Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden  (gelezen 11439 keer)

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #25 Gepost op: 2017/10/07, 15:15:25 »
maar ik wou dat Linux iets méér kon worden dan wat het is...

Ergens mogen we van elkaar eens weten waar we staan en wat
we denken... en verlangen....

Hier alles helemaal helemaal over op linux. En ik mis niets.
Op zich kan linux wat wij hier er mee wil. Desktop voor gemiddeld gebruik, wat natuurlijk iets anders is dan fully integrated.

Maar ik vraag me ook af of ik wel blij zou zijn als linux bijvoorbeeld marktleider zou zijn. Want zou het dan niet veel aantrekkelijker worden voor hackers en virusmakers? Zou zijn huidige positie omtrent veiligheidsargumenten dan niet verminderen.
Misschien is het juist een krachtig pluspunt als linux niet meer zou krijgen dan laten we zeggen 20-30% marktaandeel, en al helemaal nooit een marktleiderspositie zou verkrijgen. En het zou niet de eerste zijn die dan 'ten onder gaat' aan zijn eigen succes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #26 Gepost op: 2017/10/08, 00:53:08 »
Beste Ran,

Ik denk dat  je de problemen die je ervaart meer bij jezelf moet zoeken dan bij Linux of Ubuntu.  Je houd erg vast aan wat je vroeger kon en neemt dat als argumenten dat Linux geen volwassen OS is. Dat is eigenlijk jammer want je hebt heel veel gedaan en geprogrammeerd begreep ik, ook uit je oudere postings hier op het forum. Maar helaas blijf je daar een beetje in hangen. Tenminste, dat is mijn mening.
Als je al Wine wilt installeren betekent dat eigenlijk dat je teruggrijpt op Windows programma's.
Tijden veranderen en het valt zeker niet altijd mee om met de tijd mee te gaan.
Ik kon vroeger ook veel meer met de oude programma's als Wordperfect, Dos, Dbase, Lotus 123, Q&A en noem maar op. En toen kwam Windows. Ik heb nog eens bedrijven overgezet van WP naar Word, van Dbase naar Acces en van Lotus naar Excel.
Nu werk ik ondertussen al een flink aantal jaartjes met Ubuntu. Eerst met Kubuntu maar nu met Ubuntu Mate. Verder heb ik veel andere afgeleiden ook uitgeprobeerd en van al die afgeleiden iets geleerd. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik erg tevreden ben over de stabiliteit van zowel het OS als van de aangeboden programma's.
Waar ik het meeste problemen mee had was het achterlaten van Paintshop Pro, toen nog niet van Corel maar vrij te gebruiken. Na heel veel tegenslag bleek Gimp hetzelfde te kunnen en zelfs vaak beter. De tegenslag lag bij mij. Ik kon van de ene dag op de andere niet meer doen wat ik jarenlang gewend was en moest Gimp eerst leren kennen.

p.s. Ik heb Wine ook wel geïnstalleerd gehad, uit nostalgie, maar het is vrij snel weer van de harde schijf verdwenen  ;)

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #27 Gepost op: 2017/10/09, 10:17:44 »
Zelf gebruik ik Linux graag maar ik kom vanuit de tijd dat experimenteren
iets "normaals" was... toen een computer zelf maken een hobby was, idem
het programmeren....
Nu is een OS een gebruiksvoorwerp geworden die niet meer toelaat dat een
beginner noch een gebruiker uren/dagen moet zoeken wat er verkeerd gaat.
Zeker al niet de super beginner.
En daar faalt Linux totaal...
Reden:
Héél véél...
- Ieder maakt zijn eigen distro... mooi maar vind eens een perfecte distro ???
Er is er geen... ok de Mac en Windows zijn het zeker ook niet maar door de
vele gebruikers en de vele ontwerpers van de OS worden zeer vlug updates
gemaakt... dus velen testen het uit en velen onderhouden die ene OS.....
Linux ziet iedere maand een nieuwe (onvolmaakte) distro verschijnen die
enkele volgers heeft.... bv. Ik nam Xubuntu 17.04 en kon Wine niet installeren...
Wine is niet een nieuw programma maar... was onmogelijk dus... wachten tot update...
bv. Ik draaide Mint 17.03 en mijn bestandstransfers werden onderbroken door
van alles wat je maar kon denken... bv. bij mint een zelfde benaming geven
aan een "picture" laat het oude bestaan zodat je helemaal niet meer weet
waar je nieuwe picture gebleven is (een Ubuntu fout denk ik).... enz....

