Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers  (gelezen 2084 keer)

Offline ptb

  • Lid
Een interessante test op phoronix: hoe de prestaties van verschillende desktopmanagers zijn onder verschillende grafische drivers.
Zowel open als gesloten.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_desktop_managers1&num=1

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/30, 18:38:33 »
dit maakt mij helemaal duidelijk waarom canonical voor unity+compiz is gegaan in plaats van mutter+gnome shell.

Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/30, 20:43:54 »
KWin komt er het beste uit en dat heeft ie ook met trots verdiend :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/31, 15:49:41 »
Unity komt er nog redelijk uit maar ondanks dat vind ik het eigenlijk zwaar tegenvallen.
Als je wilt gamen dan is KDE de beste oplossing.
Maar de prestatie is niet het enige probleem, ook de werking met de videokaarten is nou niet echt ideaal.


Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/31, 16:01:54 »
Best indrukwekkend. Met nvidia haalt KWin hele goede resultaten toch maar eens uitproberen misschien  :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/31, 18:39:32 »
Bedoelen jullie dit met Kwin. :rolleyes:



En dat vinden jullie dan mooi , duidelijk en vooral praktisch ?.
Kun je net zo goed Vista aero draaien. ???
Oke goed zal wel aan mij liggen ,heb niks gezegd. :D :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/31, 20:27:04 »
Het probleem is niet dat je niet of wel van die leuke effecten kunt draaien maar dat je videokaart gewoon minder presteert in Gnome shell en dergelijke waardoor de spellen die je wilt spelen ook niet optimaal draaien.
Als ik de tabellen zie dan is Gnome shell voor een gamer geen optie, voor die persoon is KDE de beste oplossing.

Tevens komt eruit dat de ondersteuning voor de videokaarten eigenlijk ver onder de maat is.
Het is niet alleen hoe snel alles draait maar ook dat een deel van de videokaarten slecht of helemaal niet ondersteund worden.

Ik had in een ander bericht al gelezen dat dit al vrij lang zo is.
Zo werkt een videokaart in bijvoorbeeld 10.04 wel en in 11.04 weer niet.
Eigenlijk heel vreemd als je er vanuit gaat dat 11.04 eigenlijk betere ondersteuning zou moeten geven.
Je moet er eigenlijk vanuit moeten kunnen gaan dat als je 10.04 kunt draaien, dat je dan ook 11.04 moet kunnen draaien.
Bij oude videokaart zou je het kunnen verwachten maar het gaat hier ook om videokaarten die nieuw zijn of nog maar een paar jaar oud zijn.

Ik heb van de week wat filmpjes zitten kijken en 2 ervan gingen over Why Linux sucks.
Hierin word meer besproken maar het zijn wel interessante filmpjes.
Dit is de laatste en gemaakt tijdens het weekend van de release van 11.04 als ik mij niet vergis.
http://www.youtube.com/watch?v=Ukd-Am2bbDo&feature=player_embedded



DarkEra

  • Gast
Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/31, 20:33:12 »
Bedoelen jullie dit met Kwin. :rolleyes:



En dat vinden jullie dan mooi , duidelijk en vooral praktisch ?.
Kun je net zo goed Vista aero draaien. ???
Oke goed zal wel aan mij liggen ,heb niks gezegd. :D :D :D

Kwin is dat voor KDE wat Compiz eigenlijk voor Gnome is. Dus inderdaad: Desktop Effecten. :)
En Vista of W7 met Aero.... daar krijg je standaard heus niet zulke effecten in.  =D


Verder is het niet praktisch hoor, het is puur om te showen. Ik doe met Kwin nog Compiz zeer weinig, een beetje schaduweffecten onder de vensters en de balken vind ik wel leuk.

In Xubuntu/Xfce werkt dat schaduw effect gelukkig out of the box, geen grafische kaart nodig die het zou moeten ondersteunen dat het werkt nog driver.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/31, 20:40:01 door DarkEra »

Offline midas

  • Lid
Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/31, 21:00:18 »
Het ergste vind ik dat Compiz plus Unity gewoon de desktop telkens laat crashen. Bij mij viel er met een ATI-kaart gewoonweg niet mee te werken. Ook met Linux Mint 11...die draait ook met Compiz, ondervond ik kleine maar vervelende vervormingen aan balken en randen. Ook met opstarten steeds een foutmelding.

Nu met (wederom) Kubuntu nergens last van. Desktop-effecten pas ik selectief toe. Wél transparante vensters en schaduwen...maar ook geen 'spinning-cubes' for me :D

Maar het moet allemaal wel gewoon werken!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/01, 01:31:23 »
@DarkEra: Schaduw op KDE werkt ook zonder desktop-effecten. Maar met desktop-effecten kun je de hoeveelheid schaduw instellen, dat is het verschil. Ik spreek dan over >4.5 waar het zonder driver werkt.

DarkEra

  • Gast
Re: Unity, Compiz, GNOME Shell & KWin onder open en gesloten drivers
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/01, 04:28:20 »
Heb het net gevonden hoe het te doen dus het klopt wel wat je zei alleen was het even zoeken hoe in te stellen. Weten we dat ook weer.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/01, 04:44:25 door DarkEra »