Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: trage filmpjes internet chromium/flash player  (gelezen 2146 keer)

trage filmpjes internet chromium/flash player
« Gepost op: 2013/02/27, 22:18:20 »
Op dit forum al meerdere berichten over gelezen: trage filmpjes onder flash. Onder chromium kan ik geen silverlight installeren en firefox 19 accepteert niet de nieuwste silverlight. Als ik sommige berichten lees ben ik blij dat ik überhaupt het journaal e.d. kan bekijken.
Als ik filmpjes afspeel, gaat het traag, geluid gaat nog wel redelijk, beeld komt schokkerig door. Ook het cpu-gebruik stijgt fors, 80-99 %, na ongeveer 30-45 minuten zelfs teveel, rode temp-meter. 
komt dit echt door de oude pc? Ik gebruik xubuntu 12.04 LTS en heb een pc van 2002-2004, was standaard XP.
Nu dual-boot, al overweeg ik volledig op (X)(L)ubuntu over te gaan en Windows eraf te halen.
Ik heb wel overwogen Lubuntu te installeren, kan ik misschien alsnog doen.
Als ik nog meer info moet geven, hoor ik het graag.

Intel(R) Celeron(R) CPU 2.80GHz, tussen de flags/vlaggen sse2.
Bij een ander commando (welke weet ik niet meer) vond ik geen hardware ondersteuning voor de VGA, videokaart. Vond ik wel vreemd, maar effin.

Ik ben met chromium gaan werken omdat ik ff te traag vond met opstarten en naar mijn idee chromiumook veiliger is.

Ik moet er wel bij vermelden dat mijn router/verbinding met internet een ingebouwde firewall heeft (zie draadje elders). Moet ik dan alsnog onder ff ook nog een firewall installeren? is dat niet een beetje dubbel op?

Onder top in de terminal zie ik nu ook 5 zombies staan. (ander topic?)

Ik hoor het wel.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 22:21:14 door willemein »

Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/27, 22:29:16 »
Silverlight is er niet voor Linux, dus kun je het ook niet installeren.

Een computer uit 2002-2004 is te oud om tegenwoordig nog video's mee te kijken op Youtube, Uitzending Gemist en al helemaal RTL Gemist. Ik zou jezelf al deze ellende besparen en een andere desktop, laptop of tablet gebruiken om deze video's op te kijken. De technologie gaat alleen maar vooruit en deze hardware kan het niet bijbenen. Je kunt de kwaliteit van de video's op laag zetten, maar dan doe je wel grote concessies wat betreft resolutie en bitrate.

Xubuntu is zwaarder dan Windows XP, omdat het moderner en veeleisender is. Tevens is het niet sneller dan Ubuntu, de bediening is enkel soberder. Op grafisch gebied kan het echter wel Ubuntu overtreffen als het om snelheid gaat, maar dat is nu niet aan de orde.

Waarschijnlijk zijn ook de drivers voor je videokaart niet al te best onder Linux. Welke kaart zit erin?

lspci | grep VGA
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 22:31:57 door Cumulus007 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/27, 22:42:35 »
Oorzaak is denk ik je video driver, je moet een driver installeren indien mogelijk, je verliest snelheid.(geen hardware versnelling).

Silverlight gaat dacht ik verdwijnen. Zoek een andere manier om de films te kijken, wordt dacht ik op het forum vermeld.

En altijd je gehele hardware vermelden, en videokaart is het belangrijkste tav linux.

Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/27, 22:43:26 »
Je kunt beter iets lichters installeren zoals bijv. Bodhi Linux. Dat gaat veel sneller werken op die oude PC.
http://www.bodhilinux.com/

Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/27, 22:54:25 »
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 01)

Ik kreeg bij chromium de melding Silverlight te installeren, onder ff heb ik hem wel, al is het een oudere versie.
Ik had juist verwacht dat Xubuntu te vergelijken was met XP, op de Nl-talige website staat zelfs een plaatje van een veel oudere pc met Lubuntu. Overigens kijk ik niet veel, alleen het journaal en evt. programma gemist. Ik ben geen youtube-kijker.

Onder linux heet het Moonlight:  http://go-mono.com/moonlight/.
http://go-mono.com/moonlight/download.aspx
Alleen chromium accepteert deze dus niet.

