Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Xubuntu beginnersprobleemjes?  (gelezen 839 keer)

Offline roeland

  • Lid
[OPGELOST] Xubuntu beginnersprobleemjes?
« Gepost op: 2012/02/29, 21:31:40 »
Ik heb tot voor kort uitsluitend met Ubuntu gewerkt tot versie 10.04.  Mijn computers zijn wat ouder en ik ben daarom op 1 computer als test overgestapt op Xubuntu 10.04.  Installatie is goed gelukt en de meeste programma´s en instellingen heb ik er weer volgens mijn keuze opgezet.

Wat ik (nog) niet kan vinden (ook niet op het forum) is:
1. Als ik locaties open, zie ik alleen de ext4 partitie en niet de andere 3 (logische) partities op HD1 en de primaire partitie op HD2 en de 3 logische partities daarop. Ze zijn er echter wel want als ik een afdruk wil maken van een scherm in firefox als pdf bestand kan ik alle partities kiezen om dit bestand op te slaan.
2. Ik wil graag mijn meest gebruikte applicaties in een werkbalk hebben staan (firefox en help worden daar bij installatie al op gezet).  Hoe krijg ik andere icoontje in die werkbalk (bovenin).  Op rechts klikken opent gelijk het programma.  Bij Ubuntu kon je dat met rechtsklikken selecteren.

Wie heeft raad?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 17:11:29 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Xubuntu beginnersprobleemjes?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/29, 21:49:35 »
Vraag 1 heb ik inmiddels zelf weten op te lossen.  ik heb bestandssysteem (binnen locaties) geopend en daar media aangeklikt en de partities naar de linkerkolom gesleept.
Ik weet niet of dit dé oplossing is maar het werkt en ze blijven staan.

Nu vraag 2 nog!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu beginnersprobleemjes?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/29, 22:14:10 »
In Xuby 12.04 is dat simpel,
klikken met rechter muistoets en dan een starter toevoegen.
Hierna met de rechter-toets op de starter en dan op eigenschappen klikken.
Ter info: vanaf Xubuntu 11.10 zijn er grote vooruitgangen gemaakt met het OS, zeker versie 12.04 kan ik je aanraden (komt in april), het is de mooiste en beste Xuby tot nu toe.
[/reclame]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline roeland

  • Lid
Re: Xubuntu beginnersprobleemjes?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/29, 22:22:31 »
Bedankt Ron voor je reactie (ik zal zeker tzt 12.04 proberen) maar binnen xbuntu 10.04 werkt je oplossing niet.  Bij rechts aanklikken opent gelijk de applicatie (bij links aanklikken trouwens ook).
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu beginnersprobleemjes?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/01, 12:47:03 »
Welke applicatie opent dan, wanneer je rechtsklikt op een lege plek van een werkbalk ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline roeland

  • Lid
Re: Xubuntu beginnersprobleemjes?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/03, 12:09:49 »
Als je rechtsklikt opent de applicatie.

Inmiddels heb ik Xubuntu 10.04 verwijderd en 11.10 er op gezet.  Hier heb ik geen problemen met het maken van iconen en de andere partities worden ook gelijk herkend.

Verder viel mij op dat deze versie zonder problemen zowel mijn printer (Canon Pixma IP4850) herkend als mijn Canon scanner 8800F (inclusief werken met Xsane).  Mijn al wat oudere computer draait prima met Xubuntu.  Als je geen gelikt 3D dingen wilt, is deze Xubuntu prima voor gewoon je werk doen zonder voor mij overbodige ´toeters en bellen´.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu beginnersprobleemjes?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/03, 14:09:13 »
Als je geen gelikt 3D dingen wilt, is deze Xubuntu prima voor gewoon je werk doen zonder voor mij overbodige ´toeters en bellen´.
Dat roep ik al maanden :lol:
En let op, de nieuwe 12.04 versie, die in april komt is nog mooier.......

Mag ik lezen, dat je problemen zijn opgelost en dat je (net als ik) tevreden bent Xuby?
In dat geval graag het eerste bericht aanpassen en "[opgelost]" in het onderwerp toevoegen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline roeland

  • Lid
[OPGELOST] Re: Xubuntu beginnersprobleemjes?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/05, 17:11:03 »
Mijn Xubuntu10.04 probleem met de iconen verplaastsen is niet opgelost, daarom (met andere problemen die ik had) overgestapt op Xubuntu 11.10.

Hiermee weinig problemen gehad.  Alleen mijn printer werd wel herkend, kon ik ook instellen maar wilde uiteindelijk niet afdrukken (de opdracht werd wel geaccepteerd en uitgevoerd maar er kwam geen papier uit.  Ook de testpagina kwam er niet uit).

Toen heb ik via Google de linux drivers voor mijn Canon IP4850 gevonden en geinstalleerd.  Toen werkte de printer wel maar met engelse tekst voor de instellingsschermen.  Ook kan ik niet grayscale als standaard instellen, alleen RBG is beschikbaar, andere keuzes verschijnen niet.  Verder binnen anderhalf uur al mijn applicaties goed werkend aan de praat!
« Laatst bewerkt op: 2012/03/06, 13:49:54 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.