Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Graag advies over hardware  (gelezen 4019 keer)

Graag advies over hardware
« Gepost op: 2011/06/08, 21:40:08 »
Mag ik vragen wat jullie http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=1212676384 daar van vinden.
De grootste harde schijf is bestemd voor samba.
Mijn doel is om esxi er op te draaien.

En is de voeding kwa watt ook goed, of moet ik een zwaardere nemen?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/08, 22:19:32 door benjamins »
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline rja

  • Lid
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/08, 22:25:53 »
Wat voor besturings systeem ga je virtual draaien ?

Ik heb 8 gb om met virtual machines te spelen.

Draait esxi wel op je machine ?

Op m´n i7 boot esxi niet.


Re: Graag advies over hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/08, 23:02:28 »
Volgens deze site http://ultimatewhitebox.com/ moet esxi er op kunnen draaien.
Wat voor besturings systeem ik er op ga draaien sowieso 3x Linux en 1x Windows XP.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline kasper2

  • Lid
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/08, 23:03:00 »
Over die voeding hoef je je totaal niet druk te maken, die is zwaar zat. Zeker als je er geen losse videokaart instopt (is dat trouwens een bewuste keuze?) dan zou een voeding van 400 watt al meer dan genoeg zijn. Zelfs dan zou je ook nog wel genoeg ruimte over hebben om er in de toekomst een (niet al te zware) videokaart in te zetten of een andere upgrade te doen.
Alles is relatief

Re: Graag advies over hardware
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/09, 07:43:00 »
Een voeding mag je altijd wat overdimensioneren; ga voor een van 750W dan heb je ruimte om uitbreidingen te doen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Graag advies over hardware
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/09, 09:21:53 »
Over die voeding hoef je je totaal niet druk te maken, die is zwaar zat. Zeker als je er geen losse videokaart instopt (is dat trouwens een bewuste keuze?) dan zou een voeding van 400 watt al meer dan genoeg zijn. Zelfs dan zou je ook nog wel genoeg ruimte over hebben om er in de toekomst een (niet al te zware) videokaart in te zetten of een andere upgrade te doen.
Het gaat als server dienen dus een videokaart hoeft er niet in.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/09, 15:24:07 »
voor servers heb je niet de zwaarste hardware nodig, de processor lijkt mij dan een beetje overdone...

Re: Graag advies over hardware
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/09, 21:34:38 »
Wat ga je dan met die 2x 500GB schijven doen dan? Een voeding  van 400 zou al voldoen denk ik, dus 600 watt is ruim zat. Ook zou je eens moeten nadenken 400 watt, hoe hoog word je energierekening wel niet. En helemaal voor een simpele samba server. Ik raad je daarom aan om ook naar zuinige hardware te kijken, koop bijvoorbeeld 5400 rpm hardeschijven in plaats van 7200, Western Digital heeft energiezuinige schijven die wel 3TB opslag bieden. Daarnaast zijn er moederborden die al processoren ingebouwt hebben, deze zijn erg zuinig, alhoewel zijn deze niet heel sterk, maar voor samba server is dat ook niet nodig. Als je ga klooien met VirtualBox/VMware is een sterkere processor wel aan te raden en 4GB geheugen lijkt mij dan erg weinig, ook al snap ik niet waarom je virtualisatie zou gebruiken. En een videokaart helemaal niet nodig omdat de onboard voldoet en helemaal als je via de terminal werk, waarschijnlijk SSH? Nu zou ik kiezen voor een ATX moederbord voor eventuele upgrades, raid kaarten en netwerkkaarten, noem maar op.

Edit

Als je RAID ga draaien is misschien hot swa ook wel handig
« Laatst bewerkt op: 2011/06/09, 21:42:09 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Graag advies over hardware
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/09, 21:36:27 »
Ik draai een server op een ION moederbord. 3 harde schijven erin en een 150 W voeding. Er zit geen fan in de server of in de voeding, dus lekker stil en zuinig.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Graag advies over hardware
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/09, 21:48:40 »
@lord4163 als je het 3e berichte leest dan zie je dat ik niet alleen samba ga draaien.

Citaat
Wat voor besturings systeem ik er op ga draaien sowieso 3x Linux en 1x Windows XP.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline kasper2

  • Lid
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/10, 00:49:22 »
Een voeding mag je altijd wat overdimensioneren; ga voor een van 750W dan heb je ruimte om uitbreidingen te doen.

750 Watt in een pc zonder losse videokaart?!? Als je geld teveel hebt is dat prima, maar het is de meest nutteloze upgrade die je ooit kan doen. Dat moederboard heeft maar 1 PCIe x16 slot, dus er kan maar één videokaart in. Zelfs de zwaarste videokaart die je nu kunt kopen meer dan genoeg aan 750 Watt, en als je toch 550 euro aan een nieuwe videokaart uit zou geven, zul je ook nog wel geld overhebben voor een nieuwe voeding.

