Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op netbook zonder schijfstation  (gelezen 2328 keer)

Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Gepost op: 2010/08/02, 21:21:56 »
Ik ga morgen waarschijnlijk een netbook halen, waar ik natuurlijk direct ubuntu op ga zetten. Hoe kan ik dat het beste doen zonder mijn laptop te laten exploderen? Eerst opslaan op een usb-stick en de stick erin stoppen voor ik hem aanzet?  ???
Cha-no-yu If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty.  ~Japanese Proverb


Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/02, 21:30:35 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/03, 18:19:11 »
Ok, ik heb dat ding gemaakt op een usb stich en die in mijn netbook gestopt. Toen opgestart, maar waarom begint hij dan met windows installeren?
Cha-no-yu If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty.  ~Japanese Proverb


Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/03, 20:18:43 »
Omdat je netbook gloednieuw is.

Het meegeleverde besturingssysteem staat in gecomprimeerde vorm op de HardDisk. Dat OS wordt de allereerste keer dat je je net-/noteboek opstart uitgepakt en geïnstalleerd. Pas als is die installatie compleet is - vooral doen, ook de updates van díe uit Seattle - kun je aan de slag met extraatjes zoals andere OS-sen (bv. Ubuntu)
De gebruiksaanwijzing lezen voor je een apparaat aanzet, wil wel eens helpen, zeker omdat een aantal fabrikanten er trucjes op nahoudt om installatie van extra OS-sen, anders dan ondergeschikt aan Windows (of zelfs geheel) te verhinderen. Ook daarvoor geldt: RTFM en raadpleeg het forum van het te installeren tweede OS.

Windows niet  :evil: verwijderen: je hebt er voor betaald en wenste het te gebruiken: Windows is immers uitgepakt en geïnstalleerd.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/04, 00:50:39 »
Eerst even nadenken:

Je hebt dus je 'netbookje' gekocht, met Windows 7 als Operating System (kort: OS).  Wil je enkel Ubuntu op je netbookje, of wil je bij het opstarten kunnen kiezen tussen Windows 7 of Ubuntu?  Dit kan namelijk perfect, en dit heet: 'een dual boot'.  Ik raad dit ten zeerste aan, er zijn namelijk best wel wat websites die enkel met Internet Explorer te openen zijn.  Het zal de site van je bank/gemeente/bedrijf maar zijn...  Bovendien gaan Ubuntu & Flash niet zo goed samen.  Iedereen die een Hotmail account heeft kent 'Flash' van de advertenties aan de rechterkant van de pagina.
Hoe je dat doet, een 'dual boot' op een netbookje zonder cd-drive?
Als eerste doorloop je dus de installatie/activerings procedure van Windows 7, en ja: dat duurt lang!  Vervolgens zorg je dat je de ISO van Ubuntu 10.04 hebt.  Op je netbookje of op USB, whatever...  Dan download je het volgende programmatje: Unetbootin.  Dat kan je hier:http://sourceforge.net/projects/unetbootin/files/UNetbootin/471/unetbootin-windows-471.exe/download, downloaden.  Gratis en voor nop.  Je steekt dus een usb-stick in je netbbook & je start Unetbootin.  Dan kan je kiezen: een ISO van Ubuntu kiezen op je harde schijf, of usb of om het even waar je die geparkeerd hebt.  Ofwel: deze alsnog downloaden van het internet (doet unetbootin voor je, die er vervolgens een opstartbare usb-stick van maakt).  Vervolgens selecteer je je 'doel'.  De usb-stick dus, want een netbookje heeft geen cd/dvd drive, maar wel usb aansluitingen.  Je klikt op aanmaken (of starten, ofzo, kan ik me even niet herinneren), en dan een 20 minuten geduld.  Resultaat/ een opstartbare usb-stick met Ubuntu erop!  Volgende stap: het netbookje herstarten & in het BIOS duiken.  Dit gaat meestal door op de delete/F2/F12/ESC knop te drukken, net nadat je je netbookje hebt opgestart.  BIOS = Basic Input Output System. Oftewel: dit controleert welke hardware er aangesloten is, bij elke start van je PC/Netbookje.  Het BIOS bepaalt ook waar er op je PC/Netbookje naar een Operating System wordt gezocht, standaard is dit de interne harde schijf (en daar staat dus Windows op).  Je zal dus op zoek moeten naar een optie als 'boot priority' ofzo...  En daar de volgorde (priority) aanpassen, zodat er niet eersst op de harde schijf wordt gezocht (waar dus Windows staat), maar eerst naar een usb stick (waar dus Ubuntu op staat).  En dan start dus Ubuntu, kies je taal, je toetsenbord, test de video en geluidsfragmenten.  Werkt het allemaal?  Klik dan op installeren, en volg de aangegeven keuzes.  Ubuntu zal hierdoor starten als je niet binnen de 10 seconden voor Windows kiest, en Ubuntu zal ook het grootste deel van je harddisk voor zichzelf reserveren.  Laatste tip: als je Ubuntu installeert, zorg dan dat je 'online' bent.  Met de kabel ingeplugd!  Best niet draadloos.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 00:53:33 door Johan Nooyen »
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/04, 00:56:21 »
er zijn namelijk best wel wat websites die enkel met Internet Explorer te openen zijn.  Het zal de site van je bank/gemeente/bedrijf maar zijn...  
Dat is gelukkig verleden tijd... Op een enkele fossiele en onbelangrijke website na. Overigens ben ook ik een voorstander van tweevoudige opstart: waarom zou je jezelf beperken? Bovendien heb je toch al betaald voor die Windowslicentie.  :)

