Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?  (gelezen 8363 keer)

Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Gepost op: 2012/12/06, 12:07:40 »
Beste Mensen.Bestaan er al Ubuntu-tabletten,net zoals de iPads? De Open Source kan daarin toch niet achterblijven?
Ubuntu zelf kost niets,maar het tablet zelf is blijkbaar toch nog veel te prijzig,schat ik in,tenzij er op dat gebied nieuwe ontwikkelingen
zijn ontstaan waarvan ik nog niets weet.  Als het kan zou ik daarover graag het nieuws willen ontvangen of een link naar dat nieuws.
Het zou mij ideaal lijken als b.v. de Ubuntu 12.04 met de Unity op een tablet gebruikt kan worden,want een tablet is mooi compact om
ergens mee naar toe te nemen,maar ook als ik het thuis op mijn PC kan aansluiten met een USB-stekkertje.
Dan zou ik het teveel aan bestanden naar de HD kunnen overplaatsen op mijn PC,waartoe ik al ruimte heb vrijgemaakt.
Voorlopig kan ik er kennelijk alleen maar van dromen,denk ik zo,mits ik mij daar toch al in vergis,maar dat verneem ik heel graag van jullie
en daartoe dank ik alvast met mijn vriendelijke groeten.  Anton Doove
Anton Doove

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/06, 13:31:46 »
Ze bestaan wel, de Nexus 7 van Google kan bijvoorbeeld Ubuntu draaien. Maar ik weet niet of deze ook in Nederland te koop is (of uitverkocht) en je zult Ubuntu er zelf op moeten zetten. Daarnaast staat Unity in dit opzicht nogsteeds in de kinderschoenen. 

Als ik me jouw eerdere topics goed herinner ben je iemand die graag persoonlijke hulp wil met computers. Dan is het denk ik makkelijker om een Android-tablet (zoals de Galaxy Tab van Samsung) of een iPad te nemen. Daar kunnen veel mensen in je directe omgeving je mee helpen, met Ubuntu op een tablet niet.

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/06, 13:41:34 »
@erik:

-Nexus 7 is te koop hier
-Unity werkt perfect op tablet zonder grote bugs dus ik zie geen kinderschoenen?
-Het is dezelfde Unity-interface dus hulp kunnen we hier gewoon bieden
-Het is een one-click installer (nadat je de bootloader hebt ontgrendeld)

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/06, 15:15:08 »
@erik:

-Nexus 7 is te koop hier
-Unity werkt perfect op tablet zonder grote bugs dus ik zie geen kinderschoenen?
-Het is dezelfde Unity-interface dus hulp kunnen we hier gewoon bieden
-Het is een one-click installer (nadat je de bootloader hebt ontgrendeld)

Voor de desktop is Unity inmiddels aardig volwassen maar hoeveel mensen gebruiken het daadwerkelijk op een tablet? Daar moet het zich nog bewijzen ondanks dat het dezelfde interface is. De vraag is ook of alle applicaties fijn werken op een tablet. Apps voor de iPad en Android tablets zijn geschreven met touch interfaces in het achterhoofd, de pakketbronnen van Ubuntu zitten vol met applicaties die zijn ontwikkeld voor de desktop.

Met hulp bedoelde ik uiteraard hulp aan huis van de directe omgeving en niet een forum. Voor oudere mensen is dat toch prettig, zeker omdat deze persoon dat in eerdere topics heeft aangegeven.

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/06, 20:05:12 »
Ik heb Ubuntu op mijn tablet gehad en inderdaad, sommige apps waren meer voor desktop geschreven maar de standaardapps werkten keurig en makkelijk op touch.

Maarja, als je volgens die laatste zin uit gaat dan kan de TS ook beter bij Windows blijven want Ubuntu op desktop kan ook niemand hem helpen in zijn omgeving... Unity op tablet is exact hetzelfde dus als de TS een vraag heeft over Unity op tablet dan is de oplossing dezelfde als voor de desktop.

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/06, 20:44:57 »
Ik heb Ubuntu op mijn tablet gehad en inderdaad, sommige apps waren meer voor desktop geschreven maar de standaardapps werkten keurig en makkelijk op touch.

Maarja, als je volgens die laatste zin uit gaat dan kan de TS ook beter bij Windows blijven want Ubuntu op desktop kan ook niemand hem helpen in zijn omgeving... Unity op tablet is exact hetzelfde dus als de TS een vraag heeft over Unity op tablet dan is de oplossing dezelfde als voor de desktop.