Waarbij we dan ook komen bij de personen die de OS uittesten en hun
bevindingen op het internet plaatsen liefst met een .../10.... wel dan
testen ze de distro uit maar gebruiken hem niet dagelijks waarbij je dan
bij het dagelijks gebruik met de "problemen" opgezadeld zit... want het
moet liefst mooi en vlot en nieuw... maar gewoon zonder problemen
kunnen werken zit er meestal niet in... zoeken maar....

Ok, ik gebruik (X)Ubuntu zelf en voel me er goed mee en tracht zo ver
mogelijk van de afgeleide distro's weg te blijven want daar scheelt
altijd iets mee en kan je meestal (verdorie toch) dat programma dat
op die distro zo goed werkte nu plots niet meer gebruiken...
Een beginner dus aanraden Linux te nemen... neen te mijden buiten het
alleen surfen op internet misschien...

Zolang er geen samenwerking is om één goede OS te maken en geen 100
min of meer werkende zal Linux in de hobbysfeer blijven en nooit
een echte "speler" zijn...

Voor mij geen probleem... ik zit in de hobbysfeer... ik kan mezelf behelpen
en werk er aldus graag mee... maar toch... vele handen maken licht werk...
indien ze allen aan hetzelfde werk werken...

Groeten,
Ran
 
De Linux bestaat niet, er is alleen een Linux, je moet je dus verdiepen en dan een keuze maken.

De auto bestaat ook niet, ook hier moet je een keuze maken, afhankelijk van wat je wilt.

Alle auto's kunnen en doen ongeveer hetzelfde, alle Besturingssystemen kunnen en doen ook ongeveer hetzelfde.

Vreemd, dat ik nog nooit iemand heb horen klagen over de grote keuze aan auto's.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #28 Gepost op: 2017/10/09, 11:35:47 »
@duportail
+1
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #29 Gepost op: 2017/10/09, 12:29:02 »
De Linux bestaat niet, er is alleen een Linux, je moet je dus verdiepen en dan een keuze maken.

Zou het niet zo zijn dat dat 'verdiepen' voor sommigen te veel moeite is, of misschien zelfs niet haalbaar?
In de praktijk is het in elk geval vaak zo dat mensen het liefst voorgekauwde keuzes hebben, en in het verlengde daarvan liefst ook de keuzes van 'de kudde' volgen.

De auto bestaat ook niet, ook hier moet je een keuze maken, afhankelijk van wat je wilt.
Alle auto's kunnen en doen ongeveer hetzelfde, alle Besturingssystemen kunnen en doen ook ongeveer hetzelfde.
Vreemd, dat ik nog nooit iemand heb horen klagen over de grote keuze aan auto's.

Ach joh duportail, ook met auto's is dat. Ze komen voor 'die opel uit 2002' en gaan naar huis met de veel te dure 'peugeot uit 2011'.
En liefst dan met leasefinanciering (omdat te duur), "want dat heeft toch iedereen".

Je zult verrast zijn hoe weinig mensen hun eigen keuzes maken maar vaker keuzes van anderen opvolgen.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/09, 12:30:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #30 Gepost op: 2017/10/09, 12:38:02 »
Citaat
Zelf gebruik ik Linux graag maar ik kom vanuit de tijd dat experimenteren
iets "normaals" was... toen een computer zelf maken een hobby was, idem
het programmeren....

Waarom citeer je  "normaals was ?"
Ik was zo iemand en ben het nog ! Ik zou nu iemand abnormaal zijn dan ?
« Laatst bewerkt op: 2017/10/09, 12:40:07 door swake »

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #31 Gepost op: 2017/10/09, 16:18:34 »
De Linux bestaat niet, er is alleen een Linux, je moet je dus verdiepen en dan een keuze maken.

Zou het niet zo zijn dat dat 'verdiepen' voor sommigen te veel moeite is, of misschien zelfs niet haalbaar?
In de praktijk is het in elk geval vaak zo dat mensen het liefst voorgekauwde keuzes hebben, en in het verlengde daarvan liefst ook de keuzes van 'de kudde' volgen.

De auto bestaat ook niet, ook hier moet je een keuze maken, afhankelijk van wat je wilt.
Alle auto's kunnen en doen ongeveer hetzelfde, alle Besturingssystemen kunnen en doen ook ongeveer hetzelfde.
Vreemd, dat ik nog nooit iemand heb horen klagen over de grote keuze aan auto's.

