Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows Movie Maker alternatief  (gelezen 20251 keer)

Windows Movie Maker alternatief
« Gepost op: 2008/07/28, 21:26:31 »
Ik weet dat deze vraag waarschijnlijk al vaak langs is gekomen en ik heb ook enorm veel gegoogled, maar ik heb geen lekker alternatief kunnen vinden.

Lives: Lijkt niet op Movie Maker. Ik snap er geen hout van.

Open Movie Editor: Lelijk uiterlijk, werkt wel. Jammer alleen dat hij van een bestandje van 7 MB een bestand van meer dan 100 MB maakt. Dat vind ik veels te veel.

Kino: Nope.

Avidemux: Lijkt niet op Movie Maker.

Cinerella: Werkt niet prettig en lijkt niet op Movie Maker.

Kdenlive: Het enige programma dat precies deed wat ik wilde. Lijkt sprekend op Movie Maker. Ik krijg hem alleen niet meer aan de praat.

Verder nog een aantal programma'tjes geprobeerd waarvan ik de naam niet meer weet. Zelfs op de XP-bak nog Movie Maker gebruikt, hij maakte alleen om 1 of andere reden van een bestand van 3 minuten een bestand van 11 minuten en 6 seconden. Ik kreeg het niet op YouTube geüpload daardoor.

Verder nog Animoto geprobeerd, een online service. Werkt uitstekend, alleen jammer dat het me geld kost als ik een filmpje van langer dan 30 seconden wil maken.

Weet iemand iets beters?

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/28, 21:31:24 »
nee, helaas, ik ben al heel lang op zoek naar een moviemaker alternatief. Dat is de enige reden waarom ik nog een dualboot met windowsxp draai, alleen voor videobewerking. Helaas is er nog geen alternatief voor het vrij simpele moviemaker, vreemd als je ziet wat er al wel kan in Linux, maar goed. Op dit moment is het gewoon niet anders.

als je iets tegenkomt wat de moeite is, dan hoor ik het heel graag :)

groeten,
Idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline joop905

  • Lid
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/28, 21:42:11 »
ik weet er helemaal niets van kwam dit tegen Open Movie Editor
http://www.openmovieeditor.org/

GrJ.

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/28, 21:45:44 »
Al geprobeerd, zie beginpost ;)

Offline eendje

  • Lid
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/28, 22:22:05 »
Citaat van: Vistaus
Al geprobeerd, zie beginpost ;)
Heb je in moviemaker ook geprobeerd het als een ander formaat op de slaan of ander instellingen geprobeerd. Misschien probeert  Moviemaker wel zo min mogelijk compressie te gebruiken voor maximale kwaliteit. Tis maar een gok hoor van mij.

BTW als Kdenlive je beste bevallen is kan iemand die er verstand van heeft je beter helpen om dat weer aan de praat te rkijgen, of niet?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Allcazar

  • Lid
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/29, 08:03:56 »
Noppes.  Heb hetzelfde probleem.  Ook alle genoemde prog's geprobeerd. Kdenlive niet simpel aan de praat te krijgen (had iets met ffmpeg te doen dacht ik...).  Ik vind Kdenlive dan wel weer perfect qua mogelijkheden en gebruiksgemak, het probleem is dat ie bij mij niet goed encodeert naar DVD.  Ik krijg niet zo'n goede beeldkwaliteit, en bovendien spelen de DVD's niet af op moderne (tja?) DVD-spelers, alleen mijn oude Sony van 8 jaar oud slikt het ding.

In pure armoede heb ik m'n pc op een Windows-partitie getrakteerd en werk terug met Pinnacle (SD Motion van Panasonic), Windows Movie Maker, etc...  Wine en Virtualbox zijn geen alternatieven (schrijven naar DVD niet mogelijk).

In een volgende fase zal ik Kdenlive verder uitproberen, want dat programma heeft alles aan boord, maar je moet het er uit krijgen...
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/29, 08:25:14 »
Citaat van: Allcazar
Noppes.  Heb hetzelfde probleem.  Ook alle genoemde prog's geprobeerd. Kdenlive niet simpel aan de praat te krijgen (had iets met ffmpeg te doen dacht ik...).  Ik vind Kdenlive dan wel weer perfect qua mogelijkheden en gebruiksgemak, het probleem is dat ie bij mij niet goed encodeert naar DVD.  Ik krijg niet zo'n goede beeldkwaliteit, en bovendien spelen de DVD's niet af op moderne (tja?) DVD-spelers, alleen mijn oude Sony van 8 jaar oud slikt het ding.

In pure armoede heb ik m'n pc op een Windows-partitie getrakteerd en werk terug met Pinnacle (SD Motion van Panasonic), Windows Movie Maker, etc...  Wine en Virtualbox zijn geen alternatieven (schrijven naar DVD niet mogelijk).

In een volgende fase zal ik Kdenlive verder uitproberen, want dat programma heeft alles aan boord, maar je moet het er uit krijgen...
sluit ik mij volledig bij aan!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/29, 17:31:31 »
Als iemand me wil helpen om kdenlive weer aan de praat te krijgen, graag.

De output als ik kdenlive op wil starten:

heimen-at-ubuntu@heimen-at-compaq:~$ kdenlive
kbuildsycoca running...
Reusing existing ksycoca
kdenlive:  + + YOUR MLT INSTALL WAS FOUND IN: /usr
kdenlive: //  INIT EFFECT SEARCH
kdenlive: WARNING: KLocale: trying to look up "" in catalog. Fix the program
kdenlive: WARNING: KLocale: trying to look up "" in catalog. Fix the program
kdenlive: ---------  close 1b
kdenlive: ---------  close 2b
kdenlive: Mlt inited
kdenlive: Creating new document
kdenlive: deleting contents...
kdenlive: Creating new document DONE
kdenlive: ---------  close 3b
kdenlive: ****************  INIT DOCUMENT VIEW ***************
kdenlive:  + + CREATING CONSUMER WITH PROFILE: pal_dv
kdenlive: --------  INIT SCENE LIST ------_
kdenlive:
 
 
   
   
   

   
   
   
   
 

 


kdenlive:
kdenlive: WARNING: //////  RENDER, SET SCENE LIST
kdenlive:  + + CREATING CONSUMER WITH PROFILE: pal_dv
kdenlive: --------  INIT SCENE LIST ------_
kdenlive:
 
 
   
   
   

   
   
   
   
 

 


kdenlive:
kdenlive: WARNING: //////  RENDER, SET SCENE LIST
KCrash: Application 'kdenlive' crashing...
Could not find 'drkonqi' executable.
KCrash cannot reach kdeinit, launching directly.

Offline Duckie

  • Lid
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/29, 17:53:14 »
Dit is een gokje, maar staat drkonqi wel geinstalleerd?
____________________________________________

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/29, 18:35:45 »
Dat is inderdaad het eerste wat ik bekeken had (aangezien je kdenlive de eerste keer alleen maar via de Terminal kan starten). Vorige keer had ie overigens geen drkonqi nodig. drkonqi is niet geïnstalleerd omdat:

1 Hij niet in de repo's zit
2 Ik hem op internet niet kan vinden

Offline Duckie

  • Lid
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/29, 19:41:05 »
Citaat van: Vistaus
Dat is inderdaad het eerste wat ik bekeken had (aangezien je kdenlive de eerste keer alleen maar via de Terminal kan starten). Vorige keer had ie overigens geen drkonqi nodig. drkonqi is niet geïnstalleerd omdat:

1 Hij niet in de repo's zit
2 Ik hem op internet niet kan vinden
Bij mij staat drkonqi gewoon in de repo's, maar zoals gezegd het was maar een gok.
Ik heb zelf nooit kdenlive gebruikt, dus weet niet of ie drkonqi nodig heeft of niet.

edit:
eerste hit op google:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/kdenlive/+bug/232167
____________________________________________

Offline Allcazar

  • Lid
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/29, 22:54:17 »
Vreemd, geen drkonqi geïnstalleerd bij mij.
Vind drkonqi ook niet terug in de mij actieve repo's.

Kan dit helpen?

http://www.kdenlive.org/bbforum/viewtopic.php?f=16&t=530&p=1850&hilit=drkonqi#p1850

1. Install KDE-base through synaptic (and a bunch of other files necessary for KDE desktop)
2. Logout and login into KDE instead of Gnome - choose, just this session.
3. Delete the ~/.kde/share/config/kdenliverc file
4. start kdenlive and answer the default format question
5. Logout and then back into Gnome.

All
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/30, 11:49:25 »
Ik heb het geprobeerd Allcazar, maar hij crasht nog steeds op dezelfde manier.

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/30, 21:37:17 »
Ik open hier wel een nieuw draadje voor.. ;)

Offline Dave

  • Lid
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/31, 01:38:40 »
Meestal met dit soort draadjes komen geweldige tips boven.
Wacht het nog maar ff af dus

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/31, 13:21:29 »
Ok ik wacht het nog even af, maar ik heb ondertussen voor het kdenlive-probleem een nieuw draadje geopend. Ik hou deze nog even unsolved voor mensen die nog goede alternatieven hebben.

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/31, 23:36:17 »
Wat is er mis met kino? Je moet dat progje onder de knie krijgen. Ik kreeg een tijdje geleden een videocam  mini dv cadeau. Ik was nog nooit met videobewerking bezig geweest. Na wat zoeken lukte het mij toch om familiefimpjes te maken, zelfs met overgangen en muziek erop.
Als je het beet hebt, doe je er mee wat je wil.
Om het zaakje op een dvd te branden gebruik ik K3B. Ik zet het in een VOB formaat. en dat werkt toch op heel veel dvd's.
Kwestie van gewoonte en ervaring lijkt mij.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/01, 07:21:16 »
Citaat van: terelfderure
Wat is er mis met kino? Je moet dat progje onder de knie krijgen. Ik kreeg een tijdje geleden een videocam  mini dv cadeau. Ik was nog nooit met videobewerking bezig geweest. Na wat zoeken lukte het mij toch om familiefimpjes te maken, zelfs met overgangen en muziek erop.
Als je het beet hebt, doe je er mee wat je wil.
Om het zaakje op een dvd te branden gebruik ik K3B. Ik zet het in een VOB formaat. en dat werkt toch op heel veel dvd's.
Kwestie van gewoonte en ervaring lijkt mij.
er is niet smis met KINO, maar KINO doet niet wat ik wil:
muziek ondermijn films zetten, en teksten op/tussen de verschillende scenes zetten. Daarnaast wil ik tussen de scenes verschillend eovergangen hebben. Dit zijn mijn wensen en met Moviemaker / Pinnacle studio gaat dat zeer eenvoudig. Maar met welk programma in linux dan ook niet. Verder zal Kino wel precies doen wat het moet, maar da's niet wat ik wil...

maar goed, als jij zegt dat het wel kan, muziek en overgangen (en tekst??) zal ik het weer een sproberen. Wat Kino wel goe doet is capturen van mijn cam :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/01, 23:56:18 »
Een beetje late reactie.
Wel raar. Ik heb een intro met Golden Brown gemaakt en ik laat bovendien de muziek langzaam uitsterven die dan geleidelijk wordt overgenomen door het echte achtergrondgeluid.
Een clip van tekst voorzien is dus echt niet moeilijk. Kwestie van veel doen.
Zelfs mijn zwager- een rasechte video-amateur- was onder de indruk dat met zo'n onprofessioneel uitziend programma zulke dingen mogelijk waren.
Had ik eerst met pinaccle bezig geweest, dan was mijn reactie waarschijnlijk ook negatief geweest. Voordeel is dat je zeer snel weet wat er eigenlijk op de achtergrond gebeurt. Een beetje inwerken in verschillende videoformaten werkt het inzicht in de hand.
Wat mij opviel bij mijn zwager was dat die helemaal geen benul had van de verschillende mpegs . Wat aanvankelijk een nadeel is, kan achteraf een voordeel zijn om eventule problemen op te lossen.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/02, 07:39:15 »
Citaat van: terelfderure
Een beetje late reactie.
Wel raar. Ik heb een intro met Golden Brown gemaakt en ik laat bovendien de muziek langzaam uitsterven die dan geleidelijk wordt overgenomen door het echte achtergrondgeluid.
Een clip van tekst voorzien is dus echt niet moeilijk. Kwestie van veel doen.
Zelfs mijn zwager- een rasechte video-amateur- was onder de indruk dat met zo'n onprofessioneel uitziend programma zulke dingen mogelijk waren.
Had ik eerst met pinaccle bezig geweest, dan was mijn reactie waarschijnlijk ook negatief geweest. Voordeel is dat je zeer snel weet wat er eigenlijk op de achtergrond gebeurt. Een beetje inwerken in verschillende videoformaten werkt het inzicht in de hand.
Wat mij opviel bij mijn zwager was dat die helemaal geen benul had van de verschillende mpegs . Wat aanvankelijk een nadeel is, kan achteraf een voordeel zijn om eventule problemen op te lossen.
ok, dus jij zegt dat je wat j eboven beschrijft, invoegen van teksten, muziek en overganegn WEL kan met KINO?
dan ga ik maar weer eens maar KINO kijken. Ben benieuwd!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/02, 11:05:30 »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/02, 11:15:45 »
Sorry Gandyman, maar ik heb er niet echt wat nuttigs uit kunnen halen :(

Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/01, 17:21:56 »
Mijn excuses voor de late reactie, maar het probleem is al een tijdje opgelost. kdenlive doet het weer naar behoren als ik Compiz uit zet :)

Offline Dave

  • Lid
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/01, 20:55:23 »
kdenlive ook maar eens geinstalleerd en ziet er eenvoudig genoeg uit voor mij om eens wat te gaan proberen. heb al wat jaartjes niks meer aan m'n films gedaan.

kurtbe

  • Gast
Windows Movie Maker alternatief
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/28, 22:28:28 »
Hallo, Heb ik het goed begrepen dat Kdenlive goed kan draaien in Ubuntu (en niet Kubuntu)?  Ik heb hem deze avond geïnstalleerd vanuit synaptic, maar ik vind hem zelfs nergens terug om op te starten....