Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling  (gelezen 2279 keer)

Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Gepost op: 2012/09/27, 15:20:28 »
Hoi, in mei heb ik een nieuwe laptop gekregen, omdat de oude het niet meer deed wegens oververhitting.
Nu heb ik die uit de kelder gevist om Ubuntu uit te proberen. Ik had plots heel veel tijd, dus aan de slag.
Een paar topics terug las ik over een oververhitte ven en daar heb ik de link gevolgd en de instructies opgevolgd;
de ven doet het weer!
Bovendien doet mijn oude printer (3-in-1 HP )het weer. Daar waren geen updates meer voor het scangedeelte.
Op de oude laptop aangesloten en met Ubuntu scanner werkt het als een tierelier.
Er zijn nog en paar dingen die ik wil uitzoeken/eigen maken, maar ik ben nu na 1 week dus al een heel tevreden gebruiker!

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/27, 15:32:07 »
Ven :D

Het is een fan uit het Engels, wat ventilator betekent..

Goed te weten dat je tevreden bent, je hebt Lubuntu geinstalleerd neem ik aan?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/27, 15:51:25 »
Ven :D

Het is een fan uit het Engels, wat ventilator betekent..

Niet zo bijdehand, bijd3hand. Als je van plan bent mensen op de (taal)fouten in hun berichten te gaan wijzen, dan kun je beter een ander forum zoeken, want ik denk zomaar dat dat híér niet op prijs wordt gesteld.

Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/27, 16:14:44 »
Ven :D

Het is een fan uit het Engels, wat ventilator betekent..

Niet zo bijdehand, bijd3hand. Als je van plan bent mensen op de (taal)fouten in hun berichten te gaan wijzen, dan kun je beter een ander forum zoeken, want ik denk zomaar dat dat híér niet op prijs wordt gesteld.

Ik stel deze (goed bedoelde   :) ) correctie zeker op prijs.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/27, 16:18:58 »
Nee, ik gebruik Ubuntu.

En ven is geen taalfout, ik heb het heel bewust gebruikt als afkorting van ventilator.
Beide afkortingen zijn trouwens fout.  Ven is een heidemeer en fan is een liefhebber. :laugh:

Wat mij betreft mag je best over taalfouten zeuren, ik ben zelf namelijk een onverbeterlijke z*kerd als het om taal gaat.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/27, 16:30:12 »
Nee, ik gebruik Ubuntu.

En ven is geen taalfout, ik heb het heel bewust gebruikt als afkorting van ventilator.
Beide afkortingen zijn trouwens fout.  Ven is een heidemeer en fan is een liefhebber. :laugh:

Wat mij betreft mag je best over taalfouten zeuren, ik ben zelf namelijk een onverbeterlijke z*kerd als het om taal gaat.
Als je oude bak snel genoeg is, moet het ook geen probleem zijn. Mocht het traag worden kan je altijd nog Lubuntu uitproberen :)

Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/27, 16:44:58 »
Bedankt voor je tip, ik ga even opzoeken of het iets voor me is.
Ubuntu draait nu op een Acer 5630, dus zo oud is de laptop ook weer niet.
Wel 'hangt´ het systeem soms, maar herstelt zich ook weer heel snel.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/27, 18:50:53 »
Ven :D

Het is een fan uit het Engels, wat ventilator betekent..

Niet zo bijdehand, bijd3hand. Als je van plan bent mensen op de (taal)fouten in hun berichten te gaan wijzen, dan kun je beter een ander forum zoeken, want ik denk zomaar dat dat híér niet op prijs wordt gesteld.

Ik stel deze (goed bedoelde   :) ) correctie zeker op prijs.

Dus als ik zeg dat 'goed bedoelde' één woord is, en ik doe iets soortgelijks  bij elk volgend bericht dat jij of iemand anders post, dan blijf jij dat een goedbedoelde correctie vinden......? 'k Vraag me echt af wanneer je het dan irritant begint te vinden. ;)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/27, 20:09:02 »
Die afkorting 'ven' van ventilator kende ik ook nog niet, hoor  ;)

Even in het algemeen, als we op taalpurismen moeten gaan letten hebben we er een dagtaak bij. Het is ook niet zo belangrijk, hoofdzaak is dat het duidelijk is of wordt wat er wordt bedoeld. Het is hier een computerforum...
Laten we in het achterhoofd houden, dat er ook forumleden zijn die door ongevraagde omstandigheden niet zo handig zijn met de taal. Of nauwelijks de engelse taal beheersen. Okay?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/27, 20:19:16 »
Probeer toch die ventilator te vervangen, je kan dat oplappen maar een vervanging is gewoonlijk een betere en afdoende oplossing.
Gewoon even de maten meten van die ventilator en kijken naar de werkspanning (staat meestal op het stickertje aan de bovenkant) dan kan je snel een vervanger kopen van zelfs betere kwaliteit. Er zijn genoeg online shops waar je zo'n aankoop kan doen.

Voor een oude bak sowieso Xubuntu uitproberen als eerste, je kan desgewenst nog afzakken naar Lubuntu of LXDE of Bodhi of ....
maar als je 512Mb Ram geheugen ter beschikking hebt zou ik zeker Xubuntu al proberen.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/28, 14:44:43 »
Dit  staat er over het geheugen:
id:   
memory
description:    System Memory
physical id:    
a
slot:    System board or motherboard
size:    1GiB
capacity:    2GiB

Dat zou toch voldoende moeten zijn voor Ubuntu, of kan het nog beter?
Wat betreft de ventilator, hij doet het al een week helemaal perfect, dus ik denk dat het idd om een stuurprogramma ging. Krijg ik nog last, dan gaat die er als eerste uit natuurlijk.

Bedankt voor je reactie.


Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/28, 18:56:36 »
Dit  staat er over het geheugen:
id:   
memory
description:    System Memory
physical id:    
a
slot:    System board or motherboard
size:    1GiB
capacity:    2GiB

Dat zou toch voldoende moeten zijn voor Ubuntu, of kan het nog beter?
Wat betreft de ventilator, hij doet het al een week helemaal perfect, dus ik denk dat het idd om een stuurprogramma ging. Krijg ik nog last, dan gaat die er als eerste uit natuurlijk.

Bedankt voor je reactie.
Beter kan altijd, maar het is ruim voldoende :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/28, 19:01:13 »
1 GB RAM is te weinig voor hoofdversie Ubuntu.... Leidt in mijn ervaring tot uiterst matige prestaties, en dus ergernis. Ik raad beslist Xubuntu aan:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Overigens: als de flaptop in kwestie een videokaart heeft die gebruik maakt van gedeeld geheugen (wat schering en inslag is in de goedkopere segmenten), dan wordt mijn advies nog klemmender, want dan heb je geeneens 1 GB RAM ter beschikking voor het systeem...
« Laatst bewerkt op: 2012/09/28, 19:03:34 door Pjotr »

Re: Ubuntu op oude laptop, tevreden beginneling
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/28, 20:16:22 »
Ubuntu 2D werkt prima met 1 GB en even snel als Xubuntu :)