Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Welke desktop heeft je voorkeur?

Geen, ik gebruik de server installatie.
Unity, dit is toch standaard Ubuntu ?
Gnome (ook de fall-back mode)
KDE, Kubuntu ziet er veel mooier uit.
XFCE, Xubuntu is mooi strak en snel op mijn PC.

Auteur Topic: Welke desktop heeft je voorkeur?  (gelezen 6198 keer)

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/05/11, 22:15:02 »
Met de komst van Unity en Gnome shell ben ik afgeleden naar minimalisme ;) Van gnome2 met compiz via Xfce en Openbox ben ik uiteindelijk bij Awesome WM uitgekomen.

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #26 Gepost op: 2012/05/11, 22:31:18 »
Uitstapjes gehad naar gnome-classic, Xfce, KDE toch weer terug naar Unity. In elke DE kon ik eigenlijk wel goed werken, maar sinds de laatste updates draait Unity toch erg snel en stabiel. Een groot verschil met voorgaande versies, en na even wennen is mijn productiviteit toch vergroot. Vooral die toetsenbord-combinaties zijn verslavend :P
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #27 Gepost op: 2012/05/11, 23:05:04 »
Het wordt steeds moeilijker, maar dat bedoel ik positief. Ik vind eigenlijk zowel Unity als KDE erg goed. XFCE vind ik echter ook prima. Nu heb ik nog Kubuntu Oneiric maar welke desktop het wordt voor Precise heb ik nog niet beslist. Ben ook wel weer nieuwsgierig naar Unity, de Live-sessie draaide prima.

Offline midas

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #28 Gepost op: 2012/05/11, 23:11:41 »
In het algemeen gebruik ik mijn desktop (vaak laptop) op een vrij basale wijze. Zijn de favoriete applicaties éénmaal ingesteld....dan maak ik daar voor 90% gebruik van. Steeds vaker maak ik voor de overige 10% gebruik van de zoekfunctie. Wat betreft gebruik van applicaties gebruik ik eigenlijk voornamelijk GTK-applicaties. De keuze voor Unity of Gnome ligt dan meer voor de hand. In het begin ben ik aardig tegen Unity aan het schoppen geweest...maar eigenlijk ben ik er nu achter gekomen dat het best wel bij mij past. Als je wilt valt ook met Unity heel basaal te werken....de belangrijkste applicaties in de balk en zo nu en dan een zoekopdracht in de dash. Ik draai dan ook met Unity-2D...dat oogsnoep hoef ik helemaal niet...en helemaal geen draaiende kubussen enzo....hopelijk blijft het allemaal heel simpel en basic (en consistent naar ik hoop).

Een verrassing was in februari een hernieuwde kennismaking met KDE (Linux Mint 12 KDE). Dat draaide echt heel erg stabiel en met volledige desktop-effecten ingeschakeld zekers niet zwaarder dan Unity-2D. Naar volle tevredenheid heb ik daar een paar maandjes mee gedraaid totdat ik de installatie zelf verklooide....maar gelukkig was daar bijna de final-release van Ubuntu 12.04...en ik heb nog even 2 weekjes gedraaid met Lucid Lynx punt 4. Wauw! Wat draaide die vlot en stabiel...maar het zoeken door al die venstertjes hoeft eigenlijk voor mij ook niet meer hoor!

Resumé: Unity lijkt voor mij momenteel op de eerste plaats te komen (had ik een jaar geleden nooit verwacht). Je kunt er heel basaal mee werken en daar hou ik van. De volgende incarnaties van KDE blijf ik zeker in de gaten houden want Mint 12 KDE beviel mij eigenlijk ook wel goed. Maar hierbij moet ik zeggen dat ik een voorkeur heb voor GTK-applicaties.

