Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy bekijken onmogelijk  (gelezen 1481 keer)

kweeniehoe

  • Gast
Gutsy bekijken onmogelijk
« Gepost op: 2007/10/21, 16:15:23 »
Hallo allen ,
uit nieuwsgierigheid "gutsy" binnen gehaald, gebrand , en op desktop deze ubuntuversie bekeken van op de cd . Dus niet geïnstalleerd . Gaat prima en het besturingssysteem goed kunnen verkennen .
Echter , op mijn laptop , een amilopro v2020 , krijg ik niks "gutsy" te zien .
Na het openingsscherm met de instellingen voor taal, vga, enz , en de keuze opstarten of instaleren start het laden hoorbaar maar na even , zonder foutmelding , wordt het scherm zwart , cd valt stil , geen indikatie van hd-aktie,en volop ventilatorgeluid van de koeling .
Na een 1/2 uur nog steeds zwart ....
Mogelijke reden waarom op ene machine wel en op andere niet ?

Bvd

Jan

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 17:04:19 »
De reden, alle computers zijn anders en elke computer heeft dus een ander stukje van de kernel nodig.

Wanneer je opstart zonder scherm, bij extra bootopties "--splashscreen" weghalen. Kun je de foutmelding te zien krijgen of je kunt zien waar het proces stopt.

Je zou ook kunnen proberen op te starten met -apci in plaats van -- splashscreen Dit wil wel eens helpen

EDIT: http://forum.ubuntu-nl.org/message/159335#p159335 de alternate cd biedt waarschijnlijk meer uitkomst. Natuurlijk kun je altijd het bovenstaande proberen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 22:40:05 »
Op een brok antiek hier moest ik video=vga invoeren, omdat Linux de video kaart niet kan detecteren ...
Hopelijk kan je het oplossen, vertel de oplossing dan ook hier a.u.b. !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

kweeniehoe

  • Gast
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/22, 18:59:11 »
Voor alle duidelijkheid , ik heb voorlopig niet de intentie om ubuntu te installeren .Eerst zou ik graag op boven beschreven laptop ubuntu uittesten van op de live-cd .
Verder ben ik zodanig newbie dat ik niet weet hoe ik “splashscreen “ zou kunnen uitzetten of opstarten met -apci.
Vraag met niet hoe ik het heb klaar gekregen maar toen ik daar juist nogmaals trachtte ubunt livecd aan de praat te krijgen kreeg ik een hoop mededelingen op het scherm .
Niet wetend hoe ik de boodschappen hier kan posten , heb ik er een foto van genomen die op volgende link kan bekeken worden .


http://users.skynet.be/fa092436/img2606-b.jpg


Na de laatste mededeling op de foto en enkele ogenblikken later zwart en dat is zo een uur of twee gebleven .
Ondertussen luid geblaas van de processorkoeling en voor de rest niks .

gtn

Jan

kweeniehoe

  • Gast
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/27, 06:31:05 »
Niemand die de mededelingen op het scherm , afgebeeld op de foto in bovenstaande link herkent of een remedie kent tegen dit wangedrag ?

grtn

jan

Offline iceman564

  • Lid
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/27, 08:34:47 »
lijkt veel op wat bij mij ook is gebeurd.
Bij mijn comp was de oorzaak diversen fouten op mijn harde schijf.

start windows eens op en voer een schijfcontrolle uit met automatisch repareren. daarna defragmenteren en vervolgens nog een keer schijfcontrolle.

als je dat gedaan hebt , probeer dan de cd nog maar een keer.

kweeniehoe

  • Gast
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/11, 11:51:05 »
Ook na bovenstaande suggestie's blijft het onmogelijk om de live-cd mogelijkheid van de ubuntu cd (gibbon versie) op m'n laptop te toveren .
De staat van de gedownloade versie staat buiten discussie want op m'n desktop loopt de hele live-cd toestand op wieltjes .
Moet ik dan hieruit besluiten dat  de veel geroemde linux open soft juist op mijn toestel niet werkt .
In de verschillende items van de "nederlandse dokumentatie" heb ik ook geen pasklare oplossing kunnen vinden .  
Dan zal er aan de software toch nog een en ander gesleuteld moeten worden wil jan modaal zich bekeren tot eender welke linux uitgave.
Enfin , cd de kast in , verder xp gebruiken en over een jaar nog eens een poging wagen met een nieuwere uitgave .

