echter bij de installatie van Ubuntu tegen het volgende probleem op: 'Er is geen besturingssysteem gevonden op deze computer. Wat wilt u doen?' Met vervolgens o.a. de keus: 'Wis schijf en installeer Ubuntu, of 'Iets anders'.
Als ik met Pmagic naar de indeling van de HD kijk staat deze vol met partities:
                                            size                 used                  unused
sda1   ntfs                       499 MiB         258                     241                 diag
sda2   fat32                    100 MiB            29                       71                  boot
sda3   unknown             128 MiB                                                              msftres
sda4   fat32     PRC_RP     1 GiB          206                     818                  hidden
sda5   ntfs        Boot        49 GiB             32                       17
sda8   ntfs                       355 GiB             12                     343
sda6   ntfs        Recver    60 GiB             16                       44
unallocated                        5 MiB
sda8 heeft voldoende ruimte om daarvan een 30 GiB voor Ubuntu te reserveren, alleen gaat die vlieger niet op!  Wat nu??