Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onmogelijk mappen en bestanden te wissen??  (gelezen 2024 keer)

Offline vuuren1

  • Lid
Onmogelijk mappen en bestanden te wissen??
« Gepost op: 2011/12/18, 01:49:40 »
Ik heb op een laptop 11.10 (Xunbutu) en XP draaien.

Er is op een of andere vreemde manier (in XP) een automatische directory aangemaakt: Trash-1000.
Dat staat vol met erg veel rommel en delen daarvan kan ik onmogelijk verwijderen.
Op internet kan ik erg weinig info vinden over deze vreemde actie, het lijkt op een soort reserve/backup gedoe..
Ik weet van niks en heb ook geen prg wat zoiets doet..
Volgens de weinige vermoedens zou het iets met een USB stick te maken kunnen hebben, maar op mijn USB stick staat niets wat er in de vreemde dir is gezet??

Vaak kan je in Ubuntu van alles met Windows files wat in Windows zelf niet lukt, maar dit keer krijg ik die rommel niet gewist (en de hdd loopt vol).
Niet op een reguliere manier en ook niet in een terminal venster met bv. sudo rmdir etc..
-Directory is niet leeg- pfff..

Is er een oplossing voor een "leek" om die troep permanent te wissen?
En dan vraag ik mij nog af waar het vandaan komt.

Bvb mijn dank.
 





Offline Roc.am

  • Lid
Re: Onmogelijk mappen en bestanden te wissen??
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/18, 02:13:24 »
Open de terminal en open nautilus met:

sudo nautilus

Hier wordt gevraagd je wachtwoord in te geven
Als je dit doet, zie je niets gebeuren, maar geef hierna enter

Je bent nu met root rechten in nautilus en kunt het bestand verwijderen
Let wel op dat je geen fouten maakt.

- Roc

Offline wowo

  • Lid
Re: Onmogelijk mappen en bestanden te wissen??
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/18, 02:22:23 »
Trash-1000 is de prullenbak die aangemaakt wordt als je iets verwijderd.
Als je iets verwijderd van een externe schijf of usb-stick en die schijf/stick is niet maar aangesloten, dan kan je wat in die prullenbak zit niet zomaar legen.
Zie de post hierboven hoe het dan wel kan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Onmogelijk mappen en bestanden te wissen??
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/18, 04:11:08 »
Ik heb iets gevonden wat kennelijk ook werkt: Unlocker voor Windows.
Dat heb ik op kleine files uitgeprobeerd en dat blijkt te werken.
Inmiddels heb ik het een paar uren geleden ingezet en hij zit nu pas op de helft, vandaar ik het maar laat lopen.

Trash-1000 is de prullenbak die aangemaakt wordt als je iets verwijderd.
Als je iets verwijderd van een externe schijf of usb-stick en die schijf/stick is niet maar aangesloten, dan kan je wat in die prullenbak zit niet zomaar legen.


Dan is dat er wel heel snel en ongemerkt op gezet..
Wanneer dat is geweest kan ik wel zien, maar waardoor niet.
(mogelijk ergens in de tijd dat ik de dual boot met Ubuntu heb aangemaakt)

Nu bestrijdt ik het gevolg, maar de echte oorzaak kan ik niet gewaarworden.

Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang..

Tot zover dank voor de input.

Offline wowo

  • Lid
Re: Onmogelijk mappen en bestanden te wissen??
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/18, 13:22:29 »
Misschien wordt het wat duidelijker met de volgende info:
Iedere mount of dit nu een usb-stick, externe schijf of windowsmount krijgt zijn eigen prullenbak bestand genaamd .Trash-1000. Die wordt aangemaakt op het moment dat je iets in die mount verwijderd.
Deze prullenbak kan je op de normale manier legen, als er tenminste toegang tot die mount is.

Het komt wel eens voor dat er weliswaar een prullenbak bestand .Trash-1000 is aangemaakt maar dat deze niet te verwijderen is omdat je er geen rechten voor hebt.
Ook maak ik wel eens mee dat op een bepaalde mount een bestand alleen maar direct verwijderd kan worden (dus buiten om de prullenbak) omdat de aangemaakt prullenbak niet benaderd kan worden vanwege rechten problemen. Dit kan je dan weer oplossen door met de juiste rechten de .Trash-1000 te verwijderen. Op het moment dat je iets verwijdert op die mount, zal er weer een nieuw trashbestand aangemaakt worden met als het goed is de juiste rechten.

Ik kan mis hebben, maar volgens mij werkte dat bij Windows ook zo. Als je iets verwijdert op een externe schijf, kwam het in eerst in een apart bestand op die schijf terecht. Pas als die schijf aangesloten was, kon die ruimte pas vrij komen door op de normale manier de prullenbak te legen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Onmogelijk mappen en bestanden te wissen??
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/18, 19:45:50 »
Ik begrijp de uitleg, alleen kan ik de files die in de trash stonden niet aan een dergelijke actie koppelen omdat die files nooit op een extern medium hebben gestaan.
Het was ook zoveel dat ik dat ik het had moeten merken als het in een keer weggeschreven zou zijn.

Vervolg:
Ik heb Unlocker laten lopen en die heeft alles in de prullenbak gegooid, de trash dir. is dus weg.
De prullenbak legen ging bijna helemaal goed. Echter nu blijven er vele 0 bytes bestanden staan die niet weg willen.
Verder niet erg omdat ik in elk geval weer voldoende vrije ruimte op C heb.

Het blijft voor mij toch allemaal een raadsel en op internet is er ook zeer weinig over te vinden waar je iets mee kan beginnen.
Kennelijk is het een bijzonder fenomeen.

Dank voor de toelichting, ik zal die laptop in de gaten houden.