Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer die geluidskaart  (gelezen 1419 keer)

Offline sveens

  • Lid
Weer die geluidskaart
« Gepost op: 2007/03/07, 11:04:25 »
Hoi,

Ik vind linux geweldig. Alleen dat gedoe met die geluidskaart maakt me erg boos. Ik heb een XtremeMusic X-fi van Creative. Op de site van Creative is geen software of driver te vinden van Linux, althans niet voor deze kaart. Ik heb altijd gezeur met geluidskaarten onder linux. Wat moet ik nou doen want er komt geen sikkepitje geluid uit.

Ik wil verder met Linux om aan het geweld van Windows Vista te ontkomen. Dat wil ik niet gebruiken, nu niet, nooit niet. ( k ben geen fan en/of hater van een besturingssysteem, XP is best goed)


Maar wat moet ik nou????


Gr,

Stef

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weer die geluidskaart
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/07, 11:49:57 »
Het kan zijn, dat het een simpele kwestie van instellingen is, en dat je wel degelijk een driver hebt in de Linuxkernel, die je geluidskaart alreeds aanstuurt.

Doe eens dit:
installeer alsamixergui
Gewoon, via Systeem-Beheer-Synaptic pakketbeheer
zoekterm: alsamixergui
aanvinken en druk op knop Toepassen

Start daarna alsamixergui, en zet hier en daar eens een schuifje open. Let op: niet allemaal tegelijk, en geen enkele voor meer dan 90 % (vervorming).

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

Offline sveens

  • Lid
Weer die geluidskaart
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/08, 12:00:16 »
Citaat van: pjotr123
Het kan zijn, dat het een simpele kwestie van instellingen is, en dat je wel degelijk een driver hebt in de Linuxkernel, die je geluidskaart alreeds aanstuurt.

Doe eens dit:
installeer alsamixergui
Gewoon, via Systeem-Beheer-Synaptic pakketbeheer
zoekterm: alsamixergui
aanvinken en druk op knop Toepassen

Start daarna alsamixergui, en zet hier en daar eens een schuifje open. Let op: niet allemaal tegelijk, en geen enkele voor meer dan 90 % (vervorming).

Helpt dit?

Groet, Pjotr.
Pjotr,

Bedankt voor je reactie. Ik heb alles gedaan wat je hierboven beschreef, alles is geinstalleerd maar geen geluid.  Hij geeft als geluidskaart nu aan SAA7134.

gr,

Stef

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Weer die geluidskaart
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/08, 12:12:01 »
Vreemd
Citaat
saa7134 is a video4linux module in the linux kernel which provides support for certain PCI TV tuner cards.
Maar die geluidskaart is mogelijk niet compatibel met Ubuntu:
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=479271
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Martin

  • Lid
Weer die geluidskaart
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/14, 09:48:21 »
Misschien ook een oplossing:
Onder Windows kan ik met mijn Realtec AC'97 de stekker van de speakers in een willekeurige aansluiting doen, hij detecteerd zelf wat het is.

Onder Ubuntu doet ie dat niet  dus moet je wel de "groene" stekker in de "groene" aansluiting doen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weer die geluidskaart
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/14, 12:42:59 »
Creative is erg traag met het maken van Linux drivers voor de X-fi kaarten.
X-fi kaarten werken dan ook nog niet in Linux.
Andere kaarten werken geloof ik wel prima.

Op hun website staat dat ze in het 2e kwartaal van dit jaar drivers voor Linux klaar hebben.
http://opensource.creative.com

Je X-fi kaartje werkt dus niet, helaas. Maar misschien heb je ook nog een geluidschipje op je moederbord zitten?
Dan zou je die kunnen gebruiken.