Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KeePassXC  (gelezen 2883 keer)

Offline jabuca

  • Lid
KeePassXC
« Gepost op: 2019/11/22, 08:32:30 »
Hallo allemaal.
Op mijn laptop met Ubuntu 18.04, heb ik KeePassXC 2.5.1 geïnstalleerd. Een hoofdwachtwoord aangemaakt, en een sleutelbestand. Dit was niet zo moeilijk. Maar als ik bijv. in KeePass naar de site van het Ubuntu forum ga, zie ik wel mijn gebruikersnaam en wachtwoord. Ik kan dit dan kopiëren of opschrijven. Is ook nog een makkelijke manier om dit te doen? Ik heb ergens iets gelezen of gehoord met alt + tab   De browser extensie hoeft niet voor mij.
Met vriendelijke groet, jabuca



Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline loti

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/22, 08:59:56 »
Je moet je gebruikersnaam en wachtwoord welke zijn opgeslagen in KeepassXC,  kopiëren en daarna plakken in de betreffende inlogpagina.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/22, 09:07:42 »
Ik gebruik ook KeepassXC maar zonder browser extensie. Ik heb niet de snap versie want die werkt niet goed bij mij, Ik heb een ppa. Ik open eerst de site via menu "ÜRL openen "dan op gebruikersnaam gaan staan en dan "uitvoeren Auto-Type" in menubalk klikken en dan wordt de gebruikersnaam en ww ingevuld en de bewuste site opent zich helemaal. :D
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: KeePassXC
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/22, 13:20:23 »
Ik gebruik ook KeepassXC maar zonder browser extensie. Ik heb niet de snap versie want die werkt niet goed bij mij, Ik heb een ppa. Ik open eerst de site via menu "ÜRL openen "dan op gebruikersnaam gaan staan en dan "uitvoeren Auto-Type" in menubalk klikken en dan wordt de gebruikersnaam en ww ingevuld en de bewuste site opent zich helemaal. :D

Leer ik ook nog eens wat :)
Zonder browser extensie:
Zodra ik in de browser de vraag van login en password krijg is het Alt-Tab naar de al geopende KeepassXC database. Vervolgens klik ik op de regel waarin de site staat met naam en wachtwoord. Druk dan Ctrl-V en de gegevens worden automagisch naar de site verzonden.

Met browser extensie:
KeepassXC database geopend en geminimaliseerd in de systray.
Browse naar de login pagina van de site
Dubbelklik op het veld met de login en de gegevens worden (na akkoord) ook automagisch naar de site verzonden.
Ik ga voor de browser extensie ;)


Re: KeePassXC
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/22, 14:59:36 »
KeePassXC browser extensie werkt niet: "Kan niet met KeePassXC verbinden."
Browserintegratie is ingeschakeld.

nahjo

  • Gast
Re: KeePassXC
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/22, 16:44:01 »
KeePassXC browser extensie werkt niet: "Kan niet met KeePassXC verbinden."
Browserintegratie is ingeschakeld.

Misschien werkt dit:
Extensie installeren (heb je al gedaan)
Browser sluiten
KeepassXC database openen
Paar tellen wachten en dan Browser weer starten
Naar forum.ubuntu-nl.org gaan en dan checken of de extensie verbinding kan maken.
(indien firejail aanwezig dan die eens uitschakelen en weer testen)


Offline HWE64

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/22, 16:56:05 »
KeePassXC browser extensie werkt niet: "Kan niet met KeePassXC verbinden."
Browserintegratie is ingeschakeld.
Bij mij werkte de browser extensie niet in de snap versie. Of dit inmiddels verbeterd is weet ik niet. Om veiligheids- reden gebruik ik KeepasXC stand-alone.

edit: bij ziekenhuis, ziekenkostenverzekeraar e.d. waarbij je digid nodig heb heb ik klonen aangemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/22, 17:03:36 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: KeePassXC
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/22, 22:30:47 »
Werkt niet:
“Database is vergrendeld”.
“Error! Geen verbinding met KeePassXC”.
“Sleuteluitwisseling is mislukt”.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/22, 22:59:52 door Willibuntu »

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/22, 23:04:04 »
Werkt niet:
“Database is vergrendeld”.
“Error! Geen verbinding met KeePassXC”.
“Sleuteluitwisseling is mislukt”.
Werkt het wel zonder browser extensie?
Verwijs je wel naar de schijf of stick waar het . kdbx bestand staat?
« Laatst bewerkt op: 2019/11/22, 23:11:21 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: KeePassXC
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/22, 23:05:20 »
Jawel, ik gebruik het al jaren.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/22, 23:27:29 »
Jawel, ik gebruik het al jaren.
Dus als je op bladeren drukt verwijst hij wel naar het bestaande en goede bestand?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: KeePassXC
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/22, 23:35:32 »
Ik gebruik geen sleutelbestand, dat is niet noodzakelijk.
Als ik KeePassXC aktiveer dat wordt de database geopend.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/22, 23:45:46 »
Ik gebruik geen sleutelbestand, dat is niet noodzakelijk.
Als ik KeePassXC aktiveer dat wordt de database geopend.
Ik hoef ook alleen maar het ww in te vullen en dan gaat hij automatisch naar de goede schijf of stick maar om dit te controleren kun je wel kijken of de verwijzing goed is. Bij elke nieuwe installatie van KeepassXC moet ik dit doen. Verder kan ik je helaas geen advies geven :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: KeePassXC
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/23, 08:54:55 »
Werkt niet:
“Database is vergrendeld”.
“Error! Geen verbinding met KeePassXC”.
“Sleuteluitwisseling is mislukt”.

