Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: computer janitor  (gelezen 15085 keer)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
computer janitor
« Gepost op: 2009/04/26, 17:57:52 »
mischien een idee om hier in de wiki een waarschuwing te plaatsen of zelfs te adviseren dit te deinstalleren?

nav dit topic:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/iemand-al-ervaring-met-computer-janitor/msg403653/#new

Re: computer janitor
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/26, 20:23:39 »
+1

Re: computer janitor
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/26, 22:28:15 »
+1
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/26, 22:35:34 »
Een "officiële" waarschuwing op Ubuntu NL om een "officieel" Ubuntu pakketten gelijk weer te de-installeren is dat niet de wereld op zijn kop?

Als het pakket niet deugt moet het niet automatisch geïnstalleerd worden. Dit is iets anders dan Automatix. Als je vindt dat er meer waarschuwingen moeten komen of bepaalde third-party software niet moet worden gemarkeerd om te verwijdere of andere verbeterpunten hebt kan je dit volgens mij beter op launchpad melden.

Zoals je in het topic kan lezen zijn er ook positieve ervaringen.

Het is natuurlijk wel goed nadenken wat je met de Computer Janitor doet. Niet voor niets wordt om een sudo wachtwoord gevraagd! Maar dan zie ik op mijn systeem best nuttige meldingen over ontbrekende opties in /etc/fstab, oude versie van kernels en drivers, pakketten die niet in gebruik zijn en nog meer.

Zeg ik: nice to know. En ik sluit het programma weer omdat ik dit soort dingen "graag" zelf met een terminalscherm repareer. Maar dat ik vast een hele persoonlijke keuze! ;)

In plaats van een waarschuwing of de-installatie advies zie ik meer in een goede Nederlandstalig beschrijving van de werking! Dan kan iedereen voor zich afwegen hier wel of geen gebruik van te maken.

Duidelijk is Systeem --> Beheer --> Computer Jaunty GEEN programma wat je "zomaar" moet uitproberen. Maar geldt dat niet voor meer programma's in Systeem --> Beheer? Beetje flauw maar je moet Systeem --> Beheer --> Partitiebewerker ook niet "zomaar" gebruiken.

-1 zogezegd.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: computer janitor
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/26, 22:54:03 »
testcees, je hebt een punt.
Ik heb het bewuste draadje helemaal doorgelezen, ik heb zelfs het woordje "misschien" nog als suggestie bijgevoegd in de vertaling op Launchpad, en ik ben het met je laatste paragraaf als vergelijking helemaal eens.
Een ernstige waarschuwing, in afwachting van een goede Nederlandse vertaling en beschrijving, zie ik echter ook wel zitten. Maar de vergelijking met Ultamatix/ex Automatix gaat inderdaad niet helemaal op.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: computer janitor
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/27, 00:16:56 »
de woorden ultramix en consorten heb ik ook niet in de mond genomen,

maar idd een goede beschrijving is conform aan een waarschuwing en stemt me ook tevreden.

het ging me in eerste plaats om het te bespreken en dit gebeurd nu en de uiteindelijke oplossing gaat ingevuld worden,
dank voor het meedenken en aanvullen.,
ik weet zeker dat heea goed gaat komen, sucses :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/29, 00:32:42 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: computer janitor
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/29, 00:35:34 »
Ik denk dat je deze bedoelt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Janitor
;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/29, 08:20:05 »
Knippen en plakken zijn duidelijk niet mijn sterkste kant!  :)

Het is inderdaad: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Janitor
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: computer janitor
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/29, 10:56:05 »
Een "officiële" waarschuwing op Ubuntu NL om een "officieel" Ubuntu pakketten gelijk weer te de-installeren is dat niet de wereld op zijn kop?

Als het pakket niet deugt moet het niet automatisch geïnstalleerd worden.

Zo'n waarschuwing duidt juist op onafhankelijk denken. Onze klanten, de hulpzoekers, staan voorop. Niet het imago van Canonical, die een fout besluit heeft genomen inzake Computer Janitor. We zijn hier immers niet in dienst van dat bedrijf....

Computer Janitor is een fout programma, waar we beslist tegen moeten waarschuwen, vind ik. Luid en duidelijk. In het belang van de hulpzoekers.

Natuurlijk is het ook goed om bezwaar te maken via Launchpad. Maar dat is een ander traject, dat hier los van staat.