Ach joh duportail, ook met auto's is dat. Ze komen voor 'die opel uit 2002' en gaan naar huis met de veel te dure 'peugeot uit 2011'.
En liefst dan met leasefinanciering (omdat te duur), "want dat heeft toch iedereen".

Je zult verrast zijn hoe weinig mensen hun eigen keuzes maken maar vaker keuzes van anderen opvolgen.
Voor het gezin? kies dan de reguliere ubuntu's of mint.
Creatief? dan heb je ubuntustudio
Tester? ga dan voor Kali, parrot etc..
Toch heerlijk dat je keuze hebt?
Verdiepen in wat je nodig hebt en dan je keuze maken.

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #32 Gepost op: 2017/10/09, 19:01:41 »
Verdiepen in wat je nodig hebt en dan je keuze maken.

Helemaal mee eens. Dat zei ik toch al?   ;)
En toe haalde ik ook meteen nog alle te kiezen mogelijke win distries aan.  =D

Creatief? dan heb je ubuntustudio

Niet helemaal mee eens. Dan installeer je ook dat wat je niet nodig hebt, en loop je toch net wat achter op Ubuntu.
Ikzelf heb Ubuntu, en daarin zelf de benodigde gewenste software geinstalleerd. En dat bevalt mij prima.
En ook dat kon ik weer lekker zelf kiezen na verdiepen. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #33 Gepost op: 2017/10/09, 19:27:43 »
Ook ik wou dat Linux iets méér kon worden dan wat het momenteel is.
Het zal echter nooit een echt belangrijk OS worden, als er op Europees niveau, Landelijk & lokaal niveau en op Onderwijsniveau geen ommezwaai zal plaats grijpen.
Ik ben daar wel blij mee dat Linux die grote bekendheid nog niet heeft. Kunnen we lekker experimenteren, ontdekken en een OS naar onze hand zetten.
Vraagt uiteraard een inspanning en de mouwen opstropen. Heel leuk.
Ik zou bovenstaande, drie jaar geleden, niet durven schrijven hebben, want toen was het ook helemaal nog niet duidelijk en verwarrend (al die distro's die er zijn... :) ).
Komende van een andere distro en overschakelen was nog zo evident niet.
Maar gaandeweg raakte ik daar toch wel een beetje vertrouwd mee, leerde ook heel veel ontdekken, experimenteren, testen (... ook op de bek gaan en vergissingen maken, ...) en vooral veel leren van elkaar. Ik ben nu volledig 'los' van dat andere besturingssysteem waar ik 25 jaar mee gewerkt heb (ik kan er bijna niet meer mee werken). Alle computers hier bij mij thuis en ook deze van mijn vier kinderen draaien, tot volle tevredenheid, met een 'Linuxgestuurd besturingssysteem'. Momenteel zijn mijn twee oudste kleinkinderen daarin ook bedreven aan het worden ... het gaat de goede richting uit ... bij de basis zal het beginnen én ... het zou kunnen aanzwellen tot één groot vuur... allé dat wens ik toch :D .
Dat leren zal nooit eindigen, dat staat als een paal en dat houd de geest jong.  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/10/09, 19:38:40 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #34 Gepost op: 2017/10/09, 20:05:50 »
Creatief? dan heb je ubuntustudio

Niet helemaal mee eens. Dan installeer je ook dat wat je niet nodig hebt, en loop je toch net wat achter op Ubuntu.
Hoezo loop je daar mee achter op Ubuntu? Ze hebben dezelfde basis en pakketbronnen

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #35 Gepost op: 2017/10/09, 20:37:16 »
Hoezo loop je daar mee achter op Ubuntu? Ze hebben dezelfde basis en pakketbronnen

Ik zag studio 16 pas opduiken na dat U16 al uit was. Voor mijn gevoel loopt dat altijd net wat achter.

Maar dat is niet mijn belangrijkste argument. Ik wil mijn proggies zelf selecteren. En ik hoef de latency low kernel niet aangezien de basic ubie kernel prima draait.
En basic ubie met eigen installs/keuzes bevalt me nog altijd het beste.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #37 Gepost op: 2017/10/09, 21:19:22 »
Laat ik ook eens mijn mening geven.
Zelf ben ik blij met alle wildgroei die er bestaat in het 'linuxdistributie wereldje'.
Bij andere OS'en heb je vaak niet veel te kiezen, en beperk je de creativiteit van de vrije geesten denk ik.
Dit klinkt wel heel zweverig, maar op het gebied van innovatie is dit denk ik een pluspunt.
De grote distributies voor algemeen gebruik zouden bepaalde ideeën van anderen kunnen gebruiken en hetzelfde geldt ook voor de werkomgevingen.
Heel soms, belanden er wel eens dingen wat voor ons 'linuxers' al jaren normaal is door naar een ander OS (denk bijvoorbeeld aan meerdere werkbladen).
Ik denk dat wij op het gebied van innovatie vaak voorlopen op een aantal punten, en dan kun je je afvragen in tot hoeverre innovatie staat tegenover mainstream.

Verder las ik nog wat over hardware, ook dat is iets wat vaak naar boven komt. Linux zou nog wel eens lastig zijn met bepaalde hardware. Ik ga dat niet ontkennen, ik ben het ook wel eens tegengekomen in het verleden. Maar het is nu ook wel zo dat bepaalde hardware een stuk beter werkt onder linux dan bijvoorbeeld windows. Heel recent is de voorbeeld van de AMD Vega64, op papier is deze sterker (ruim 1 terraflop meer) dan de 1080Ti videokaart. Onder windows laten alle benchmarks je zien dat de 1080Ti beter presteert. De OpenSource gemeenschap die bezig is met het maken van de drivers zijn inmiddels al zo ver dat ze met de Vega64 de 1080Ti wel kunnen verslaan (halverwege deze maand komt de stabiele driver uit). Als extra informatie, de driver ontwikkelaars zijn verrassend genoeg geen 'Archers' maar gebruiken Ubuntu.
Kortom linux hoeft niet slechter te zijn qua hardware ondersteuning, zelfs met 'made in Hong Kong' materiaal kun je geluk hebben ;) 

Linux op school zag ik ook voorbij komen. Nu zit ik zelf in het onderwijs en op de laptops die ik meeneem naar school staat of Xubuntu of Linuxbbq (Debian), en kan ik vermelden dat groep 5,6 en 7 gebruik maken van Chromebooks. Voor de vakantie hebben wij deze aangeschaft en laten die nu net met een Linuxkernel werken ;)

Oh en Linux is al de belangrijkste OS, wanneer alle linuxtoestellen (servers, telefoons) vanaf nu niet meer zouden werken dan durf ik rustig te beweren dat het een ramp zou zijn, de digitale snelweg is dan zo goed als plat.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #38 Gepost op: 2017/10/09, 21:28:22 »
. Momenteel zijn mijn twee oudste kleinkinderen daarin ook bedreven aan het worden ... het gaat de goede richting uit ... bij de basis zal het beginnen én ... het zou kunnen aanzwellen tot één groot vuur... allé dat wens ik toch :D .
Dat leren zal nooit eindigen, dat staat als een paal en dat houd de geest jong.  :)

Kinderen zijn handig en weten vaak sneller dan wij de weg te vinden. Mijn zoon was 14 en ik had voor hem destijds een pc met Linux Mint (LXDE). Na een week kwam ik op zijn kamer en keek naar het scherm, eh.. dat was geen LXDE meer ;) Aangezien hij het  allemaal zo snel mogelijk wilde hebben had hij het dus compleet gestript en stond er een kale Openbox box op. Met behulp van google en hier en daar wat tips uit een forum had hij toch een aantal frames meer met Minecraft ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Bloom

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #39 Gepost op: 2017/10/10, 11:11:59 »
De topicvraag is fout. Linux is wel degelijk al het belangrijkste OS op deze planeet. Als de vraag nu was geweest waarom Linux nooit een belangrijk desktop-OS kan worden?
Daar is wel een antwoord op. Alle computers die kant en klaar verkocht worden hebben Windows erop en ze zijn tegenwoordig vergrendeld zodat je niet zomaar een ander OS erop kan installeren. Dat zorgt ervoor, dat Linux geen marktaandeel kàn halen. Mensen die het al eens willen proberen, krijgen het niet eens geïnstalleerd of niet gestart als ze het al geïnstalleerd krijgen. Ja, dan vergaat de moed je snel. Dan maar weer gauw terug naar Windows. Dat werkt tenminste wel!
Het gaat om koppelverkoop, maar omdat de EU een computer en een besturingssysteem als één product beschouwt, is het officieel geen koppelverkoop. En dus kan Microsoft verder de computerfabrikanten blijven chanteren om te doen wat Microsoft wil, zoniet worden de Windows licenties duurder en kun je niet meer concurreren. Zo hou je de markt als monopolist strak in handen.
De grote wrevel van Microsoft is natuurlijk, dat dit niet gelukt is op de markt van servers en die van IoT en die van mobieltjes. Dat is allemaal Linux.