Onder XP kan ik overigens prima uitzending gemist bekijken, dus dan ligt het daar volgens mij niet aan. Sorry, wil je niet beledigen of tegenspreken, maar dat is mijn ervaring. Al moet ik er wel bij zeggen dat het volgens mij bij de laatste flash-updates ook wel achteruit gaat. Dus misschien heb je wel gelijk.
Ik ben aan het experimenteren, omdat vanaf eind 2014 XP niet meer wordt ondersteund en ik eigenlijk niet over wil gaan naar Windows 7 of 8. En Linux is volgens mij veiliger.
Ik heb gedacht openSuse te proberen, maar dat is volgens mij nog zwaarder.
Ik vind, behalve dan de flash player, het uiterlijk niet zo heel belangrijk.

Ik had juist begrepen dat Xubuntu beter is dan Ubuntu, iets met de grafische kaart. Effin, ik hoor wel weer.
Ik zal eens naar bodhilinux kijken, bedankt alvast. Ik zag ook iets staan van HTML5.

Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/27, 23:02:01 »
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 01)

Ik kreeg bij chromium de melding Silverlight te installeren, onder ff heb ik hem wel, al is het een oudere versie.
Ik had juist verwacht dat Xubuntu te vergelijken was met XP, op de Nl-talige website staat zelfs een plaatje van een veel oudere pc met Lubuntu. Overigens kijk ik niet veel, alleen het journaal en evt. programma gemist. Ik ben geen youtube-kijker.
Snelheid is altijd afhankelijk van de gebruikte hardwarecomponenten, de kwaliteit van de drivers voor die componenten en de taken die je uitvoert op de computer. In jouw geval blijkt Xubuntu dus niet sneller en dat komt zeer waarschijnlijk door de matige driver voor deze Intel-GPU. Daar doe je niets tegen, behalve een nieuwe videokaart in je computer plaatsen, hetgeen lastig met zo'n oude computer (als er al überhaupt een AGP-slot in zit).

Citaat
Onder linux heet het Moonlight:  http://go-mono.com/moonlight/.
http://go-mono.com/moonlight/download.aspx
Alleen chromium accepteert deze dus niet.
Dat is niet hetzelfde. Moonlight is een implementatie van de Silverlight-API door o.a. Novell, en dus geen Microsoft-product. Het is niet compleet en wordt momenteel ook niet meer ontwikkeld. Het is nooit de bedoeling geweest om Moonlight compatibel te maken met Silverlight-DRM (hetgeen nodig is voor RTL Gemist), omdat DRM implementeren in een open-source product geen zin heeft.

Citaat
Onder XP kan ik overigens prima uitzending gemist bekijken, dus dan ligt het daar volgens mij niet aan. Sorry, wil je niet beledigen of tegenspreken, maar dat is mijn ervaring. Al moet ik er wel bij zeggen dat het volgens mij bij de laatste flash-updates ook wel achteruit gaat. Dus misschien heb je wel gelijk.
Ik ben aan het experimenteren, omdat vanaf eind 2014 XP niet meer wordt ondersteund en ik eigenlijk niet over wil gaan naar Windows 7 of 8. En Linux is volgens mij veiliger.
Ik heb gedacht openSuse te proberen, maar dat is volgens mij nog zwaarder.
Ik vind, behalve dan de flash player, het uiterlijk niet zo heel belangrijk.
Zoals ik al zei, de hardware kan het niet meer bijbenen. Flash wordt zwaarder, je browser wordt zwaarder, alles wordt zwaarder. Zo gaat dat nu eenmaal. Volgend jaar verloopt alle ondersteuning voor XP en kun je de PC beter helemaal afschrijven of cadeau doen aan een hobbyist.

Citaat

Ik had juist begrepen dat Xubuntu beter is dan Ubuntu, iets met de grafische kaart. Effin, ik hoor wel weer.
Ik zal eens naar bodhilinux kijken, bedankt alvast. Ik zag ook iets staan van HTML5.
Beter? In welk opzicht? Laat je niet op het verkeerde been zetten door rooskleurige verhalen van individuën die in hun specifieke situatie snelheidswinst behalen t.o.v. hun XP-installatie. Natuurlijk, een compleet verziekte en vervuilde XP-computer is veel trager dan een nette, schone Xubuntu-installatie, ook al is dat laatste wat belastender voor RAM en CPU. Vaak wordt Xubuntu of Lubuntu op een oude computer gezet, en laat het nou juist oude hardware zijn die vaak matig presterende drivers heeft voor Linux.

