Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Authentication failure  (gelezen 3171 keer)

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Gepost op: 2006/06/24, 12:57:39 »
Hallo, ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Hans, 44 jaar en ik ben voor het eerst gestart met Xubuntu, daar heb ik dus geen enkele ervaring mee. Tot nog toe zijn mijn ervaringen zeer positief en ik juich het van harte toe dat ik Windows-XP in de prullenbak kon mieteren. Nu wil het geval dat mijn printer/fax HP-laserjet 3015 niet werkt. Er was geen herkenning bij Xubuntu en het komt ook niet in de lijst voor. Daar heb ik de benodigde documenten, drivers, plus patch wel voor gevonden en alles uitgeprint via XP. Dus de ondersteuning heb ik i.i.g.al.

Het probleem is de 'Authentication failure' melding na de opdracht 'su' in de terminal. Ik heb tijdens de installatie geen paswoord aangemaakt voor de terminal, omdat die optie nu eenmaal niet voorbij kwam. Ik nam aan dat ik met hetzelfde paswoord in had kunnen loggen waarmee ik inlog tijdens het opstarten van Xububtu.

Hoe is dit op te lossen?

Vriendelijk bedankt alvast, enne, ik moet er nog even bij vermelden dat ik Xubuntu ben gaat uitproberen dankzij dit forum!

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Authentication failure
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/24, 13:21:26 »
Standaard wordt inderdaad geen root paswoord aangemaakt in Ubuntu.
Je kan alles doen door middel van sudo voor het commando te zetten (lees als 'doe als root')

Je kan een root paswoord aanmaken door

sudo passwd root

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/24, 14:08:04 »
Aah, thanks. Dat werkt. Nu zit ik met het volgende, HPLIPS is geinstalleerd:

ii  hplip          0.9.7-4ubuntu1 HP Linux Printing and Imaging System (HPLIP)
un  hplip-base             (geen beschrijving beschikbaar)
ii  hplip-data     0.9.7-4ubuntu1 HP Linux Printing and Imaging - data files
ii  hplip-ppds     0.9.7-4ubuntu1 HP Linux Printing and Imaging - PPD files

Maar nu blijf ik hier op hangen omdat er geen acceptatie volgde:

   7. Enter this command to add your USB or Parallel printer: (You can also use the -a option to setup your printer with a default name and settings.)

# hp-setup

To perform automatic setup:

# hp-setup -a

(for Ubuntu type: $ sudo hp-setup )

Ik heb de onderste optie gekozen en kreeg vervolgens dit te zien:

sudo: hp-setup: command not found

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Authentication failure
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/24, 14:49:46 »
Net nu is linuxprinting.org down, In de cache van google gezien dat ze gaan verhuizen van server...

Maar de HP-laserjet 3015 zit nochthans standaard in Ubuntu. Het lukt dus niet via sys -> admin -> printing? Wordt ook niet herkend bi het tweede 'radio-knopje'? Wel eerst hplip installeren via synaptic.

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/24, 15:00:53 »
Dat is vreemd zeg. Is Xubuntu exact hetzelfde als ubuntu eigenlijk? Want ik kan geen radio-knopje vinden en 'sys -> admin -> printing' zegt me ook niets. Waarschijnlijk is dat bij mij 'Aplications & accessoires'. Daar heb ik al zitten prutsen, HPLIP is al geinstalleerd en CUP-sys is ook actief.
 
Het maakt ook niet uit of ik het via de parallelpoort of via USB aansluit, hij ziet 'm niet. Waarschijnlijk had het al gewerkt als ik de commando's gewoon in kon voeren in de terminal, maar daar ligt juist het probleem vrees ik.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Authentication failure
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/24, 15:49:41 »
Juist jij gebruikt XFCE...
Het waren de menu's in gnome :P
Als je hem aansluit op bv. usb, en je doet lsusb in een terminal, zie je hem dan staan?

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/24, 18:50:24 »
Whehe, man, wat weet jij er een hoop vanaf! Ik zie 'm idd staan via een usb-kabel:

Bus 003 Device 002: ID 03f0:1617 Hewlett-Packard

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/24, 18:51:26 »
Alleen printen doet ie nog niet. :D

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/24, 19:04:14 »
Ik heb net via Synaptic pakketbeheer Gnome aangevinkt en geinstalleerd, nu ben ik aan het zoeken hoe ik het moet activeren. Of dat het zichtbaar is tijdens het booten. Alles opschrijven wat je doet is toch wel makkelijker. Toch weet ik zeker dat het binnenkort werkt dankzij jou.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Authentication failure
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/24, 20:23:24 »
Je zal hetzelfde zien in GNOME hoor. Het is maar een grafische schil. (Mag ik je trouwens aanraden om ubuntu-desktop te installeren, je zal in het inlogscherm via het knopje 'action od session... kunnen kiezen of je GNOME of XFCE wil opstarten)

Probeer het eens via de menu's in GNOME, wie weet. Zet wel eerst uw printer aan, dan uw pc. Ik hoop echt dat hij 'em herkent. Moet normaal, zoals ik zei, het is een ondersteunde printer :)

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/24, 22:16:53 »
Vreemd genoeg heb ik die optie niet meer. Dat was wel zo toen het nog een dual-boot was tussen Xubuntu en Windows XP-Home. Ik las laatst dat de optie bestaat om tijdens het booten GNOME op te starten zodat je kunt kiezen tussen die 2.

Ik ga het morgen op uw manier proberen:

Eerst zorgen dat ik de GNOME-terminal op kan starten, vervolgens booten met de  printer aan en dan de commando's nogmaals ingeven via de terminal. Dat zou toch moeten lukken. Of het nu wel of niet gaat lukken, ik post mijn bevindingen hier weer. Hartelijk dank voor de ondersteuning en het meedenken!

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/24, 22:18:43 »
Las het niet goed, moet Ubuntu-desktop installeren, dat ga ik morgen doen. :D

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Authentication failure
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/24, 23:46:04 »
Citaat van: Glofke
Vreemd genoeg heb ik die optie niet meer. Dat was wel zo toen het nog een dual-boot was tussen Xubuntu en Windows XP-Home. Ik las laatst dat de optie bestaat om tijdens het booten GNOME op te starten zodat je kunt kiezen tussen die 2.
Om precies te zijn, kiezen tussen win/Ubuntu gebeurt eerst. Waneer je gekozen hebt voor Ubuntu kom je op dat bruin/beige scherm normaal met de 'trommeltjes'
Wanneer je daar je login en wachtwoord hebt ingegegeven, nog voor je doorgaat klikken op 'sessie' of zoiets, daar kan je dat dan kiezen.

Glofke

  • Gast
Authentication failure
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/25, 18:36:47 »
Het werkte meteen met Ubuntu. Hartelijk dank!