Er is al een bugmelding gedaan (Chromium met Ubuntu 19.10)
https://github.com/keepassxreboot/keepassxc-browser/issues/689

Offline jabuca

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/23, 09:31:07 »
Hallo allemaal.
Ik heb er heel wat tips  geprobeerd en getest, en het enige wat wel werkt bij mij is de tip van Loti; Je moet je gebruikersnaam en wachtwoord welke zijn opgeslagen in KeepassXC,  kopiëren en daarna plakken in de betreffende inlogpagina.

Allemaal vriendelijk bedankt!

Vr.gr. jabuca

Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Nike

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #15 Gepost op: 2019/12/20, 13:25:11 »
Ik maak al jaren gebruik van KeePassX en heb zojuist via Ubuntu Software KeePassCX geïnstalleerd. Deze versie werkt ook prima, alleen snap ik niet hoe ik mijn USB stick aan kan kiezen waar ik een wachtwoordkluis op bewaar, aangezien deze in het overzicht niet zichtbaar is. Als ik een kopie van de wachtwoordkluis naar mij bureaublad kopieer, dan zie ik deze wel en is ook te openen.

Iemand hier misschien ervaring mee? Alvast dank voor jullie reactie.

Offline loti

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #16 Gepost op: 2019/12/20, 14:18:59 »
Kies: " bestaande database openen"   en blader dan naar je usb-stick en vervolgens je wachtwoordkluis.

Offline Nike

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #17 Gepost op: 2019/12/20, 15:12:01 »
Dat is het probleem, ik zie alle mappen op m'n laptop, maar geen externe schijven en dus ook niet mijn USB stick. Als ik daarnaast KeePassX opstart, dan wordt mijn USB wel zichtbaar.

Offline vanadium

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #18 Gepost op: 2019/12/20, 15:23:17 »
Zeer waarschijnlijk is je versie van KeepassXC geïnstalleerd als een SNAP, en niet als een klassiek APT pakket. Die pakketten lopen in een "zandbak", en kunnen  beperkt aan andere bestanden van je systeem. Om toegang te krijgen tot USB, moet je de permissies daarvoor openzetten.

Ga in Software naar KeePassXC. Vergewis je ervan dat je naar de SNAP versie aan het kijken bent. Onder "Details" staat dan naast "Source (bron)":  "Snap Store". Je moet dan ook bovenaan een knop "Permissions (Machtigingen of Toelatingen)"  zien. Zet "Read/Write on removable storage devices (Lees/schrijf op verwijderbare media)" aan.

Offline Nike

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #19 Gepost op: 2019/12/20, 18:08:34 »
Ik zie bij 'bron' inderdaad 'Snap Store' staan en heb inmiddels 'Read/Write on removable storage devices (Lees/schrijf op verwijderbare media)' aangezet, maar helaas nog steeds hetzelfde resultaat. Op zich geen drama, ik heb KeePassX nog, maar zou wel leuk zijn als ik dit werkend zou krijgen.

Offline loti

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #20 Gepost op: 2019/12/20, 21:36:22 »
Sorry Nike maar je gebruikt wel een topic van een ander wat reeds als opgelost staat geregistreerd.

Maar kan je KeepassXC  dan niet installeren  zonder Snap?

Offline Nike

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #21 Gepost op: 2019/12/20, 22:37:18 »
Ik heb deze versie uit het Ubuntu Software Centre gehaald, een andere versie is hierin niet beschikbaar.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #22 Gepost op: 2019/12/20, 22:41:17 »
Ik heb deze versie uit het Ubuntu Software Centre gehaald, een andere versie is hierin niet beschikbaar.
Haal hier de PPA vandaan. https://keepassxc.org/
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: KeePassXC
« Reactie #23 Gepost op: 2019/12/21, 10:22:57 »
Om met de snap versie je usb stick te benaderen geef je in de terminal de opdracht:
snap connect keepassxc:removable-mediaJe zal het sudo wachtwoord dan moeten ingeven om de verbinding te gaan maken.
Vervolgens start je keepassxc en dan de database openen door naar "other locations" te gaan en via de computer naar de map /media te gaan en vervolgens je usb stick te openen.

De NIET snap versie (APT) zou geïnstalleerd kunnen worden met de opdracht:
sudo apt install keepassxc
« Laatst bewerkt op: 2019/12/21, 12:04:07 door nahjo »

Offline Nike

  • Lid
Re: KeePassXC
« Reactie #24 Gepost op: 2019/12/21, 10:27:14 »
Bedankt voor de download link. Misschien een beetje dom, maar ik zie hier 3 downloads staan en weet niet welke ik nu met installeren. Ik ben helaas geen expert op dit gebied en moet nog een hoop leren ;)