Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot  (gelezen 1393 keer)

Offline emilius11

  • Lid
Dualboot
« Gepost op: 2008/02/03, 16:59:05 »
Ik heb 2 harde schijven: 40 gb en 80 gb,op de 40 gb staat nu Ubuntu,en op de 80 gb staat win xp pro.Vroeger stond op de eerste schijf ook win xp, maar nu dus Ubuntu,ik had verwacht dat ik nu een dualboot zou krijgen zodat ik kon kiezen tussen beide schijven,maar ik krijg enkel maar Ubuntu,kan er mij iemand helpen hoe ik nu ook mijn tweede schijven zou kunnen kiezen,dus hoe zou ik nu nog een dualboot kunnen maken?

Offline drik

  • Lid
Dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/03, 22:04:26 »
als je tijdens het opstarten op esc (of was het nou del) drukt krijg je een lijst met oa je harde schijven
als je de juiste selecteerd zou hij hiervan moeten opstarten

Offline mcgyver

  • Lid
Dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/04, 13:29:25 »
Hoe heb je dat gedaan? Als dat duidelijk is kan ik ook zeggen wat er moet veranderen. Geef dus je volgorde van handelen aan.

Dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/04, 15:56:54 »
Citaat van: drik
als je tijdens het opstarten op esc (of was het nou del) drukt krijg je een lijst met oa je harde schijven
als je de juiste selecteerd zou hij hiervan moeten opstarten
Dan zou je dus de opstartvolgorde in de BIOS kunnen wijzigen. Ik krijg bij mijn mobo de optie om F8 in te drukken en dan de schijf kiezen waarvan ik wil opstarten. Ik heb alle opstartopties uitstaan in de BIOS, behalve mijn primaire drive. Zo gaat het opstarten sneller en kun je dit dus ook gebruiken als je van cd op wilt starten. Werkt prima, maar zit niet op alle moederborden. kansje waard denk ik zo.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

philip37

  • Gast
Dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/04, 16:45:33 »
Ik heb de volgende vraag: Ik heb op mijn computer 2 grote harde schijven. Iedere harde schijf is in 4 partities opgedeeld. Op schijf 1- partitie 1 staat nu XP Proff. Nu wil ik op schijf 2 part. 1 Ubuntu installeren. Ik krijg dan een schermpje waar ik een beide harde schijven zie EN de partities! Ik wil dus Ubuntu gewoon installeren op de 2e harde schijf, en op de eerste partitie. Dit lukt me niet, want mij wordt gevraagd om een partitie te maken. Wil dat zeggen dat ik IN die 1e partitie op die 2e harde schijf (48 GB) alsnog een partitie moet maken.?Ik snap dit even niet. Wie help mij verder?

Groeten

Flip

Dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/04, 23:17:55 »
Citaat van: philip37
Ik heb de volgende vraag: Ik heb op mijn computer 2 grote harde schijven. Iedere harde schijf is in 4 partities opgedeeld. Op schijf 1- partitie 1 staat nu XP Proff. Nu wil ik op schijf 2 part. 1 Ubuntu installeren. Ik krijg dan een schermpje waar ik een beide harde schijven zie EN de partities! Ik wil dus Ubuntu gewoon installeren op de 2e harde schijf, en op de eerste partitie. Dit lukt me niet, want mij wordt gevraagd om een partitie te maken. Wil dat zeggen dat ik IN die 1e partitie op die 2e harde schijf (48 GB) alsnog een partitie moet maken.?Ik snap dit even niet. Wie help mij verder?

Groeten

Flip
Je moet dan de eerste partitie op schijf 2 verwijderen en die dan opnieuw indelen voor Linux. Als je het niet vertrouwd om het onder Linux te doen kun je ook in Windows de partitie verwijderen en dan vraagt de installer van Ubuntu wel of je de grootste aaneengesloten ongebruikte ruimte wilt gebruiken. Dan moet het goedkomen. Vergeet ook niet dat onder Windows 'maar' 4 primaire partities kunnen bestaan, dus als je voor optie 1 kiest en het dus onder linux doet moet je uitgebreide partitie (logisch station) kiezen.


Succes.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

philip37

  • Gast
Dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/05, 10:20:42 »
Bedankt voor de hulp. Mede met jouw hulp en van Michel uit Utrecht is het opgelost! Want als ik goed begrijp, moet je de partitie waarop je Linux wilt installeren, eerst verwijderen, en in DIE partitie ( free space) vervolgens 3 partities maken, t.w. 1 voor de installatie voor Linux,(root) 1 voor het virtuele geheugen en 1 voor de home-map. Ik heb dus nu 3 partities gemaakt, (op 49 GB ruimte) 10 GB voor Linux, 3 GB voor swap (want ik heb 3 GB geheugen) en het resterende gedeelte is de "home"partitie geworden. En dit werkt uitstekend. Bedankt nogmaals voor de hulp!

Dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/05, 11:43:55 »
Fijn voor jou! Zo werkte het voor mij ook goed. Ik krijg hier ook altijd hulp en met elkaar leren we veel en komen we er wel.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

philip37

  • Gast
Dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/07, 19:09:59 »
Opgelost