Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows naast Ubuntu installeren  (gelezen 1334 keer)

Offline Ener

  • Lid
Windows naast Ubuntu installeren
« Gepost op: 2014/03/11, 11:56:46 »
Kun je Windows naast Ubuntu installeren en zo ja hoe dan? (dual boot) Dit wil omdat niet alles werkt onder linux zoals bv TomTom Mydrive wat ik wel graag wil.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows naast Ubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/11, 12:29:57 »
Kan, maar je moet daarna wel Grub herinstalleren. Bovendien zit je met partities en zo, want Windows 8 heeft er meerdere nodig.

Kortste klap: installeer Windows 8 door 'm de hele schijf te geven, en installeer daarna Ubuntu opnieuw.

Hier zit de echte Ubuntu 14.04 (met Unity i.p.v. Gnome):
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Het is wel een dagelijks bouwsel, dus het kan rammelen en lastige fouten bevatten.

Re: Windows naast Ubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/11, 18:50:24 »
Misschien een nog kortere klap:
Windows in een VirtualBox installeren en met een extention pak de usb ondersteuning toevoegen.


Offline Ener

  • Lid
Re: Windows naast Ubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/12, 11:15:54 »
Bedankt voor de tips. Wat betreft de virtual box, dat gaat iets boven mijn pet. Ik denk dat ik het voorlopig zo laat. 14.04 draait als een zonnetje op mijn laptop, wat is dat heerlijk snel vergeleken met windows. Eventuele windows progjes die niet in linux draaien en ik echt moet gebruiken, en dat komt voor mij niet zo veel voor denk ik, draai ik wel op de laptop van dochter lief.

Re: Windows naast Ubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/12, 20:38:50 »
Het installeren van Virtual box is net zo makkelijk als elk ander programma.

Vanuit Virtual box een ander OS installeren is eveneens eenvoudig.
Dit kan zowel van bijvoorbeeld een CD/DVD maar ook direct vanaf een ISO bestand.
(En dit kan bijvoorbeeld Windows 98 zijn of Kubuntu 14.04)

En als dit niet goed gaat, kan je het nog een paar keer over doen tot het wel is gelukt.
Je loopt geen risico je werkend systeem te beschadigen.

Het is echter wel gewenst minimaal een dual core processor en minimaal 2 Gb geheugen te hebben.



Offline Ener

  • Lid
Re: Windows naast Ubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/12, 23:58:52 »
Bedankt voor de tip. Ik heb virtual box geinstalleerd en ga eens kijken of het wil lukken.