Cinnamon ga ik ook zeer zeker uitproberen...kan ik dus nog geen gefundeerde mening over geven :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #29 Gepost op: 2012/05/11, 23:41:38 »
Lucid Lynx inderdaad die was top ,idem voor Isadora Mint die was nog een tikkeltje beter ,sneller en zekers mooier.
Beide gingen ook zuinig met de hardware om cpu´s ,geheugen etc.
Alles wat daarna gekomen is vond ik zwaarder gaan op de PC´s bij mij alhoewel Unity etc goed gingen ,maar ik wou terug een licht  draaiend systeem tsja en dat heb ik gevonden met Xubuntu.
Goed Nautilus kan iets meer ,maar ik vind voor mij persoonlijk Xuby beter ook voor mijn hardware (en ik heb echt geen pruts spullen) en ik kan er even veel mee.
En gelijk wat je gebruikt het is altijd compromissen sluiten en je er goed bij voelen.

Misschien heeft iemand hier interesse aan: http://lcardinaals.wordpress.com/2012/05/11/mijn-gnome-tweaks/?utm_source=feedburner
« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 01:01:13 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #30 Gepost op: 2012/05/12, 00:09:33 »
Ik heb gnome-shell ook  geïnstalleerd, met enkele extensies gepimpt, vooral Panel-Docklet v13 is heel handig. De extensies kunnen tegenwoordig ook met Google Chrome geïnstalleerd worden (was nieuw voor mij)
Eerlijk gezegd kan ik op dit moment geen een keuze maken tussen Gnome-shell en Unity  :|
Unity met Ubuntu 12.04 draait bij mij super snel, zeer stabiel en het werkt veel efficiënter dan met de vorige versies. Deze 2 Desktops krijgen van mij een 10  :)   

https://extensions.gnome.org/extension/105/panel-docklet/

Schreef ik eerder, beide desktops geef ik een 10....Unity geef ik nu meer dan een 10..het draait bij mij meer dan goed.   :D
De keuze is gemaakt, Unity is zo goed dat ik het niet meer wil missen  ^-^

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #31 Gepost op: 2012/05/12, 10:11:45 »
@midas:

"dat oogsnoep hoef ik helemaal niet...en helemaal geen draaiende kubussen enzo...."

Even een foutje de wereld uithelpen. Kijk, ik snap wel dat je liever iets minimalistischer draait en daarom 2D gebruikt, maar die kubus is een beetje overdreven natuurlijk want die kun je niet eens op een normale manier aanzetten in de 3D-versie dus dat argument raakt geen kant, laat staan de wal.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #32 Gepost op: 2012/05/12, 10:23:58 »
De Unity is even wennen, maar als je erdoor heen bent....heerlijk.

Unity is inderdaad net een koud zwembad.
Eerste contact even een schokeffect maar als je eenmaal door bent....   :laugh:

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #33 Gepost op: 2012/05/12, 13:04:58 »
Op mijn laptop heb ik bij een herinstallatie van nood een deugd gemaakt en verschillende omgevingen geprobeerd.
Hier kwam ik uit op Ubuntu 11.10 met Unity. Een belangrijke rede was de titel-, menu balk en melding applets samen gaan.
Dit scheelt de nodige ruime in de hoogte wat een beetje krap is bij mijn laptop.

Mijn desktop heeft nu nog Lucid (10.04) maar wil ik binnenkort overzetten naar Precise Pangolin (12.04).

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #34 Gepost op: 2012/05/12, 13:10:22 »
Voor mij Unity, werkt handig, alles wat je wilt onder handbereik, Gevoeligheid, grote etc. kun je tegenwoordig makkelijk in stellen met MyUnity.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #35 Gepost op: 2012/05/12, 19:52:38 »
Ik gebruik geen Unity. Dit is omdat ik het werken met meerdere instanties van hetzelfde programma niet handig vind werken in deze DE. XFCE werkt wel fijn. Ben echter sinds een maand of 3 over op kde. Dit is een veel modernere DE dan XFCE, maar wel nog met de Desktopmetafoor zoals XFCE. Werkt dus prima voor mij op de desktop. Op mijn oude laptop geef ik de voorkeur aan E17.
Gnomeshell werkte ook fijn alleen lust mijn ati-kaart hem niet. Dit geldt ook voor Cinamon
« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 19:54:28 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #36 Gepost op: 2012/05/13, 10:39:54 »
@MKe

