Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem ´bevriest´ en wordt telkens even traag  (gelezen 1328 keer)

Offline roeland

  • Lid
systeem ´bevriest´ en wordt telkens even traag
« Gepost op: 2010/10/30, 17:48:12 »
Mijn PC met 4 Gb intern geheugen bevriest als ik kopieer naar een interne harde schijf.
Aanvankelijk dacht ik dat ik teveel applicaities open had staan.  Na wat testen blijkt dat elke keer als ik een DVD kopieer naar een harde schijf (TV opnamen van 2-4 Gb) het geheugen opgebruikt wordt en niet meer wordt vrijgegeven.  Bij een herstart is ca. 3,3 van 3,8 Gb vrij.

Er blijft na een paar kopieeracties steeds maar 300.000k (of minder) van het geheugen over.

Ik weet niet hoelang dit probleem er al is.  Door aanschaf van een mediacenter met harde schijf ben ik de laatste weken enkele tientallen opnamen aan het overzetten naar een externe HD.

Wat gebeurt hier en hoe kan ik dit voorkomen of oplossen?

Ik werk al langere tijd met 10.04 en ben bijgewerkt tot de laatste updates.  Alle andere waardes van de PC zijn goed en/of normaal (CPU gebruiik, genoeg vrije ruimte, voldoende swap enz).
« Laatst bewerkt op: 2010/11/01, 13:31:46 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline aartje

  • Lid
Weet je zeker dat je systeem "bevriest". Linux gebruikt nl. alle geheugen
die nodig is en geeft het niet vrij maar cachet (laten staan voor eventueel
herhaald gebruikt) totdat er geheugen nodig is en laat dan blokken
van die cache vrij.

Je kan dit zien door (in een commandowindow) het "free" commando
te geven.
Bij mij is dat bv.

               total           used       free        shared    buffers     cached
Mem:       1027236    1010116      17120          0       4532     533020
-/+ buffers/cache:     472564     554672
Swap:       811240      40884     770356

Het lijkt dus of alle geheugen is gebruikt (op 17 MB na) maar er zit
ook nog 533MB in de cache en die wordt ook opnieuw gebruikt
als het nodig is.

Offline roeland

  • Lid
Je hebt gelijk.  Dit zijn mijn waarden:

                    total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       3862336     693344    3168992          0      57584     361080
-/+ buffers/cache:     274680    3587656
Swap:      1951856          0    1951856

Maar wat is er dan aan de hand?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: systeem ´bevriest´ en wordt telkens even traag
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/01, 13:35:44 »
Ik ben mijn problemen verder aan het analyseren en in combinatie met de reactie aartje kom ik tot de conclusie dat het niets heeft te maken met het kopieren naar een externe usb schijf maar dat mijn PC de afgelopen weken steeds trager wordt (het lijkt Windows wel :D).

Allerlei bewerkingen laten even op zich wachten of ik kan bijvoorbeeld binnen firefox tientallen seconden niets doen.  Voor ik Ubuntu opnieuw installeer zou ik graag weten of iemand het probleem herkent of een oplossing weet.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: systeem ´bevriest´ en wordt telkens even traag
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/04, 13:38:24 »
.........dat mijn PC de afgelopen weken steeds trager wordt.

Een te volle harde schijf, misschien? Geheugen al eens getest m.b.v. Memtest op de Live-cd?

Offline joop905

  • Lid
Re: systeem ´bevriest´ en wordt telkens even traag
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/04, 18:00:30 »
Kijk eens onder (Terminalvenster) top of er zombie actief zijn.


grj.

Offline roeland

  • Lid
Re: systeem ´bevriest´ en wordt telkens even traag
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/08, 23:34:43 »
Mijn harde schijf heeft voldoende ruimte.

Welke zombie zou actief moeten zijn?

Als ik met top kijk zie ik een geringe belasting van geheugen en cpu.

Een memtest doe ik binnenkort, komende dagen even geen tijd.  Dat lijkt mij nog de enig overgebleven optie voor het ontstaan van mijn problemen.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline jan11000

  • Lid
Re: systeem ´bevriest´ en wordt telkens even traag
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/09, 05:14:25 »
Verwijder zoveel mogelijk software welke je na installatie hebt geinstalleerd, en testen.
Bleachbit eens gebruiken.