Jan

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/11, 11:59:43 »
Is je cdromlezer wel in orde? Hij meldt allemaal leesfouten van een apparaat dat volgens mij je cdrom is.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/11, 15:22:54 »
Citaat van: kweeniehoe
Ook na bovenstaande suggestie's blijft het onmogelijk om de live-cd mogelijkheid van de ubuntu cd (gibbon versie) op m'n laptop te toveren .
De staat van de gedownloade versie staat buiten discussie want op m'n desktop loopt de hele live-cd toestand op wieltjes .
Moet ik dan hieruit besluiten dat  de veel geroemde linux open soft juist op mijn toestel niet werkt .
In de verschillende items van de "nederlandse dokumentatie" heb ik ook geen pasklare oplossing kunnen vinden .  
Dan zal er aan de software toch nog een en ander gesleuteld moeten worden wil jan modaal zich bekeren tot eender welke linux uitgave.
Enfin , cd de kast in , verder xp gebruiken en over een jaar nog eens een poging wagen met een nieuwere uitgave .

Jan
Ik heb je foutmelding (van de foto) even bekeken en het lijkt er inderdaad op dat de hardeschijf niet goed werkt (of als je vanaf een live-cd werkt de cdrom speler). I/O errors betekend dat je schijf niet kan worden gelezen.

Probeer eens een andere cdrom speler of hd. Want ik vraag me af of windows hier soepel op zal lopen.

kweeniehoe

  • Gast
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/14, 16:05:57 »
Na het drive-testprogramma van Nero te hebben laten lopen kan dit programma geen fouten aan de drive vinden .
Citaat van: raggar
...
Probeer eens een andere cdrom speler of hd. Want ik vraag me af of windows hier soepel op zal lopen.  ....
Ik vermoed dat hier een externe hd of dito cdrom-lezer bedoeld wordt.
Ik weet niet of mijn laptop een externe en dus usb cdrom-lezer ondersteunt en /of daar van wil opstarten .
In het bios kan ik geen usb boot mogelijkheid merken die ik kan enabelen of disabelen .
Echter , als ik een gegevens-usb stick in de laptop plaats bij het opstarten van windows wil de computer niet opstarten , zonder de usb-stick wel .
Een van de volgende dagen heb ik een externe cdrom-lezer te beschikking en zal ik deze na het aansluiten eens proberen om een ubuntu live sessie te laten lopen .

grtn

Jan

kweeniehoe

  • Gast
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/21, 10:24:37 »
Zie zo , test achter de rug .
Na aansluiten van de externe lezer via usb aan de laptop werd ubuntu vlot tevoorschijn getoverd op het scherm .
De conclusie , een foute cd-lezer , was dus juist .
Waarvoor dank aan ieder meedenken .
Rest mij enkel nog de vraag , waarom kan ik met de inwendige cd-lezer van de laptop W programma's instaleren , dvd's bekijken , muziek beluisteren en data,muziek en beeld wegschrijven maar de ubuntu cd ,van "canonical" en een zelf gebrande,niet door de lezer ontcijferd worden ?
Misschien een vraag voor een ander forum ?

Groeten

Jan

Offline hello

  • Lid
Gutsy bekijken onmogelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/21, 16:09:53 »
Citaat van: kweeniehoe
Zie zo , test achter de rug .
Na aansluiten van de externe lezer via usb aan de laptop werd ubuntu vlot tevoorschijn getoverd op het scherm .
De conclusie , een foute cd-lezer , was dus juist .
Waarvoor dank aan ieder meedenken .
Rest mij enkel nog de vraag , waarom kan ik met de inwendige cd-lezer van de laptop W programma's instaleren , dvd's bekijken , muziek beluisteren en data,muziek en beeld wegschrijven maar de ubuntu cd ,van "canonical" en een zelf gebrande,niet door de lezer ontcijferd worden ?
Misschien een vraag voor een ander forum ?

Groeten

Jan
Ik denk dat de Ubuntu cd daarvoor erg streng is. Bij mij lukte het een ook en dit niet.