Offline siegi

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/29, 11:01:10 »
Waarom is het een fout programma?
Omdat je het even in het begin getest hebt?
Omdat je blindelings hebt toegepast wat het programma voorstelde?

Als het programma echt fout zou zijn, dan zou ubuntu het toch bij de volgende release verwijderd hebben.

Het concept van het programma lijkt me in elk geval goed.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: computer janitor
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/29, 11:35:10 »
Van een programma dat in de standaardinstallatie zit, mag je verwachten dat het *nooit* iets aan je zal voorstellen dat je systeem kan verpesten.  Aan die eis voldoet Computer Janitor (CJ) niet. Dus vind ik het een fout programma. Het risico is gewoon veel te groot, zeker voor beginnende Linuxgebruikers.

Overigens vind ik het concept van CJ niet-aansprekend. Zelfs als het wel aan bovengenoemde eis zou voldoen, dan zou het mijns inziens nutteloos zijn. Linux vervuilt nauwelijks, wat zou je je druk maken om die enkele tientallen MB's die je met CJ vrij kunt maken... Dat is een lachertje, met de enorme harde schijven van tegenwoordig. Maar goed, dat is een zijlijn. Daar gaat het me niet om.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/29, 12:05:06 »
Wat bedoel je met verpesten? Enige toelichting op je stelling is wel handig om te kunnen reageren.

Ik gok dat je het hebt over het voorstel van Computer Janitor om softwarepaketten te wissen die NIET door de officiële Ubuntu pakketbronnen worden ondersteund? Dit was namelijk onderwerp van verwarring op het forum.

Het is echter aan te raden uitsluitend door Ubuntu ondersteunde pakketten te gebruiken. Deze pakketten worden automatisch voorzien van updates. Voor het onderhouden van pakketten die NIET uit de officiële Ubuntu pakketbronnen komen is de (beginnende) gebruiker (samen met een "onbekende" pakketbeheerder) zelf verantwoordelijk. Het gebruik van pakketten uit een andere pakketbron kan daardoor onveilig zijn.
http://manpages.ubuntu.com/manpages/jaunty/man8/computer-janitor.8.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/29, 13:15:13 »
http://beginlinux.wordpress.com/2009/05/14/ubuntu-9-04-cleanup-with-computer-janitor/

Citaat
Summary:
Avoid this program as you will end up being one of those angry at losing programs you are using. This application does not seem to be as mature as it should be in a release.

(vrije vertaling: Vermijd dit programma: veel kans dat het programma's verwijdert die je gebruikt. Dit programma heeft niet de stabiliteit die het zou moeten hebben om in een editie opgenomen te worden.)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/29, 13:20:01 door vanadium »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/29, 14:05:54 »
Vanadium bedankt voor de link. De conclusie bevestigd nog eens te meer hoe belangrijk goede documentatie is.  ;)

Uit de man page: computer-janitor - clean up a system installation

Het wist alles wat niet op een Ubuntu systeem thuis hoort. Dat een programma als "Skype" gevonden wordt door de Computer Janitor is juist de bedoeling! Het skype.deb bestand waarmee dit programma is geïnstalleerd komt NIET uit de officiele Ubuntu pakketbron van de gebruikte Ubuntu versie.
Er kan niet bepaald worden of (beveiligings)updates zijn aangebracht. Het gebruik van dit programma kan onveilig zijn.

Als je (deze versie van) Skype geinstalleerd wilt laten moet je natuurlijk NIET voor "Cleanup" kiezen! Duh.  :P

Er zijn ideeën om de interface voor Ubuntu opnieuw te ontwerpen: https://wiki.ubuntu.com/ComputerJanitor/KarmicUI

Hopelijk zal dat een verbetering geven en kunnen we de documentatie op deze ontwikkeling aanpassen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: computer janitor
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/29, 14:09:25 »
Brrrr.... En hoe zit het met Medibuntu, Multiverse en Universe?

Offline siegi

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/29, 14:14:15 »
@vanadium, ik kan ook een blogpost aanmaken over mijn ervaringen ...
Ik vind totaal geen onderbouwing in het bericht, ...
Gewoon omdat het programma een waarschuwing geeft dat de actie een systeem kan kapot maken, is het slecht?

