Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD geeft alleen piepjes  (gelezen 9276 keer)

HDD geeft alleen piepjes
« Gepost op: 2011/07/13, 18:22:00 »
Ik heb een externe harddisk. Deze gaf alleen piepjes te horen. Ik heb de behuizing verwijdert en intern op de PC aangesloten. Ook heb ik de sata kabel losgehaald zodat alleen de voeding er op zit. De piepjes blijven. In Ubuntu (10.10 en 11.04) zie ik de schijf niet.
Kan ik op een of andere wijze controleren wat er fout is? De HDD is een Hitachi 1 TB schijf.
 
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

jesse2314

  • Gast
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/13, 18:25:35 »
Hdd is waarschijnlijk kapot.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/13, 18:55:28 »
Op de website van de fabrikant is waarschijnlijk wel een diagnostisch tooltje voor je harde schijf te vinden, om te testen of hij echt stuk is.

Offline heir4c

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/13, 19:05:27 »
Heb hier net ook een harde schijf liggen die niet gezien werd onder Ubuntu. En een andere die zelfs door het bios niet gezien word. (Komen uit een PC waar ze wel nog werkten) Vreemd, maar weet ook niet wat ik er mee aanmoet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/13, 19:08:40 »
Piepjes uit de harde schijf zelf is bijna altijd foute boel.
Dat is dan waarschijnlijk een mechanisch probleem waardoor hij niet goed kan draaien of de bewegingen van de leeskop die niet meer soepel lopen.
Er zit geen speakertje in de schijf of zo.

Is het een piep van je computer zelf, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/13, 19:46:13 »
Probeert-ie ook om met rooksignalen te communiceren?  XD

Overigens Johan van Dijk +1.

Offline Haris

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/13, 20:07:10 »
Harde schijf een nachtje in de vriezer stoppen, of is dat een fabeltje? ;)

Offline heir4c

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/13, 20:24:49 »
Dat is de batterij zeker die je in de vriezer stopt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/13, 20:27:50 »
Piepjes uit de harde schijf zelf is bijna altijd foute boel.
Dat is dan waarschijnlijk een mechanisch probleem waardoor hij niet goed kan draaien of de bewegingen van de leeskop die niet meer soepel lopen.
Er zit geen speakertje in de schijf of zo.

Is het een piep van je computer zelf, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik ben ook nog nooit een speakertje tegen gekomen, zou wel makkelijk zijn, een stemmetje wat zegt u schijf heeft de geest gegeven. :D
Ik hou het voorlopig ook op een mechanisch defect, ik ben nu aan het zoeken op de Hitachi site, of er nog een oplossing is. Bijzondere data staat er in ieder geval niet op, ik gebruikte de HDD hoofdzakelijk om te experimenteren.
Probeert-ie ook om met rooksignalen te communiceren?  XD

Overigens Johan van Dijk +1.
Nog niet, zou wel wat duidelijker zijn. XD
Harde schijf een nachtje in de vriezer stoppen, of is dat een fabeltje? ;)
Of het een fabeltje is weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen als het metaal wat uitgezet is, er wat vast gelopen is, misschien met een nachtje diepvries er wat ruimte vrij komt. Is het proberen waard.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/13, 20:45:09 »
Hallo,

Ik heb wel eens data van een schijf weten te carven vanuit een diepvries, bij
wijze van experiment/laatste redmiddel. Goed inpakken en met kabels eraan
vanuit de diepvries, omdat hij subiet gaat condenseren zo gauw je hem eruit
haalt. En zowaar het lukte, of dat nu echt kwam door de koude en dat nu
net de mechanische truuk was i.c.m. motor/lagering die het hem deed,
of dat het per ongeluk goed ging, is niet te achterhalen, het was in ieder geval
wel even fun.

Bij wat latere experimenten met andere disks gebeurde ook wel het omgekeerde;
was de iso die ddrescue aanmaakte kleiner vanuit de vriezer (of zelfs leeg) dan
vanuit warme toestand, dussss; ik zou het eerst maar eens op een andere manier proberen ;)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/13, 21:06:14 »
Als ik geen andere oplossing vind, wordt het de diepvriezer. Verpakt als een ijsje, anders gooit mijn vrouw de HDD weg.  :rolleyes:

Mijn experiment met de zuignap voor het beeldscherm is ook niet gelukt, wel andere patronen verkregen, nog even kijken of het scherm omdraaien nog wat oplevert.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline soppel

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/29, 16:27:23 »
Wanneer haal je die HDD nou weer uit de vriezer? De meeste produkten zijn ook in de vriezer maar een half jaar houdbaar hoor  =D

Nu serieus. ( kost me moeite maar ik kan het wel)

Had hier vorige week ook een externe die alleen piepjes gaf.
Herinnerde me meteen dit topic gelezen te hebben. Ik moest even wat back-uppen vanwege werkzaamheden in de kast dus ik heb er verder geen tijd in gestopt.
Nu wel dus.

Bij was de oplossing simpeler dan je zou denken: de HDD kreeg niet genoeg spanning via de USB.
Mijn HDD ( iomega met een 250GB samsung inhoud) heeft een USB kabel met 2 USB connectors zodat je uit 2 USB poorten stroom kan trekken.
Uiteindelijk 2 poorten gebruikt die rechtstreeks op het moederbord zitten, toen kon ik de HDD weer gebruiken.

een andere Iomega, gelijktijdig gekocht maar met een WD 500GB inhoud doet het wel op alle andere poorten met gebruik van 1 USB connector!

Hopelijk kom jij hier ook verder mee.

succes!


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/29, 17:29:54 »
Ik had de HDD al omgetoverd tot interne SATA disk, dezelfde zielige piepjes. Ik hou de HDD nog een jaartje in de diepvriezer. XD
Ik heb nog steeds niet de gelegenheid gehad om er verder mee te gaan, ik moest nog een laptop in orde maken, wat mobieltjes tot de orde roepen en nog een pc in elkaar flansen voor mijn moeder. Ik heb alles liggen, behalve een koeler voor de cpu, lijkt mij toch wel op een of andere manier van belang. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/29, 17:38:55 »
Gijs, Zet die PC in de diepvries dan koelt hij wel genoeg af.  =D  ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline koos4401

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/29, 20:42:22 »
Hoeveel piepjes en zo? Lees dit eens:http://www.wimvosautomatisering.nl/piepcode.html (Google nr 1)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/29, 22:37:16 »
Niet de BIOS piept, maar de HDD zelf, ik weet het, klinkt raar maar het is wel zo. XD Ik vermoed dat de HHD, toen deze nog een externe HDD was, een beetje erg warm geworden is en er mechanisch iets niet goed gegaan is. Ik wil nu proberen door koeling, te kijken of er weer wat ruimte komt en de schijf weer draait. Mocht het niet lukken, is er geen man over boord, er staat toch geen belangrijke data op.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline brent8800

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/30, 11:14:48 »
Er kunnen 2 dingen zijn, HDD kapot, of HDD krijgt niet genoeg stroom. Ik heb het ook met een externe HDD van 250 GB. Die piept ook als die niet genoeg stroom krijg.
Ubuntu 14.04 LTS

Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/30, 13:39:03 »
Daarom heb ik de externe HDD uit de behuizing gehaald en intern aangesloten, mocht het een spanning/stroom probleem zijn, is het in de schijf zelf.
Even kijken of ik vanavond de schijf in de vriezer kan leggen en morgen weer kan aansluiten. Werkt het heb ik mazzel, zo niet koop ik een nieuwe, een mens moet toch wat te experimenteren hebben, althans ik wel. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline brent8800

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/30, 18:21:24 »
Daarom heb ik de externe HDD uit de behuizing gehaald en intern aangesloten, mocht het een spanning/stroom probleem zijn, is het in de schijf zelf.
Even kijken of ik vanavond de schijf in de vriezer kan leggen en morgen weer kan aansluiten. Werkt het heb ik mazzel, zo niet koop ik een nieuwe, een mens moet toch wat te experimenteren hebben, althans ik wel. XD

Precies,  niks te experimenteren word het leven ook zo zaai ^^, succes  nog.. tegen woordig heb je 500 GB voor €29,99 valt wel mee toch?
Ubuntu 14.04 LTS

Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/30, 19:44:34 »
Het geld is niet zozeer een probleem. Waarom zou ik iets weggooien voordat ik gekeken heb of het toch niet te repareren is. Dat is mijn eer te na.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline brent8800

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/30, 19:57:45 »
Daar heb je gelijk in, ik repareer ook liever dingen. Gewoon omdat het leuk is.
Ubuntu 14.04 LTS

Offline ivo

  • Lid
Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/31, 23:17:57 »
Knap wanneer je een harddisk kan repareren zonder daarvoor een vacuüm ruimte ter beschikking te hebben.
Niet zelden overlijden harddisks wanneer de kap er af wordt gehaald en er aldoende een stofje tussen de kop en de schijf geraakt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: HDD geeft alleen piepjes
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/01, 00:24:08 »
Daarom wil ik eerst kijken of ik met vriezen, wat ruimte krijg. Mocht het niet lukken hiermee, pas ik autopsie toe, zodat ik er ook wat van leer. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.