Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie 9.04 naast Windows  (gelezen 1029 keer)

Offline Thom

  • Lid
installatie 9.04 naast Windows
« Gepost op: 2009/06/18, 15:34:20 »
Beste Ubuntu member,

Ik heb al diverse malen succesvol Ubuntu geïnstalleerd op diverse PC's. Op de PC van mijn vrouw is het mij ook vrij eenvoudig (via begeleid installeren) gelukt op Ubuntu 8.10 naast Windows te installeren, waarbij het mounten van bestanden ook zonder problemen ging.
Op mijn eigen PV (Pentium 4) heb ik tot nu toe Ubuntu op een aparte harde schijf geïnstalleerd en wanneer ik Ubuntu wilde gebruiken even de stekkers omgezet. Aangezien dit toch wat omslachtig is, wilde ik dan toch maar een dual boot maken.
Ik loop echter "vast" in stap 6 van de handleiding (verdeling van de schijf). Mijn harddisk heeft 3 partities, waaronder 1 voor Windows en 1 voor Videobestanden en 1 voor backupbestanden. Ik wil de eerste partitie van Windows wat verkleinen om ruimte te maken voor Ubuntu. Maar in tegenstelling tot bij de installatie op een andere PC, vind ik niet de mogelijkheid van begeleid installeren. Er is alleen de mogelijkheid voor handmatig installeren. Ik ben echter bang dat ik iets fout doe en Windows kwijt ben.
Is er een reden waarom ik niet "begeleid installeren" als keuze heb. Of is er een goede handleiding voor 9.04. (Vond wel een handleiding van een oudere versie van Ubuntu, maar hoewel ongeveer gelijke stappen, twijfel ik toch teveel).
Alvast bedankt voor een reactie.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: installatie 9.04 naast Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/18, 15:39:19 »
je kan er ook voor kiezen om eerst op te starten in een live sessie, dus booten van cd,
dan mbv gparted de windows partitie verkleinen zodat je vrije ruimte creëerd voor ubuntu.

vervolgens laat je deze ongeformateerd achter en klik je op het installeren icoon op het werkblad,
dan kies je idd voor handmatig en selecteer je de vrijë ruimte, deze geef je als mountpunt / mee en laat je formateren als ext3 [of 4 dat is aan jezelf].

dan zou je zonder problemen een dualboot win/ubu moeten hebben,
natuurlijk hoef ik je niet het belang van backups uit te leggen, dus doe ik dat ook niet ;)

Re: installatie 9.04 naast Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/18, 20:49:24 »
oppassen met ext4 alleen voor 9.04
de vorige versies alleen ext3

Re: installatie 9.04 naast Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/20, 00:20:04 »
Gewoon geen EXT4 gebruiken.!

Wacht hier nog maar 2 jaar mee.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D