Mijn advies #1: gebruik een sneller, moderner apparaat om de video's op te kijken. Alternatief: probeer een distro als Bodhi (zie post Vistaus), die nog lichter is, al geloof ik zelf niet dat het voor jouw situatie veel gaat uitmaken: de cruciale componenten - de drivers - zijn in al deze distro's nagenoeg hetzelfde. Ik kan je dus eigenlijk maar beter aanraden om terug te keren naar XP.

Edit: P.S. tip voor het kijken van RTL Gemist zonder poespas: http://rtl.ksya.net/
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 23:06:35 door Cumulus007 »

Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/27, 23:07:23 »
Hoe de filmpjes in XP presteren zegt niets. Silverlight (Microsoftproduct) draait uiteraard beter dan Moonlight (wordt niet meer bijgewerkt, niet van Microsoft zelf). Flash voor Windows krijgt ook veel meer  aandacht van de ontwikkelaars dan de Linuxversie. Dus tja als je dan een beetje oude PC hebt zonder hardwareversnelling van de graphics (door het ontbreken van Linuxdrivers hiervoor) houdt het een keer op. Bij filmpjes is het belangrijk dat je videokaart meewerkt, anders moet de processor al het werk doen en dat trekt een wissel op je systeem.

Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/27, 23:13:11 »
Omdat Xubuntu niet 3-dimensionaal werkt en Ubuntu wel. Dat verschil bedoel ik. Dat plaatje van die hele oude PC komt van de officiële Lubuntu-site, waar ik nu overigens niet meer op kan.
Ik krijg steeds de melding: Error 503 : Service Temporarily Unavailable.
Ik ga eens kijken naar die andere link van Bodhi-Linux.
I.i.g bedankt. Dus XP updaten naar Windows 7 heeft ook geen zin? Niet dat ik dat wil, hou me ten goede. maar ik heb nog een andere pc staan, die niet onder Linux kan werken wegens een windows-programma. Die zou ik dus wel moeten updaten. Deze pc is volgens mij nog minder dan deze, 512 RAM geheugen, terwijl de mijne op 1,28 GB RAM zit.
 
@Erik1984: bedankt voor de aanvullende uitleg. Het zit hem dus gewoon in de kast zelf, de hardware. Dus of er iets bijzetten,  maar een nieuwere is waarschijnlijk beter.

Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/27, 23:15:12 »
Met die Intel chip waren problemen:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
Maar dat zou opgelost moeten zijn met nieuwere kernels.
Wel is de HW al wat aan de oude/trage kant voor filmpjes.

VV

Re: trage filmpjes internet chromium/flash player
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/27, 23:19:31 »
Omdat Xubuntu niet 3-dimensionaal werkt en Ubuntu wel. Dat verschil bedoel ik. Dat plaatje van die hele oude PC komt van de officiële Lubuntu-site, waar ik nu overigens niet meer op kan.
Ik krijg steeds de melding: Error 503 : Service Temporarily Unavailable.
Ik ga eens kijken naar die andere link van Bodhi-Linux.
I.i.g bedankt. Dus XP updaten naar Windows 7 heeft ook geen zin? Niet dat ik dat wil, hou me ten goede. maar ik heb nog een andere pc staan, die niet onder Linux kan werken wegens een windows-programma. Die zou ik dus wel moeten updaten. Deze pc is volgens mij nog minder dan deze, 512 RAM geheugen, terwijl de mijne op 1,28 GB RAM zit.
 
@Erik1984: bedankt voor de aanvullende uitleg. Het zit hem dus gewoon in de kast zelf, de hardware. Dus of er iets bijzetten,  maar een nieuwere is waarschijnlijk beter.

Ik zou een blik werpen op het moederbord om te zien of er een AGP-slot in zit. Zo ja, dan kun je een tweedehands AGP-videokaart op de kop tikken, en zul je merken dat alles een stuk vloeiender gaat lopen. Misschien kun je dan zelfs wel Windows 7 draaien, ja. Ik zou het met de huidige hardware-setup niet doen.

@VuurVosje, die problemen zijn in 13.04 eindelijk opgelost, al is het nog steeds een ontzettend trage GPU, die geen Xv-versnelling heeft, waardoor fatsoenlijk video's kijken al niet mogelijk is.