Klopt. Maar dat was indertijd ook mijn advies (en niet alleen dat van mij) ;)

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/06, 22:27:42 »
Beste Vistaus Hoeveel kost die Nextus 7? Kun je mij er meer info over mailen? Dan kan ik het eerst even allemaal doorlezen,voordat ik werkelijk tot aanschaf kan overgaan om het te gebruiken bij het ouder worden,zoals andere senioren dat doen.
Graag verneem ik wat ik er allemaal mee kan doen als de Ubuntu 12.04 met de Unity-interface er op zit. Daar heb ik interesse voor.
Bij die 12.04 zitten ook de Firefox en Thunderbird van Mozilla,wat ik elders al heb gelezen,wat ik heel erg handig vind.
Hopelijk heeft het ook diverse USB-poorten en stekkers voor aansluitingen op andere apparaten,wat ook handig zou zijn. Misschien kun je een foto mailen van dat tablet Nextus 7,zodat ik een beetje weet hoe het er uit ziet.  Dan kan ik makkelijker beslissen.
Zijn er trouwens ook meer merken van Tabletten naast die Nextus 7,welke de Ubuntu 12.04 kunnen laten werken met Unity?
Dan verneem ik graag waar ze te koop zijn en hopelijk ook in mijn woonplaats Zoetermeer,zodat ik eerst in een winkel kan kijken.
Helaas ben niet in de gelegenheid om "stad en land" af te reizen om tabletten te bekijken die bevatten wat ik er op wil hebben.
Voor mij is het makkelijker om dat in mijn woonplaats te doen en onnodig reisgeld te besparen. Ik dank je voor je begrip.
Vriendelijke groeten van Anton Doove
Anton Doove

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/06, 22:45:34 »
Ja, andere tablets is het ook op mogelijk maar dat raad ik beslist niet aan want dat is nogal een vrij gecompliceerde installatieprocedure...

Voor de Nexus 7 is het wel erg makkelijk maar het enige nadeel is is dat er alleen een Engelse handleiding beschikbaar is. Maar het zijn wel maar enkele stappen dus het is niet heel moeilijk.
https://wiki.ubuntu.com/Nexus7
https://wiki.ubuntu.com/Nexus7/Installation

Wat u verder kunt met Ubuntu op een Nexus 7 is min of meer hetzelfde als op de desktop. Het enige verschil is is dat er minder geheugen is dus hele zware applicaties draaien is niet aan te raden. De standaardprogramma's zoals Firefox en Thunderbird is echter geen probleem.
Er zitten geen normale USB-poorten op maar met een USB-hub (microUSB naar gewoon USB) is dat op te lossen.

Een tablet kan tot op zekere hoogte een desktop/laptop vervangen (helemaal met Ubuntu) maar dat is NIET de intentie waarmee u het moet kopen want er zijn gewoon limitaties, met name op de aansluitingen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/06, 22:48:44 door Vistaus »

Offline Dave

  • Lid
Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/07, 17:58:08 »
een hub is eigenlijk alleen aan te raden wanneer die een eigen voeding heeft.
meer dan voor een stick of toetsenbord oid zou ik het niet willen gebruiken zo'n enkele poort.
Het is wel je enige poort wil ik maar zeggen.

Op de gewone computer heb je nog extra poorten aan de achterkant en anders nog via een insteekkaart als ze opgeblazen zijn.


Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/07, 20:47:13 »
een hub is eigenlijk alleen aan te raden wanneer die een eigen voeding heeft.
meer dan voor een stick of toetsenbord oid zou ik het niet willen gebruiken zo'n enkele poort.
Het is wel je enige poort wil ik maar zeggen.

Op de gewone computer heb je nog extra poorten aan de achterkant en anders nog via een insteekkaart als ze opgeblazen zijn.



Knap hoe jij een full-size USB-stick in een Micro-USB-poort kan stoppen... zou je even willen delen hoe je dat zonder hub doet? Bij mijn weten heb je daar toch echt een hub voor nodig; voeding is alleen nodig wanneer je iets zwaarders gaat aansluiten zoals een externe harde schijf.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/08, 10:17:47 »
Met USB otg kabel geen enkel probleem. Zo kan ik ook USB stick op Nexus 7 aansluiten

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/08, 11:38:46 »
Met USB otg kabel geen enkel probleem. Zo kan ik ook USB stick op Nexus 7 aansluiten

Klopt, voor sommige input devices kun je inderdaad een USB OTG-kabel gebruiken. Zo kan ik inderdaad ook o.a. een USB-stick op mijn HP Touchpad-tablet aansluiten.
Maar goed, nog steeds is dat een accessoire die je moet kopen en als je zoals Anton Doove meerdere apparaten wilt aansluiten dan is een hubje wel aan te raden...

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/08, 13:29:37 »
Beste Vistaus. Ik heb 1 van die 2 linken aangeklikt en zag de afbeelding van die Nextus 7 en ik vond het er best wel aantrekkelijk
uitzien,maar weet niet of de prijs net zo aantrekkelijk is,want er werd geen prijs bij genoemd,wat ik wel eerst wil weten.

Ook werd er niet bij vermeld of het ook in andere gemeentes wordt aangeboden,dan wel dat ik het alleen onlinekan aanschaffen met een bijpassende USB-hub,wat ik pas kan doen als het ook in de Ned.Tl. mogelijk is.

Engels er bij leren gaat op mijn oude dag :laugh: wel veel te lang duren,ook al wil ik het wel graag,maar dat gaat jaren duren voordat ik daarmee het tablet heb leren gebruiken en dan ben ik ondertussen alweer 80 jaar,wat voor mij nu 7 jaar duurt :laugh:

Dat is dus niet bepaald efficiënt =)dus ik wacht wel op een vertaling in het Nederlands voor de handleiding,want ik vind die
Nextus7 beslist aantrekkelijk als tablet,maar kon nog geen prijs ontdekken,dus weet ik nog niet of ik het kan aanschaffen.

Voor meer senioren kan deze tablet misschien een uitkomst zijn t.o.v.hun AOW/AiO-budget,mits de prijs ook aantrekkelijk is en ook
vertaald in het Nederlands,want ik ben niet de enige senior die het engels niet begrijpt of althans te weinig.
 
Daarom verneem ik graag de prijs en waar ik het kan aanschaffen. Ik dank je alvast voor je reactie en ik groet je vriendelijk.

                                                                                                                                                                             Anton Doove.
Anton Doove

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/08, 16:19:13 »
Beste Femke98.Ik dank je vriendelijk voor deze waardevolle link en ik weet nu wel dat ik bij de goedkoopste leverancier het
tablet zal aanschaffen en ik ben verrast dat dit tablet een Google-product blijkt te zijn,wat makkelijk is vanwege mijn gmail-adres.

Hopelijk kan ik binnenkort ook mijn herstelde solo-apparatuur van Phonak erbij gebruiken als ringleiding in contact met mijn Gehoor-Apparaten van Specsavers,maar ik zal dat straks wel ontdekken op die info-pagina.  Ik ben erg blij met die link.

Dat geeft mij veel meer info,waardoor ik makkelijker kan beslissen of ik inderdaad dat tablet kan aanschaffen na overleg met mijn
vrouw en dochter,want ik beslis hierin nooit alleen,ook al is het product goedkoper.  Later laat ik je weten wat er is beslist.

Hopelijk kan ik je later op dit forum mailen vanaf het gekochte tablet en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.
Anton Doove

FrSu

  • Gast
Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/08, 17:04:00 »
Er is ook een combinatie van tablet met toetsenbord (afneembaar), de Asus Transformer. Deze draait net als de Nexus op Android. Ubuntu op een tablet zie ik geen meerwaarde hebben, maar dat is persoonlijk. Op een tablet kun je heel goed internetten en mailen en met het toetsenbord erbij ook prima langere teksten invoeren.

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/08, 20:10:13 »
@FrSu: Het gaat de TS voornamelijk om Ubuntu op een tablet en daar is de Asus Transformer niet handig voor want de TS is nog niet zo bedreven erin.

@Anton: Google-product maakt niet uit; elke tablet kan overweg met GMail.

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/08, 21:36:13 »
Beste Vistaus. Ik merk dat ik mijzelf niet goed heb uitgedrukt,want dat Gmail is voor mij niet de hoofdzaak maar wel de bijzaak.
Voor mij is de hoofdzaak wel dat die Nexus 7 van Google wel Ubuntu 13.04 goed kan laten werken,al zat het er nog niet op zoals ik las.
Ik zag dat deze tablet bij Bol.Com de laagste prijs had,maar ik weet niet of deze leverancier ook de Ubuntu 13.04 er op wil plaatsen.
Zo niet,dan zal ik elders vragen wie daarvan verstand en ervaring heeft om die versie te installeren,maar daarmee heb ik geen haast.
In de komende week wacht ik op bericht van de audiciën over een afspraak met hem en een technisch medewerker van Phonak voor het mogelijke herstel van mijn Solo-apparatuur van Phonak als ringleiding voor mijn gehoor-apparaten. Dat heb ik eerst nodig.

Anders zou ik niets goed kunnen horen van het tablet als daar ook een stukje muziek op zit en dat kan een begin-tune zijn.
Ik dien dus rekening te houden met mijn gehoorverlies van 60 en 70 decibel wat dus wordt versterkt door mijn Gehoor-Apparaten met de Solo-apparatuur voor TV,PC en nu dus heel misschien bij het Tablet,waarop ook Skype zit voor telefoon-gesprekken.
Dan wil ik dat uiteraard ook goed kunnen verstaan met mijn hulpmiddelen,wat pas kan als de Solo-Apparatuur is hersteld,dan wel kan
worden vervangen door een nieuw of beter product. Hopelijk kan die Phonak-medewerker zorgdragen voor herstel.
Daarna weet ik pas of de aanschaf van de Nexus7 wel zin heeft,want bij niet goed kunnen horen/verstaan zonder die hulpmiddelen
heeft die aanschaf geen enkele zin en bovendien kan mijn budget het momenteel nog niet toestaan,ondanks mijn interesse.

Ik dien dus nog wel veel geduld te hebben om te weten wanneer ik het kan aanschaffen,maar verzamel ondertussen wel eerst Info.
Dan weet ik vooraf wat ik ermee kan doen en op welke wijze dat het beste kan worden gebruikt. Dat lijkt mij het veiligste.

Natuurlijk sta ik open voor adviezen en tips,waarvoor ik je alvast vriendelijk dank en groet.  Anton Doove.
Anton Doove

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/08, 21:42:59 »
Bol.com levert hem sowieso niet met Ubuntu want dat moet je er zelf opzetten. Iemand in uw omgeving zal dat vast kunnen doen, het enige wat u hoeft te geven aan ze is die link naar de Ubuntu Wiki die ik eerder in dit topic gaf.

Een punt van aandacht trouwens: indien u serieus van plan bent Skype te gaan gebruiken dan kunt u beter geen Ubuntu op de Nexus 7 zetten want Skype heeft nog geen versie die compatibel is met de tablet-versie van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/08, 21:44:32 door Vistaus »

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/08, 21:55:35 »
Beste  FrSu.Kijk ook maar even daar mijn reactie aan Vistaus. Dan weet jij ook in welke situatie ik zit en geen haast kan hebben.
Momenteel blijken de leveranciers voorlopig voldoende tabletten in voorraad te hebben,dus dat loopt niet weg.

Toch dank ik je vriendelijk voor je reactie,die ik zeer zeker op prijs stel evenals die van Vistaus. Ik respecteer jullie reacties.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/08, 21:59:03 »
Er is ook een combinatie van tablet met toetsenbord (afneembaar), de Asus Transformer. Deze draait net als de Nexus op Android. Ubuntu op een tablet zie ik geen meerwaarde hebben, maar dat is persoonlijk. Op een tablet kun je heel goed internetten en mailen en met het toetsenbord erbij ook prima langere teksten invoeren.

Ik gebruik mijn Nexus ook gewoon met Android en die nu ook geen enkele meerwaarde om deze om te zetten naar ubuntu. Wat ik gebruik werkt gewoon goed en snel. Firefox, mail, Skype, office. Ik denk dat Ubuntu er nu op zetten echt iets is voor de hobbyisten en (nog) niet voor de eenvoudige gebruiker. Maar dat kan natuurlijk snel veranderen.

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/08, 22:43:37 »
Beste Vistaus. Wat jij opmerkt over Bol.com vermoedde ik al en dat zal ook wel gelden bij alle genoemde leveranciers.
Het zal er dus wel op neerkomen,dat ik maar beter aanklop bij een Ubuntu-steunpunt,mits ik die in mijn woonplaats kan vinden.

Wat skype betreft heb ik daarmee geen serieuze gebruiksplannen,maar het zit al op dat tablet,want dat las ik op die pagina.
Het is echter niet echt mijn intentie om het ook echt toe te passen,ook al zou dat een test zijn voor goed spraak-verstaan.

Als Skype er echter nog niet klaar voor is,dan laat ik het gewoon ongemoeid.  In dat geval kan Ubuntu er dan toch wel op?
Of kan ik Ubuntu beter op een tablet van een ander merk laten plaatsen.  Dat andere merk is dan natuurlijk wel duurder.