Ik zou graag zien dat de desktopmarkt ongeveer evenredig verdeeld zou zijn tussen Microsoft met Windows, Apple met MacOS en Linux. Elk één derde van de markt. Dan heb je echte concurrentie en daar kunnen wij als gebruikers alleen maar wel bij varen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #40 Gepost op: 2017/10/10, 11:55:58 »
Alle computers die kant en klaar verkocht worden hebben Windows erop en ze zijn tegenwoordig vergrendeld zodat je niet zomaar een ander OS erop kan installeren.
Dat is alleen, wanneer je de PC koopt bij een willekeurige elektronica winkel.
Ga je naar een echte (lees betere) computer winkel, dan zijn desktop PC's zonder besturingssysteem gewoon te koop.
Ook zijn er laptops, die vanaf de fabriek geen OS hebben geinstalleerd.
Er zijn ook een paar grote hardware fabrikanten, die alles (lees veel) dat naar Zuid-Amerika en Afrika gaat, standaard voorzien van Linux, of de keuze aan de klant overlaten.
Je moet er even moeite voordoen, om het in Nederland of België te vinden, dat wel.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #41 Gepost op: 2017/10/10, 12:26:13 »
Er bestaan ook Ubuntushops , ook in Nederland .
https://www.ubuntushop.be/index.php

Offline Ran

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #42 Gepost op: 2017/10/10, 13:29:09 »
Ja ik erger me ook een beetje dat je een Windows opgedrongen krijgt bij
aankoop maar wat wil je... de aankoper veronderstelt dat hij ermee zal
kunnen werken... maar dat maakt dat je automatisch mee gaat met
Windows en er blijft...

En ik ben nog steeds een programmator en hobbyist, dat is iets wat steeds
zo zal blijven...

Ergens ben ik wel blij dat ik dat alles hier een beetje opgerakeld heb zodat we
van elkaar weten wat we denken over onze OS en wat we ergens willen en verwachten.

Ik heb ten andere zeer veel respect voor de makers van al deze verschillende distro's Linux.
Dank zij hen hebben we andere perspectieven dan wat de "markt" ons wil toespelen.

Kwestie "virussen".. ja daar hebben we ook geluk in... moest Linux groter zijn waren kwamen we
ook in hun vizier...

Groeten Beste mede (toch alternatieve) OS gebruikers...  ;)
Fred   

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #43 Gepost op: 2017/10/10, 13:40:48 »
Linux is een leerrijk OS . Je kan er met expereminteren wat ik ook altijd graag gedaan heb . Het verrijkt je geest !
Wat is Windows ? zo gemakkelijk ik hoef niets te doen , wat met de muis bewegen, toetsenbord wat typen  , waarom moeilijk maken als het ook makkelijk gaat .
Hoe  zou het trouwens komen dat er nu een zeer grote nood is aan geschoold ICT personeel en het een knelpunt beroep geworden is ?
Heel normaal! Men is maar pas uit het kleuteronderwijs en  de kinderen moeten met een computer werken van in de school, het is zowat een verplichting geworden . De computer doet alles voor hun . Hoe een computer juist in elkaar zit en hoe hij werkt hebben ze nooit geleerd . Is de schuld van de kinderen niet maar van de minister van onderwijs die het onderwijs geherstructeerd heeft . En dan stop je een jongere een Linux systeem in zijn handen , en wat zegt die ?
Zo moelijk , ik ga terug naar mijn windows computer grijpen .

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #44 Gepost op: 2017/10/10, 13:57:28 »
Alle computers die kant en klaar verkocht worden hebben Windows erop en ze zijn tegenwoordig vergrendeld zodat je niet zomaar een ander OS erop kan installeren.

Wist ik nog niet. Toch maar eens onthouden dan.

Er zijn ook een paar grote hardware fabrikanten, die alles (lees veel) dat naar Zuid-Amerika en Afrika gaat, standaard voorzien van Linux, of de keuze aan de klant overlaten

De voor ons afgeschreven refurbished computers die je bij de wereldwinkels en zo in kunt leveren voor afrika krijgen ook allemaal linux. Al een tiental jaren, en dat is op zich een goede zaak vind ik.
Het zou ook zomaar kunnen dat het aandeel linux in afrika stukken hoger ligt. Mij zijn cijfers hierover niet bekend.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #45 Gepost op: 2017/10/10, 14:02:52 »
Alle computers die kant en klaar verkocht worden hebben Windows erop en ze zijn tegenwoordig vergrendeld zodat je niet zomaar een ander OS erop kan installeren. Dat zorgt ervoor, dat Linux geen marktaandeel kàn halen. Mensen die het al eens willen proberen, krijgen het niet eens geïnstalleerd of niet gestart als ze het al geïnstalleerd krijgen. Ja, dan vergaat de moed je snel.
Ik heb wat vet gedrukt gemaakt. Ik neem aan dat 'niet zomaar' niet gelijk is aan 'nooit'. Als je de secure boot uitschakelt kun je toch zelf erop zetten wat je wilt?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #46 Gepost op: 2017/10/10, 14:03:44 »
Citaat
De voor ons afgeschreven refurbished computers die je bij de wereldwinkels en zo in kunt leveren voor afrika krijgen ook allemaal linux. Al een tiental jaren, en dat is op zich een goede zaak vind ik.

Hier bij ons in Belgenland kun  je ze naar het containerpark of naar de kringloopwinkel brengen . Wat nog goed is word terug een goede PC van gemaakt en een Linux distro op geïnstalleerd en worden dan ook verkocht in wereldwinkels hier bij ons .
http://www.oxfam-secondemain.be/spip.php?rubrique9&lang=nl

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #47 Gepost op: 2017/10/10, 14:45:10 »
Het gaat om koppelverkoop, maar omdat de EU een computer en een besturingssysteem als één product beschouwt, is het officieel geen koppelverkoop.
Het is officieel wel koppelverkoop maar die (uiteraard) gewoon is toegestaan, het is immers de fabrikant van de computer (Dell, HP, IBM, Apple, enz.) die beslist om Windows (of Ubuntu) mee te leveren op de computer
Een fabrikant van computers, die bijvoorbeeld tien procent van de markt bezit, mag toch Microsoft Windows bij zijn product verkopen. Het koppelende product is immers de computer; er is voor deze fabrikant dus geen aanzienlijke marktmacht.
Zo hou je de markt als monopolist strak in handen.
Microsoft is allang geen monopolist meer gezien het aandeel van Google (Android) en Apple:
The "end of an era" was declared by StatCounter with Windows no longer the most popular operating system
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #48 Gepost op: 2017/10/10, 14:58:00 »
Microsoft is allang geen monopolist meer gezien het aandeel van Google (Android) en Apple:
The "end of an era" was declared by StatCounter with Windows no longer the most popular operating system
Klinkklare onzin. Natuurlijk is Microsoft nog steeds een monopolist/oligopolist, op het deelgebied van de bureaucomputers/laptops.

De computermarkt is gesegmenteerd; om te bezien of er sprake is van een monopolie/oligopolie, moet elk marktsegment op zichzelf worden bekeken.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/10, 15:03:35 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #49 Gepost op: 2017/10/10, 15:10:15 »
Alle computers die kant en klaar verkocht worden hebben Windows erop en ze zijn tegenwoordig vergrendeld zodat je niet zomaar een ander OS erop kan installeren. Dat zorgt ervoor, dat Linux geen marktaandeel kàn halen. Mensen die het al eens willen proberen, krijgen het niet eens geïnstalleerd of niet gestart als ze het al geïnstalleerd krijgen. Ja, dan vergaat de moed je snel.
Ik heb wat vet gedrukt gemaakt. Ik neem aan dat 'niet zomaar' niet gelijk is aan 'nooit'. Als je de secure boot uitschakelt kun je toch zelf erop zetten wat je wilt?
Sinds de introductie van Windows 10 kunnen bij veel computers die Secure Boot niet meer uitgeschakeld worden. En dan is de enige optie ofwel Ubuntu, ofwel Red Hat, ofwel SuSE Linux (niet OpenSuSE!) te installeren want die firma's hebben Microsoft een vet bedrag betaald opdat hun OS'en door het Secure Boot systeem als 'veilig' erkend worden, naast Windows dat uiteraard standaard het enige veilige systeem is. Woeha!
Secure Boot heeft maar één doel: eindgebruikers ervan weerhouden een willekeurige Linux op zo'n computer te kunnen draaien.