Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Exact openen met DosBox 0.74  (gelezen 3207 keer)

Offline Brandon95

  • Lid
Exact openen met DosBox 0.74
« Gepost op: 2015/05/29, 09:21:29 »
Hallo,

Ik probeer in Ubuntu 14.04 mijn boekhoudprogramma Exact op te starten met Dosbox 0.74.
Ik kom er echt niet uit, ik had eerst het programme QWine geinstalleerd die gaf aan dat ik dus Dosbox moest installeren, dat dus gedaan start ik QWine op komt Dosbox 2 seconden naar voren en sluit daarna vanzelf weer af en komt ook niet meer terug.
Nou heb ik het ook nog geprobeert om met alleen Dosbox het programma op te starten, nou ten eerst Dosbox komt niet in het programma lijstje te staan.
heb ik ook nog geprobeert om met mount c~/home/user/exact71 het proberen te starten althans dat vertelde Dosbox mij.

Ik heb ook nog met Virtualbox windows xp geinstalleerd, werkt wel maar de computer kan het niet aan, de processor gebruikt dan 100% en is echt hartstikke traag als ik in Exact zit..

Ik weet in ieder geval geen raad meer, heeft iemand nog ideeen? om dit programma binnen Ubuntu op te starten.

Alvast Bedankt !

Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/29, 13:21:38 »
Daar liep ik ook tegenaan met mijn (niet exact) boekhoudsoftware.
Veel boekhoudsoftware-leveranciers leveren webbased cloud-boekhouding. Dat kan een oplossing zijn om onder linux te boekhouden.
http://www.exact.nl/exact-online/producten/boekhouden
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Brandon95

  • Lid
Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/29, 14:34:42 »
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb wel een manier gevonden om Exact nu op te starten, kan in loggen loop er nu alleen tegen aan dat ik te weinig geheugen heb, dus denk inderdaad dat het ophoud.
Toch maar eens kijken of ik ergens een windows 95 kan downloaden op de hoop dat dat wel snel werkt op die VB.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/29, 16:16:54 »
heb ik ook nog geprobeert om met mount c~/home/user/exact71 het proberen te starten althans dat vertelde Dosbox mij.
Het juiste commando (aan de prompt in dosbox!) zal zijn:
mount c ~/home/user/exact71
Dit zorgt ervoor dat je Ubuntu folder ~/home/user/exact71 (waar blijkbaar je Exact programma werd geinstalleerd) je DOS C: schijf wordt. Dan moet je nog exact zelf opstarten. In de onderstelling dat het uitvoerbaar bestand EXACT.EXE is, moet je eerst (aan de dosbox prompt!)
c:
exact
Is dit programma exact wel een DOS programma? Indien het een (oud) Windows programma is, kan je het niet in dosbox draaien, maar kan je met wine proberen.

Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/30, 01:25:30 »
Ik gaf al aan dat er staat dat het niet geschikt is voor Linux gebruikers online of offline.
En dat gaat over exact.

Goh. Ik ging er eigenlijk vanuit dat webbased geen probleem zou zijn. Apart dat dat niet kan.
De inlogpagina werkt gewoon. https://start.exactonline.nl/docs/Login.aspx?ReturnUrl=%2fdocs%2fMenuPortal.aspx
Waar zit dan het probleem?

Vraagjes aan TS. Zit je vast aan exact? En is webbased een optie? Heb je al contact met exact gehad over dit probleem en een oplossing?
En is je exactversie zo oud dat je terug moet naar windows 95?
« Laatst bewerkt op: 2015/05/30, 01:32:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/30, 14:24:48 »
Dat komt meestal omdat zo'n bedrijf dan ook voor de webinterface zwaar Microsoft-technologiegericht is gaan werken. .NET en/of Silverlight en zo. Dat zie je ook bij de Logitech Harmony universele afstandsbedieningen. De Windows-software werkt niet onder Linux via Wine omdat die usb-toegang vereist, maar hij werkt wel onder VirtualBox. Logitech voorzag in al zijn wijsheid ook een webinterface waarmee je die Harmony's kon configureren en bijwerken, maar die vereist dus ook weer expliciet Windows en heb ik nooit onder Linux aan het werken gekregen. Ik gebruik dus hun Windows-software onder VirtualBox onder Linux om mijn afstandsbediening mee te beheren. En dat werkt gelukkig.

Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/30, 22:44:56 »
Een inlogscherm is natuurlijk niet het werkelijke proggie.

Je kan het zien als bijv. Albelli voor fotoboeken. Albelli het proggie zelf is niet voor Linux te installeren, maar werkt in Linux ook niet webbased. Althans, niet lekker. Ooit een paar keer geprobeerd, maar alles loopt vast of doet niets.

Ikzelf heb ervaring met een boekhoudprogramma vergelijkbaar met exact wat ook alleen onder windows ondersteund wordt maar waar je met linux de webbased versie kunt gebruiken. De browser bezit gewoon alle componenten om dat te kunnen draaien want er is verder geen te installeren software voor nodig.
Dat boekhoudprogramma is ook gewoon volledig door de belastingdienst goedgekeurd en geaccepteerd als veilig.
Vandaar dat ik er eigenlijk versteld van sta dat een bekender boekhoudprogramma als exact dat dan niet ondersteund.

Maar het is me duidelijk dus ik zal er niet dieper op in gaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/31, 19:28:40 »
Ja. Maar daarom vroeg ik TS ook naar zijn versie win. Waarom wil hij uitgaan van windows 95? Is zijn exactsoftware zo oud dat hij win95 nodig heeft?
Het lijkt me niet raadzaam om geautomatiseerde aangiftes te gaan verwerken onder het sterk verouderde win95, als dat al geaccepteerd wordt. En ik heb zo'n vermoeden dat een laatste versie exact daaronder niet eens werkt.

Toch maar eens kijken of ik ergens een windows 95 kan downloaden op de hoop dat dat wel snel werkt op die VB.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/31, 19:30:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/31, 22:56:57 »
Als die PC Ubuntu 14.04 draait zal hij onder VB best Windows kunnen draaien. Als ik zo lees dat zijn Exact het onder Dosbox zou moeten doen is dat vast een heel oude versie, maar wie ben ik?

Iig, kant en klare Windows versies kan je downloaden van Modern.IE. Kies Windows 7. Die kan je de nodige keren re-armen. Ik heb dat een tijd aan het draaien gehad. Dat ging heel vlot met deze dingen op een laptop met maar 2 GB. Een ander alternatief is misschien Freedos in Virtualbox? Kan, lees ik hier.

Succes, Brandon!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Brandon95

  • Lid
Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/01, 08:44:51 »
Hallo,

Nouja de Exact die ik gebruik is wel oud, en kan zeker nog gebruikt worden met windows 95, maar was eigenlijk niet mijn bedoeling.
Heb het niet werkend gekregen met DosBox maar met 'Dos Emulator' Enige probleem is nu dus, dat ik waarschijnlijk de 'buffers' te laag heb ofso, want zodra ik het open dan krijg ik kan het bestandpad niet vinden, en hij geeft ook aan dat ik 0 kb vrij heb, terwijl als ik het op een andere windows pc opstart heb ik 999996 kb vrij.
Maar het word inderdaad denk ik dan maar windows 7 32 bit, is de makkelijkste oplossing en werkt het beste denk ik.

Hartstikke bedankt voor de reacties !

Re: Exact openen met DosBox 0.74
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/01, 11:10:48 »
Nouja de Exact die ik gebruik is wel oud
En dan kun jij een boekhouding verwerken? Inclusief de verplichte digitale aangiftes?
Of wil je gewoon eens in een oude boekhouding terug neuzen?

Waarom ik dit vraag?
Ten eerst werkt oude software niet zomaar onder alle (nieuwere) windows versies.
En ten tweede is het toch wel van wezenlijk belang of je er nog actief mee moet boekhouden, of dat je slechts een oude backup nog eens wilt inzien.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/01, 11:17:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore