Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .  (gelezen 8006 keer)

.
« Gepost op: 2012/12/16, 23:50:51 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 14:21:03 door Max Null »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naar Debian HOWTO Part#1
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/17, 00:03:02 »
Xfce kun je zonder veel moeite heel mooi maken, hoor....  :)

Verder zijn Firefox, Chromium, Chrome en Thunderbird (en misschien nog wel meer) toepassingen inmiddels "rollend" geworden in elke Ubuntuversie. Daarom vind ik het stabiliteitsvoordeel van een vastgezette uitgave zoals Ubuntu, aanzienlijk zwaarder wegen dan het voordeel van nieuw-nieuw-nieuw (inclusief kinderziekten) van een rollende uitgave als de Debian die je beschrijft.

Diepergaande uitleg:
https://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie-van-een-programma-via-de-updates-

Ik blijf dus blij met *buntu. Enfin, ieder z'n meug....
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 00:12:53 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/17, 00:14:42 »
Debian heeft drie rollende releases:

Stable: zoals de naam zegt, stabiel maar ook hier kun je vaak de nieuwste applicatieversies vinden in de backports-repo.
Testing: iets minder stabiel maar wel getest en mét beveiligijngsupdates. Zeer up to date, maar wordt wel vergrendeld als er een verschuiving van Testing naar Stable moet plaatsvinden en er een nieuwe Testing komt (normaal in februari 2013).
Unstable: letterlijk vertaald 'onstabiel', maar dat klopt niet helemaal. Ook hier zijn pakketten wel getest, maar minder dan bij Testing en nog veel minder dan bij Stable. Updates zouden je systeem instabiel kunnen maken, maar distributies als Aptosid, Siduction en Semplice zijn allemaal gebaseerd op Debian Unstable en bewijzen dat die ook best betrouwbaar kunnen werken en toch het allernieuwste leveren.

Ubuntu (ook de LTS-versies!) is gebaseerd op een mix van pakketten uit Debian Testing en Debian Unstable.

Om bij Debian een rolling release te hebben, moet je effectief de namen 'stable', 'testing' en 'unstable' gebruiken in plaats van de gegeven distributienamen (momenteel respectievelijk squeeze, wheezy en sid), dan volgen ze automatisch elke rollende wijziging.
Bij Unstable kun je ook de distributienaam Sid gebruiken, die is gefixeerd en rolt dus niet mee en is dus op die manier altijd een rolling release. Bij Unstable zijn er geen beveiligingsupdates, als er veiligheidslekken vastgesteld worden komt er gewoon een nieuwe software-update. Bij Unstable heb je iedere dag software-updates. Debian biedt geen installatie-ISO voor Unstable, maar als je een briefkaartinstallatie kiest krijg je wel de keuze om Stable, Testing of Unstable te installeren. Standaard vult een Debian installatie wel de releasenaam in /etc/apt/sources.list, dus als je een rolling release wenst moet je dat zelf aanpassen. Wil je per se een Debian Unstable installeren en uitproberen, kijk dan eens naar Aptosid of Siduction.

Zie ook mijn instructies voor een Debian Testing (of Ubuntu) blokkendoos met XFCE4.

.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/17, 00:16:57 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:44:49 door Max Null »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naar Debian HOWTO Part#1
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/17, 00:23:38 »
LMDE/Wheezy is de winnaar geworden, het draait gewoon stabieler dan de vastgezette Ubuntu versie. Verder houd ik computers voor anderen bij, en dan is het niet te doen om ieder half jaar of jaar opnieuw installaties te moeten uitvoeren, kost veel te veel tijd. Een rolling release is dan veel eenvoudiger te beheren.
Zelf ben ik al geruime tijd geleden volledig overgestapt op Xubuntu. Voornamelijk 12.04 LTS, in elk geval op de productiemachines. Xubuntu 12.04 LTS is zo stabiel en betrouwbaar als een scheepsdieselmotor, is mijn ervaring....

