Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trage USB  (gelezen 696 keer)

Offline WGM50

  • Lid
Trage USB
« Gepost op: 2011/06/20, 12:41:54 »
Bij het kopieren  van documenten via USB naar een externe HD is de snelheid gezakt tot onder de één MB. Vroeger haalde ik veel hogere snelheden. De back-up die ik van de harddisk wil maken duurt meer dan een dag!!! Ik gebruik Ubuntu 10.4.
De externe HD is NTFS geformatteerd onder Windows XP. Hij werkt in Ubuntu, maar de traagheid vind ik een groot probleem.
Heeft iemand een idee hoe ik de snelheid op peil kan krijgen?  ???
Ubuntu 11.10 * Toshiba * Evolution *  Libre Office * Firefox

Re: Trage USB
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/20, 13:07:23 »
Waren die hogere snelheden in dezelfde versie van ubuntu of een oudere? Het kan ook komen door fragmentatie van de schijf, misschien eens in WinXP defragmenteren?

Wat ik zelf heb gedaan is de externe schijf opsplitsen in een NTFS- en ext4-partitie. ext4 gaat echt een stuk sneller bij het syncen. Dit is natuurlijk geen oplossing als je de data op die partitie ook regelmatig in Windows moet openen.

Offline WGM50

  • Lid
Re: Trage USB
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/20, 13:29:14 »
de externe schijf opsplitsen in een NTFS- en ext4-partitie. ext4 gaat echt een stuk sneller bij het syncen.

Dat ga ik eens proberen. Ik neem aan dat ik dat binnen Ubuntu kan opsplitsen? Overigens had ik de HD "vers" geformatteerd voor ik vanochtend begon.
Veel van de bestanden gebruik ik toch niet onder Windows, dus die kunnen dan in de ext-4 partitie.
Ik ga aan de slag, je hoort nog.
vr gr, Pim
Ubuntu 11.10 * Toshiba * Evolution *  Libre Office * Firefox

Re: Trage USB
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/20, 14:00:29 »
de externe schijf opsplitsen in een NTFS- en ext4-partitie. ext4 gaat echt een stuk sneller bij het syncen.

Dat ga ik eens proberen. Ik neem aan dat ik dat binnen Ubuntu kan opsplitsen? Overigens had ik de HD "vers" geformatteerd voor ik vanochtend begon.
Veel van de bestanden gebruik ik toch niet onder Windows, dus die kunnen dan in de ext-4 partitie.
Ik ga aan de slag, je hoort nog.
vr gr, Pim

Het inkrimpen van een NTFS-partitie kun je voor de veiligheid onder Windows doen aangezien die beter met dat formaat omgaat. De NTFS-partitie verwijderen of formatteren als iets anders kan wel met GParted.

Offline MKe

  • Lid
Re: Trage USB
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/20, 14:11:07 »
Heb je dit ook bij andere USB apparaten (flash sticks b.v.)?

Offline WGM50

  • Lid
Re: Trage USB
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/20, 15:43:57 »
Dat zal ik vanavond eens proberen.  ^-^
Ubuntu 11.10 * Toshiba * Evolution *  Libre Office * Firefox