Citaat
Bovendien gaan Ubuntu & Flash niet zo goed samen.
Op de standaard 32-bits Ubuntu is Flash geen enkel probleem. Werkt prima.

Citaat
Hoe je dat doet, een 'dual boot' op een netbookje zonder cd-drive?
Dit is waarschijnlijk de makkelijkste methode:
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 00:58:10 door Pjotr »

Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/04, 01:21:10 »
@ Pjotr:

Volledig mee eens: er is voor betaald (maar dat kan ook anders, mijn computerboer is een Linux fan (!)), en waarom je mogelijkheden beperken?  Maar aangezien dit over een machientje met enkel Windows 7 als OS gaat, blijft enkel de Unetbootin optie over...
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/04, 08:50:51 »
Het staat er inmiddels al op  :) Zonder dual boot overigens, als ik echt iets afgrijselijks met windows moet openen doe ik dat wel op de hoofdcomputer. Mijn schijfruimte kan ik trouwens beter gebruiken voor supertux!
Cha-no-yu If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty.  ~Japanese Proverb


Phr3ak

  • Gast
Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/04, 10:11:26 »
@ Pjotr:

Volledig mee eens: er is voor betaald (maar dat kan ook anders, mijn computerboer is een Linux fan (!)), en waarom je mogelijkheden beperken?  Maar aangezien dit over een machientje met enkel Windows 7 als OS gaat, blijft enkel de Unetbootin optie over...

Je kan .. Én mag de licentie weigeren van Microsoft, en dan doen ze inderdaad aan refund (geld terug krijgen). En ik zie de beperking niet als je voor maar 1 OS kiest ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu op netbook zonder schijfstation
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/04, 10:49:48 »
Je kan .. Én mag de licentie weigeren van Microsoft, en dan doen ze inderdaad aan refund (geld terug krijgen).

Moeizame weg die niet altijd lukt.... en levert dan waarschijnlijk slechts rond de 50 euri op.

Citaat
En ik zie de beperking niet als je voor maar 1 OS kiest ;)

Een enkele keer is er een progje dat je wil gebruiken, waarvoor er geen Linuxalternatief is en dat echt alleen in W. wil draaien. Niet vaak, ik geef het toe, maar het komt voor. Dan is een tweevoudige opstart wel zo handig.  :)