Ik had voorheen ook altijd problemen, maar sinds een paar maanden werken de drivers nu erg goed bij mij. Dus dan kun je misschien GNOME Shell ook weer proberen als je tijd heb. ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #37 Gepost op: 2012/05/13, 11:35:25 »
Ben wat vastgeroest. Voor mij Gnome, zonder effecten.
Al ga ik tijdens de grote vakantie wel eens uitgebreid testen met Precise en Unity. Zit nu bij Oneiric, in Gnome fall-back. Maar is een productiesysteem en heb geen tijd om te spelen met die oude desktops die hier nog staan.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline ruujan

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #38 Gepost op: 2012/05/15, 21:42:53 »
Hmm, ja, ik heb eerst Unity gebruikt en ik vond het geweldig, maar ik had soms wat problemen met software die meerdere vensters opent, Teamviewer om precies te zjn. En dus ben ik op Gnome-Shell overgestapt. Van lieverlee ben ik eraan gewend en nu kan ik niet anders meer. Toevallig telde ik afgelopen week het aantal vensters dat er open stond. Ik geloof dat ik op 17 uitkwam of zo verdeeld over vier of vijf desktops. En het gekke is dat ik nooit iets kwijt ben! Alleen Nautlilus wil wel eens een keer teveel openstaan. Het verbaast me eigenlijk dat ik blijkbaar dankzij Gnome-Shell zoveel tegelijk kan doen en binnen een oogwenk kan schakelen naar elke andere applicatie en ook nog een nieuwe kan opstarten zonder door een boomstructuur in een menu te worstelen.

Ik moet wel zeggen dat ik een beetje structuur probeer aan te houden in de vensters. De eerste is voor allerlei basiszaken. Voor mij zijn dat Remmina, Teamviewer, GOpenVPN en ook Skype staat daar vaak. De tweede is voor Thunderbird en op de derde komt dan Chrome. Tja, en daar komt vanzelf van alles bij tot ik het zat ben en weer iets naar een volgend venster verplaats.

Nu heb ik op mijn laptop wat problemen met Precise Pangolin. Na een mislukt uitstapje naar Fedora, heb ik daar Kubuntu op gezet. Wat een prachtige omgeving! Maar ik zou echt niet weten hoe ik daarin zoveel applicatievensters zou moeten gebruiken zonder het overzicht kwijt te raken. Ik ga er nog wat mee stoeien, maar ik ben bang dat ik voor het werk op m'n desktop tot Gnome-shell veroordeeld ben.

De oude manier van werken zoals Gnome Classic en KDE (en ook Windows en OSX) passen gewoon niet meer bij mijn manier van werken.

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #39 Gepost op: 2012/05/15, 23:20:56 »
KDE --> zet bureaubladeffecten aan --> ga naar linkeronderhoek met je muis en nu krijg je een overzicht van je vensters a la GNOME Shell :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #40 Gepost op: 2012/05/16, 06:56:24 »
*linkerbovenhoek

Zorg er voor dat het effect Vensters Presenteren is ingeschakeld.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #41 Gepost op: 2012/05/16, 08:49:19 »
kan ik ook kiezen: unity --> na lang vergelijken en uitproberen van ALLES heb ik gekozen voor unity...

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #42 Gepost op: 2012/05/16, 10:24:08 »
*linkerbovenhoek

Zorg er voor dat het effect Vensters Presenteren is ingeschakeld.

Hmm, dat is vreemd. T/m 11.10 was het inderdaad linksboven bij mij maar hier op 12.04 was het linksonder... wellicht een bugje dan ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #43 Gepost op: 2012/05/16, 12:03:28 »
*linkerbovenhoek

Zorg er voor dat het effect Vensters Presenteren is ingeschakeld.

Hmm, dat is vreemd. T/m 11.10 was het inderdaad linksboven bij mij maar hier op 12.04 was het linksonder... wellicht een bugje dan ;)
Kun je instellen. Maar standaard staat ook 12.04 op linksboven.

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #44 Gepost op: 2012/05/16, 12:12:36 »
Ja maar ik had het niet ingesteld op 12.04 daar ik er maar 1 keer op inlogde en het meteen zo was. Gebruik geen KDE meer sinds 11.04/11.10 ;)