Ook ik heb diverse computers van anderen in beheer. Die heb ik allemaal op Xubuntu 12.04 LTS gezet, en daar blijven ze rustig op doordieselen tot minimaal de verschijning van 14.04.1, dus ongeveer tot augustus 2014. Geen omkijken naar, heerlijk voor een beheerder.  =D

De tussenversies zijn leuk speelgoed, voor op m'n speeldozen. Leuk, elk half jaar een nieuw speeltje. Maar niet op de belangrijke computers: daar wil ik rust in de tent. En LTS biedt die rust.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 00:26:39 door Pjotr »

.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/17, 00:24:05 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:44:36 door Max Null »

.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/17, 00:31:25 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:44:21 door Max Null »

Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/17, 00:54:54 »
Ik ben pas overgestapt van Ubuntu 12.04 naar Debian testing. En ik kan bevestigen dat een installatie van Debian testing wat meer uitdagingen bood dan een installatie voor Ubuntu voor mij. :D

De twee grootste probleempunten waren de installatie op een luks versleutelde schijf en het ontbreken van werkende drivers voor mijn videokaart. De live cd installer van Wheezy is nog niet functioneel, en met de normale installatie cd moet je een truc uithalen in vervolgens in de commandline shell de versleutelde schijf mounten. Daarnaast starte na installatie Wheezy niet meer op, en moest ik in een chrootomgeving de benodigde gesloten drivers voor mijn videokaart installeren. Niet echt moeilijk, maar ook niet iets voor beginners.

 Verder was ik niet tevreden met de font rendering, en heb ik de font instellingen van Ubuntu overgezet naar Wheezy, dat was wel wat uitzoekwerk. Verder heb ik nog een (naar mijn mening) bug in iceweasel heb moeten oplossen om te voorkomen dat er soms lelijke bitmap fonts op webpagina's worden gebruikt.

Nu loopt het als een trein, en ik heb zelfs het vaak vergruisde gnome 3 zo ingesteld dat ik er prettig mee kan werken. :)

Conclusie: wil je makkelijk Debian installeren, pak dan Debian stable. Voor meer gevorderde gebruikers is Debian testing zeker interessant, en bied het wellicht wat leuke en leerzame uitdagingen. :)

.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/17, 01:17:37 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:44:05 door Max Null »

Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/17, 01:18:03 »
Unity is er ook voor Fedora en Arch, wellicht kun je dat toevoegen aan je tekst?

En tja, ht is maar net wat je fijn vindt. Ik voel me prettig bij Unity en E17 op resp. Ubuntu en Bodhi. Maar ik zie ook wel voordelen in een rolling distro ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/17, 04:25:20 »
Ligt unstable/testing nu niet een half jaar ofzo op zijn gat vanwege de freeze ter voorbereiding van de nieuwe release? Dan schiet je er wat nieuwe programma's betreft niet zoveel mee op. En als die freeze eindelijk over is krijg je in korte tijd een hele stortvloed van updates die dan massaal weer getest mogen worden.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/17, 07:30:58 »
Een makkelijke overstap naar Debian gaat vlot met Mint-Debian (LMDE)

Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/17, 08:01:57 »
Maar ook bij lmde waarschuwen ze voor "rough edges".

In ieder geval staan 2 testmachines te draaien op lmde al een half jaar. Maar persoonlijk, mocht ik de eindbeslissing kunnen maken, toch liever Ubuntu-based.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 08:05:51 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/17, 09:16:37 »
Citaat
ROOT TOEGANG VEREENVOUDIGEN

Debian gebruikt standaard "su" in plaats van "sudo" om root toegang te leveren. Het telkens invoeren van een root wachtwoord vind ik vrij irritant. Omdat op te lossen kun je (als root) de inhoud van het bestand "/etc/su-to-rootrc" aanpassen naar

Code: [Selecteer]

SU_TO_ROOT_SU=sudo


Daarna de regel

Code: [Selecteer]

%sudo ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL


aan het bestand "/etc/sudoers" toevoegen.

Vervolgens voer je het commando

Code: [Selecteer]

/usr/sbin/usermod -a -G "sudo" "naam_gebruikersaccount"


uit voor ieder gebruikersaccount dat zonder wachtwoord root toegang mag krijgen.

Ik weet niet hoor, maar het lijkt mij een behoorlijk riskante stap!! Zo kan iedereen heel makkelijk root worden en gewild of ongewild jouw systeem verzieken.....
Of heb ik het hier verkeerd begrepen???