In dat geval kan ik dan echt geen tablet kopen,want dat laat mijn budget beslist nooit toe en kan ik Ubuntu nooit leren
gebruiken,want op mijn huidige PC kan het niet naast Windows XP.   Daar staat alleen nog de Ubuntu 10.04 zonder Unity-interface.

Die kan ik niet vervangen door de nieuwste versie 13.04 met de Unity-interface,want dat zou ruzie kunnen krijgen met wat W.XP bevat.
Pas na April 2014,kan W.XP er af omdat MS het niet meer ondersteunt.  Zo lang W.XP het bij mij nog prima doet,laat ik het staan.

Mijn bedoeling is om Ubuntu er naast te leren gebruiken totdat W.XP er af kan en plaats kan maken voor Ubuntu,maar als Ubuntu dus
beter niet op die Nexus7 kan werken vanwege die Skype,dan hoop ik dat jij een andere oplossing weet.

Ik heb Skype nog nooit op mijn PC gehad en heb het op een tablet ook niet nodig,ook al is het gratis,dus ik kan het best missen.
Graag verneem ik je nieuwe reacties en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.
Anton Doove

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/08, 23:02:40 »
Beste TonH. Lees ook maar even mijn reacties aan Vistaus,dan weet je ook dat ik er geen haast mee kan hebben vanwege
mijn verminderd gehoor-vermogen en dus gehoor-apparaten draag,terwijl mijn AOW/AIO-budget ook protesteert :laugh:
Toch wil ik eerst alle info inwinnen om op basis daarvan de juiste beslissing te kunnen nemen,voordat ik tot aanschaf kan overgaan.
Al die info zet mij wel aan het denken,terwijl ik wacht op een afspraak bij de audiciën zoals ik Vistaus al liet weten.
Ik ga nu nachtrust nemen en zie je mogelijke reacties morgen wel.  Ik wens jou en andere forumleden ook een goede nachtrust toe.

                                                                                           Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/09, 11:20:24 »
Er is ook een combinatie van tablet met toetsenbord (afneembaar), de Asus Transformer. Deze draait net als de Nexus op Android. Ubuntu op een tablet zie ik geen meerwaarde hebben, maar dat is persoonlijk. Op een tablet kun je heel goed internetten en mailen en met het toetsenbord erbij ook prima langere teksten invoeren.

Ik gebruik mijn Nexus ook gewoon met Android en die nu ook geen enkele meerwaarde om deze om te zetten naar ubuntu. Wat ik gebruik werkt gewoon goed en snel. Firefox, mail, Skype, office. Ik denk dat Ubuntu er nu op zetten echt iets is voor de hobbyisten en (nog) niet voor de eenvoudige gebruiker. Maar dat kan natuurlijk snel veranderen.

Als Canonical op hobbyisten zou doelen dan zouden ze geen one-click installer gemaakt hebben voor de Nexus 7 maar slechts een basale handleiding met commando's......

En dat Android standaard al snel werkt zegt sowieso weinig. Dan kunnen we ook stoppen met mensen van Ubuntu overtuigen want het standaard meegeleverde Windows op computers werkt doorgaans ook al snel.

Ik zie de meerwaarde van Ubuntu t.o.v. Android wel en Anton Doove kennelijk ook want anders zou ie er ook niet naar vragen. Maar meningen verschillen kennelijk.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 11:27:21 door Vistaus »

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/09, 12:36:12 »
Ik zeg ook niet dat het niets is of kan worden maar ik raad het alleen een onervaren gebruikers nog niet aan. Als je de wiki leest is het nog niet uit ontwikkeld en mag iedereen die het wil het eens proberen. Bij dat soort teksten vind ik het onverstandig een onervaren gebruiker dit nu al aan te raden.
Iedereen mag het proberen en het zal bij 13.04 waarschijnlijk ook goed werken en dat zou voor mij het moment zijn om het ook aan onervaren gebruikers aan te bevelen.
Heb je het zelf al getest trouwens?

Re: Bestaan er al Ubuntu-tabletten?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/09, 13:05:40 »
Niet op de Nexus 7 want die heb ik niet maar ik heb Ubuntu wel op mijn eigen tablet (HP Touchpad) gehad en dat werkte behoorlijk goed. Goed genoeg voor de dagelijkse dingetjes in ieder geval (web browsen, e-mailen, etc.).

Maar goed, nogmaals: als Canonical op ervaren gebruikers had gemikt dan hadden ze geen one-click-installer gemaakt maar een lijstje met commando's gegeven...