Dus een partitieprogramma dat een waarschuwing geeft om eerst te backuppen omdat de data kan verloren gaan, is ook slecht?

universe en multiverse staan standaard aan dus dat geeft geen problemen, medibuntu is totaal niet nodig voor multimedia kijk naar de handleinding van ubuntu-nl.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: computer janitor
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/29, 14:17:03 »
universe en multiverse staan standaard aan dus dat geeft geen problemen, medibuntu is totaal niet nodig voor multimedia kijk naar de handleinding van ubuntu-nl.

Universe en Multiverse staan *niet* standaard aan....

Medibuntu bevat niet alleen w32codecs en libdvdcss (die sommigen niet nodig vinden om te installeren), maar ook nog andere programma's die mensen soms willen hebben.

Offline siegi

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/29, 14:19:50 »
Universe en Multiverse staan *niet* standaard aan....

Medibuntu bevat niet alleen w32codecs en libdvdcss (die sommigen niet nodig vinden om te installeren), maar ook nog andere programma's die mensen soms willen hebben.
En toch staan ze standaard aan. https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu
Citaat
Note: In Ubuntu 9.04 (Jaunty), the main, universe, restricted and multiverse repositories are enabled by default.

libdvdcss kan perfect opgelost worden op de ubuntu manier. Zoals in de nederlandstalige docu beschreven staat.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/29, 14:34:19 »
universe en multiverse staan standaard aan dus dat geeft geen problemen, medibuntu is totaal niet nodig voor multimedia kijk naar de handleinding van ubuntu-nl.

Universe en Multiverse staan *niet* standaard aan....

Medibuntu bevat niet alleen w32codecs en libdvdcss (die sommigen niet nodig vinden om te installeren), maar ook nog andere programma's die mensen soms willen hebben.

Die staan aan hoor. Partner staat niet op actief. Ik heb het over jaunty  hier. Bij dapper moest je universe/multiverse ook nog op actief zetten
« Laatst bewerkt op: 2009/06/29, 14:41:41 door leoquant »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: computer janitor
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/29, 14:39:08 »
Nou, weer wat geleerd dan...  :-)

Maar je krijgt toch meldingen in Add/Remove Software, wanneer je iets wil installeren vanuit Multiverse of Universe? Als ik me goed herinner, is dat wel degelijk een melding dat je daardoor een bepaalde pakketbron inschakelt (die tot dat moment niet ingeschakeld was).

Re: computer janitor
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/29, 15:27:40 »
Ze zullen computer janitor toch niet zomaar er in hebben gestopt? Ik neem aan dat ze daar toch over nagedacht hebben. Wellicht is het nog niet helemaal uit ontwikkelt?
« Laatst bewerkt op: 2009/06/30, 23:06:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/29, 15:36:51 »
Interessante discussie hier:

http://www.linux-archive.org/ubuntu-development/272386-regarding-computer-janitor.html

De argeloze gebruiker kan dus opeens met een printer zitten die het niet meer doet (alhoewel je daar in Ubuntu niet altijd Janitor voor nodig hebt  :evil: )

Dit is een tooltje voor de gebruiker die weet wat hij doet. De meerwaarde is echt te beperkt, en de risico's te groot, om het standaard bij de systeemgereedschappen te plaatsen.

Re: computer janitor
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/29, 15:56:08 »
Ik denk toch dat het tooltje opzicht niet verkeerd is, standaard zou niet alles aangevinkt moeten zijn, eventuele risicovolle pakketten aanduiden met een kleurtje. Het lijkt me wel een tooltje wat een kans moet krijgen. Het is niet een "eng" installatie script.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/29, 16:14:59 »
Ik denk toch dat het tooltje opzicht niet verkeerd is, standaard zou niet alles aangevinkt moeten zijn, eventuele risicovolle pakketten aanduiden met een kleurtje. Het lijkt me wel een tooltje wat een kans moet krijgen. Het is niet een "eng" installatie script.

Het zou zijn meerwaarde kunnen bewijzen als tool om een upgrade nog succesvoller te laten verlopen. Immers het is gebleken dat upgrades vaak, niet altijd, vastlopen op dingen/software/eye candy die buiten de off. reps. zijn ingebracht binnen het systeem. Denk aan de zogenaamde getdeb software, etc. Wanneer deze sofware verwijderd zou kunnen worden voor een upgrade, heeft die meer kans om succesvol te verlopen.