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/17, 09:29:48 »
Ik had niet gedacht dat Debian zo moeilijk op te zetten was.

Root paswoord uitzetten is op zich geen goede praktijk, vind ik. Op een persoonlijk machientje doe je er natuurlijk mee wat je wil.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/17, 10:14:23 »
Een rollende uitgave is per definitie minder stabiel en betrouwbaar dan een vastgezette uitgave. Er is een goede reden waarom Ubuntu heeft gekozen voor vastgezette uitgaven....

Net als Red Hat en Suse met hun professionele vastgezette uitgaven, mikt Ubuntu met zijn vastgezette LTS-uitgaven op de zakelijke markt. Die stelt hoge kwaliteitseisen, waaraan je per definitie niet kunt voldoen met een rollende uitgave.

Rollende uitgaven zijn leuk voor de avontuurlijke thuisgebruikers. De dappere doe-het-zelvers (waartoe ik mezelf ook reken!). De tijdwinst die je boekt doordat je slechts éénmaal installeert, raak je tienvoudig kwijt door extra onderhoudswerk wegens de kinderziektes van het nieuwe spul dat constant wordt uitgerold.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/17, 11:22:07 »
Ik had niet gedacht dat Debian zo moeilijk op te zetten was.
Root paswoord uitzetten is op zich geen goede praktijk, vind ik. Op een persoonlijk machientje doe je er natuurlijk mee wat je wil.
Als je in Debian graag een sudo-werking wil zoals bij Ubuntu, laat dan bij Debian tijdens de installatie het rootwachtwoord leeg. Dan maakt hij automatisch de eerste gebruiker aan met sudo-rechten. Na de installatie kun je dan makkelijk alsnog een rootwachtwoord definiëren met sudo passwd root.
Wil je geen enkele gebruiker sudo-rechten geven en een aparte root, vul dan gewoon wél het root wachtwoord intijdens de installatie.

Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/17, 11:27:45 »
Ik kwam vandaag weer een ruw randje tegen in Debian Testing toen ik de data van mijn hardloophorloge probeerde te uploaden naar pytrainer. Dat werkte niet. Wel vrij eenvoudig op te lossen door een conflicterende module uit te schakelen. Weer een bugreportje gemaakt.

En idd. gewoon het rootwachtwoord leeglaten tijdens de installatie zorgt ervoor dat Debian sudo gebruikt, en geen root account activeert. Dat staat ook duidelijk uitgelegd in de installers.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/17, 18:21:20 »
Als je geen splash screen en sudo gebruik wil en een Intel graphics card hebt, verloopt de installatie een stuk soepeler ;)

Wel had ik wat narigheid met pulse audio, maar dit is denk ik niet echt Debian-gerelateerd.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/17, 21:19:16 »
Debian Wheezy staat gepland voor begin 2013 en is inmiddels (dec 2012) al vrij stabiel.

Debian gebruiken als "rolling-release" is optioneel. Door de releasenamen in /etc/apt/source.list te wijzigen van squeeze in wheezy (gevolgd door aptitude update,upgrade en dist-upgrade) heb ik enige tijd geleden een release-upgrade gedaan.  :)

Als dualboot deel ik de /home map met Ubuntu. Waarschijnlijk ook omdat Ubuntu Unity en Wheezy Gnome shell gebruikt gaat dat prima samen.

Wie Wheezy (Beta4) ook wil proberen kan een kleine netinst cd downloaden op http://www.debian.org/devel/debian-installer/index.en.html. De installatie lijkt wel wat op de Ubuntu mini-cd, de rest van de software wordt tijdens het installeren gedownload. Installeren in VirtualBox is ook mogelijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/17, 22:30:56 »
De topicstarter geeft al aan dat Debian Testing niet geschikt is voor beginners. Als je dat als startpunt hanteert zit je goed. Het is en blijft iets wat continue in beweging is. En daar horen onvermijdelijke kinderziektes bij.
Het zal de meesten ook wel bekend zijn dat Debian een ander migratie schema hanteert dan Ubuntu. Debian wordt pas Stable verklaart als het ook werkelijk stabiel is. Testing is een voorportaal voor Stable. Hoe dichter bij een nieuwe Stable, hoe stabieler Testing is. Op dit moment draait Wheezy (de huidige Testing) dan ook zeer stabiel en zijn er (bij mij) eigenlijk geen problemen meer.