De benodigde voedingscapaciteit kun je ook nog wel makkelijk uitrekenen. De CPU heeft een tdp van 125 Watt, voor iedere harde schijf kun je 10 watt rekenen. RAM verbruikt vrij weinig, 5 watt per DIMM is ruim voldoende, een moederbord verbruikt ook niet meer dan 30 watt, doe er nog 20 watt bij voor andere randapparatuur en als je dan zorgt voor nog wat speling, dan heb je aan een voeding van 250 watt ruim voldoende. Dan heb je niet heel veel ruimte meer voor upgrades in de toekomst, en als je de pc zwaar belast zal ook de voeding vrij zwaar belast worden en daardoor meer geluid gaan maken, maar mits je een voeding van een goed merk koopt zal het geen problemen opleveren.
Zelf zou ik wel een wat zwaardere voeding kopen, maar iedere Watt meer dan 400 is pure geldverspilling. Met 400 Watt kun je er nog makkelijk een hele aardige videokaart inzetten of eventueel wat (licht) overclocken zonder je zorgen tge maken of je voeding het nog wel trekt.
Een voeding is trouwens op zijn efficiëntst als hij ongeveer op de helft van zijn vermogen wordt belast, dus vooral als je pc niets staat de doen zal een pc met een minder zware voeding zuiniger kunnen zijn.
Alles is relatief

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/10, 01:04:09 »
Eens met Kasper2, koop een minder zware voeding, en let erop dat die efficiënt is.
Een aanrader is http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=tn3v24

Juist de grotere efficiëntie kan je op jaarbasis een hoop geld schelen. Verder is de voeding ook nog eens goedkoper in de aanschaf.

Overweeg ook of je niet een SSD wil, dat maakt echt een enorme impact op de prestaties.

En of ESXi goed werkt zou ik ook van tevoren goed uitzoeken. Ga eens Googlen op ervaringen met jouw moederbord+ESXi, kijk in de specificaties welke chipsets er gebruikt worden en hoe die ondersteund worden enz.

Re: Graag advies over hardware
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/10, 08:54:29 »
Als je hier kijkt http://ultimatewhitebox.com/motherboard/278 wordt het moederbord ondersteund door esxi.
En de NIC wordt ook ondersteund kijk maar http://ultimatewhitebox.com/nic/30.

Ik zit nog met de voeding de 1 zegt je hoeft niet zoveel watt te nemen en de andere zegt juist wel.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: Graag advies over hardware
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/10, 09:21:12 »
Zoals Kasper2 al netjes uitrekende voor je, is 250 W. al ruim voldoende.
Je zou 300 W kunnen nemen om nog meer over te hebben maar in de praktijk zal je zien dat je niet zoveel nodig hebt.
Bij het booten van de pc is er heel ff veel nodig en daarna zakt het verbruik terug.
Wanneer de server even niets te doen heeft zakt het nog verder omdat de cores van de cpu niet allemaal aan het werk zijn en de harddisken langzamer gaan werken of uit gaan.

Zag ook een voorstel om de green disken van Western Digital te gaan gebruiken, maar heb erge slechte ervaringen met de schijven.
Niet als je er Linux opzet, maar wel als je er Windows opzet.
Je moet dan perse een tooltje van WD gebruiken om de HD voor te bereiden op Windows anders loopt die nog slechter dan normaal.  >:(

Toch zou je het beste nog eens precies op papier zetten wat je precies voor software gaat draaien en waarom......
Een server die 24/7 moet aanstaan en die bijv. 200W verbruikt gaat je behoorlijk veel geld kosten op jaar basis.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rja

  • Lid
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/10, 11:24:59 »
Als je hier kijkt http://ultimatewhitebox.com/motherboard/278 wordt het moederbord ondersteund door esxi.
En de NIC wordt ook ondersteund kijk maar http://ultimatewhitebox.com/nic/30.

Ik zit nog met de voeding de 1 zegt je hoeft niet zoveel watt te nemen en de andere zegt juist wel.
Mijn moederbord wordt ook ondersteund volgens deze site.

Net zo als bij jouw moederbord, de nic niet.

Maar Esxi bootte niet.

Ik zal nog een poging wagen.

Re: Graag advies over hardware
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/10, 19:41:18 »
Sorry had ik over heen gelezen dan zou ik er minimaal wel 8 GB RAM in proppen. En zou een 6 core nemen http://www.alternate.nl/html/product/CPUs_Socket_AM3/AMD/Phenom_II_X6_1090T/419083/? Of neem een i5/7.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/11, 10:47:17 »
Mind - de Phenom II wordt dit jaar nog EOL verklaard:
http://tweakers.net/nieuws/75008/amd-faseert-phenom-ii-x6-dit-jaar-uit.html

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/11, 14:18:54 »
Zo kan je altijd wel blijven wachten, iedere paar maanden komen er weer nieuwere en snellere processors uit.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Graag advies over hardware
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/11, 14:23:53 »
Ja, dat is waar... Enfin, het was gewoon maar een boodschap.

Re: Graag advies over hardware
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/15, 21:35:07 »
Mind - de Phenom II wordt dit jaar nog EOL verklaard:
http://tweakers.net/nieuws/75008/amd-faseert-phenom-ii-x6-dit-jaar-uit.html

Mijn processor is ook EOL en doet het prima  XD
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu