Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Big Problems-Ubuntu Instalatie dualboot vista foutgelopen...  (gelezen 1260 keer)

Jimmy__vh

  • Gast
Big Problems-Ubuntu Instalatie dualboot vista foutgelopen...
« Gepost op: 2008/11/15, 15:34:47 »
Hallo iedereen,

zoals mijn topic al doet vermoeden zit ik met een groot probleem...

Ik ben in het bezit van een siemens-fujitsu Amilo, met jawel  VISTA... na al mijn netwerk problemen , en andere was ik het beu en wou ik eens ubuntu testen...
Ik heb deze handleiding gevolgd http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_vista_installed_first.htm
Nu enkel stap 4 had ik nog niet uitgevoerd...
Ik ging ervanuit dat het al voldoende was, daar wanneer ik opstart enkele keuzes kreeg.. ubuntu  kernel..en onderaan de lijst Vista loader..

Omdat ik op beide systemen wou blijven werken en er nog veel docs in mijn vista zitten.. wou ik even Vista opstarten en selecteerde ik dus tot mijn grote spijt Vista loader....
Opeens begin Fujitsu system recovery te laden.... , recovered hij mijn systeem.. startopnieuw op..
en geen ubuntu meer, noch vorige vista versie.. ???
Hij installeerd mijn vista opnieuw, opnieuw login taal, ed installeren...  :'( en wanneer ik eindelijk in de vista versie kom, is alles weg ...
ik kijk tussen mijn harde schijven en zie dat hij 2 nieuwe partities heeft aangemaakt, en er dus duidelijk nog wel ergens andere partities moeten bestaan, maar waar ik niet aankan..
dus mijn partitie waar ubuntu op stond;
en system en data van vorige vista... NU deze zijn voormij van levensbelang, daar er veel docs instaan waar ik geen back up van heb...

Wat raden jullie mij aan te doen... nu zoals je na het lezen van deze post wel merken ben ik een ongeloofelijke (linux)noob(je moet ergens beginnen hé), dus wordt het moeilijk maar niet onmogelijk me het simpel uitteleggen :)

alvast bedankt,
groeten,
Jimmy

Offline Nick1890

  • Lid
Re: Big Problems-Ubuntu Instalatie dualboot vista foutgelopen...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/15, 16:08:34 »
Probeer uw systeem op te starten aan de hand van een Ubuntu LiveCD. Dit duurt wel tamelijk lang vooraleer je klank en beeld hebt doch daarna kun je via "Locaties" kijken welke drives/partities nog bestaan en of deze al dan niet toegankelijk zijn.
Zijn die diverse partities toegankelijk, dan is het raadzaam om eerst en vooral zoveel mogelijk gegevens over te zetten naar bijv. een mobiele USB-harde schijf. Verder "proberen" zou via die automatische recovery-mode er anders wel eens kunnen toeleiden dat één of meer partities gewoonweg overschreven worden.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Bazzer

  • Gast
Re: Big Problems-Ubuntu Instalatie dualboot vista foutgelopen...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/15, 16:35:09 »
Als je data zo belangrijk is zou ik geen risico nemen, schijf er uit en aankoppelen op een
andere pc of laptop en eerst alles copieren.

Daarna een nieuwe installatie van Ubuntu op volledige schijf (niks Vista) Als
je Ubuntu leert kennen ga je windows h.t.n   XD

Jimmy__vh

  • Gast
Re: Big Problems-Ubuntu Instalatie dualboot vista foutgelopen...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/15, 17:28:06 »
alvast bedankt voor het antwoorden,

 heb de cd opstart geprobeerd, toen waren mijn 2 partities niet toegankelijk.. ... ma zal dit nog eens proberen, anders 2de optie en anders tja... zal dit een fout zijn waaruit ik alvast veel heb geleerd zeker... >:(

groeten

Re: Big Problems-Ubuntu Instalatie dualboot vista foutgelopen...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/15, 19:21:10 »
Wanneer je nu nix meer installeerd op die HD of data verwijdert/erop plaatst kan je nog met een tooltje de oude data terug halen.

Dit werkt vrij succesvol.

Zoek maar even op het forum voor de naam..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline wceend

  • Lid
Re: Big Problems-Ubuntu Instalatie dualboot vista foutgelopen...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/16, 09:42:37 »
Als je vista weer hebt "gemaakt" dan is het misschien handig om Wubi te gebruiken.
Citaat
Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users that can bring you to the Linux world with a single click. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other Windows application, in a simple and safe way. Are you curious about Linux and Ubuntu? Trying them out has never been easier!