Het wordt pas vervelend als een Testing Stable wordt, en er een nieuwe Testing tak begint. Dan wemelt het van de bugs. Het wordt dan ook aangeraden om Testing twee maanden na een uitgave van Stable te starten.
Het mooie van Debian is dat je zaken die in Testing niet goed lopen aan kunt vullen met Unstable (codenaam SID). Je kunt dan de Testing als hoofdprioriteit instellen en bepaalde zaken uit unstable gebruiken om een niet goed werkend programma van Testing te herstellen.

Het hoeft geen betoog dat beginners hier dus helemaal niet aan moeten beginnen.

Echter, een Stable Debian, aangevuld met de backports is juist heel stabiel en rotsvast. De backport zorgen ervoor dat je programma's Iceweasel, Icedove (de Debian varianten van Firefox en Thunderbird), Libreoffice e.d. toch van de nieuwere versie kunt laten draaien.
Een ander groot voordeel van Debian t.o.v. Ubuntu vind ik dat je met Debian juist heel goed van versie kan migreren, bijv. van Lenny naar Squeeze en straks van Squeeze naar Wheezy. Je hoeft met Debian geen herinstallatie uit te voeren.
Ik ken lieden die op de manier een installatie ergens in 2004 (of nog eerder) hebben uitgevoerd en puur en alleen via dist-upgrades de huidige Stable (Squeeze) draaien. Zelfs op een andere computer en met dd de hele handel hebben gemigreerd naar een nieuwe systeem.

Dat is m.i. ook het -grote- verschil tussen Debian en Ubuntu. Debian is niet uit op allerlei vernieuwingen en baanbekende zaken. Het moet gewoon werken, en liefst zo puur mogelijk zonder bijkomende 3rd-patry drivers e.d. Dat vergt dan soms veel doorzettingsvermogen, maar je hebt alles in je eigen hand. Ubuntu is juist wel baanbrekend bezig, zie maar Unity en ander zaken waarin Ubuntu voorop loopt. Ubuntu heeft gewoon een ander uitgangspunt. En je kunt Ubuntu met veel plezier gebruiken. Dat heb ik zelf in het verleden ook gedaan.
Ubuntu met de LTS tak is als productiemachine heel goed in te zetten. Maar dat geldt zeker ook voor Debian Stable.

Goed, dat was even off-topic. Om het het begin van dit topic (en het tweede deel) verder te gaan. Ik heb het met veel interesse gelezen. Zelf zou ik de zaken anders en grondiger aanpakken. Installeer een gewone Debian zonder Ubuntu-achtige zaken. Ik weet wel dat je Debian als Ubuntu kunt laten draaien, maar waarom niet puur Debian? Dat voldoet prima.

Eventueel kun je via leentjebuur bij Mint Cinnamon installeren. Dat heb ik op een testlaptop ook draaien en dat gaat prima. Debian met Cinnamon of Mate (kan ook).

Feitelijk hoef je maar een paar kleine aanpassingen te maken in een (niet-bestaand) bestandje /etc/apt/apt.conf en de sources.list.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ubuntu naar Debian HowTo, DEEL 1
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/18, 10:39:21 »
Voor mensen die makkelijk willen beginnen met Debian is er nog altijd SolusOS ; Debian Stable met goed gemaakte arrangementen. Praktisch alles werkt ootb en je hebt nog een heel groot Ubuntu-gevoel.

Een paar mensen, die niet met Ubuntu wilden werken, waarvoor ik de installatie gedaan heb zijn er erg tevreden en enthousiast over. Zelf draai ik hem in Livemodus voor bankieren e.d. , en het is echt een toffe Debian-versie om mee te werken; geen ruwe kantjes m.a.w.

Misschien een aanrader voor diegenen die willen overstappen op een Debian-product ?

edit: heb mijn kubuntu even ingeruild voor solusos, maar dat is nog verre van 'af'. niet direct een aanrader; ben snel teruggegaan naar Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/18, 21:31:19 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

.
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/23, 21:39:48 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:43:26 door Max Null »

.
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/23, 21:49:42 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:43:38 door Max Null »

.
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/23, 21:51:38 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:43:47 door Max Null »