Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Netwerkprinter werkt niet meer  (gelezen 2754 keer)

Offline mhweb

  • Lid
[OPGELOST]Netwerkprinter werkt niet meer
« Gepost op: 2011/08/16, 13:59:08 »
Tot voor enkele weken kon ik vanop mijn Ubuntu pc afdrukken met de pc die via windows werkt, waarop de printer ( brother HL2140) is aangesloten.
Nu dus niet meer.
Als ik naar systeem-beheer-afdrukken ga krijg ik een venster ( afdrukken van lokalhost staat bovenaan)
Bij server-nieuw-printer staat printer niet actief.. kan dus niet aangeklikt worden.
Ga ik naar server, verbinden krijg ik een venster/ er was een fout tijdens de CUPS-bewerking failed to connect to server.
Ik heb volgende Wiki geprobeerd: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen
Ga ik dan naar systeem-beheer-afdrukken en kijk bij server-instellingen, vind ik instellingen wel bij server maar dat is inactief ( lichtgrijs) en dus eveneens niet aanklikbaar?

Hoe krijg ik mijn documenten weer afgedrukt via de netwerkprinter?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/16, 15:23:35 door mhweb »

Re: Netwerkprinter werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/16, 14:16:25 »
Welke versie van Ubuntu gebruik je?
Heb je iets bijzonders gedaan met je computer voordat het probleem verscheen?
Kun je vanuit een programma nog wel "naar bestand printen"?
Kun je de printer nog zien in het programma?
Wat is de output van de volgende commando's in de terminal (Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster, dit regel voor regel kopieëren en plakken met Ctrl+Shift+V)/etc/init.d/cups status
dpkg --list | grep cups
sudo apt-get purge cups
sudo apt-get install cups ubuntu-desktop
Als je de derde doet, zou ik aanbevelen om direct daarna de vierde te doen.

De resultaten hiervan kunnen nogal lang zijn, dus is het misschien handig om ze tussen [ code ] en [ / code ] te zetten op het forum...

Offline mhweb

  • Lid
Re: Netwerkprinter werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/16, 14:32:22 »
Ik gebruik een Ubuntu 10.04 LTS en heb behalve de regelmatige updates niks gedaan.
Als ik een document open en afdrukken kies staat daar generic printer. Bestand staat er niet bij. Klik ik op ok afdrukken krijg ik een venstertje met fout bij afdrukken er op. Als ik wil in mijn internetbrowser op afdrukken klik kan ik alleen kiezen voor afdrukken naar bestand.

michele@michele-desktop:~$ /etc/init.d/cups status
michele@michele-desktop:~$ dpkg --list | grep cups
rc  cups                                 1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - server
ii  cups-bsd                             1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - BSD comman
ii  cups-client                          1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - client pro
ii  cups-common                          1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - common fil
rc  cups-driver-gutenprint               5.2.5-0ubuntu1.1                                printer drivers for CUPS
ii  libcups2                             1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - Core libra
ii  libcupscgi1                          1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - CGI librar
ii  libcupsdriver1                       1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - Driver lib
ii  libcupsimage2                        1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - Raster ima
ii  libcupsmime1                         1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - MIME libra
ii  libcupsppdc1                         1.4.3-1ubuntu1.3                                Common UNIX Printing System(tm) - PPD manipu
ii  libgnomecups1.0-1                    0.2.3-3build2                                   GNOME library for CUPS interaction
ii  python-cups                          1.9.49-0ubuntu1                                 Python bindings for CUPS
ii  python-cupshelpers                   1.2.0+20100408-0ubuntu5.2                     [code]
 Python modules for printer configuration wit
michele@michele-desktop:~$ ^C
michele@michele-desktop:~$ [/code]
michele@michele-desktop:~$ ^C
michele@michele-desktop:~$ sudo apt-get purge cups
[sudo] password for michele:
Sorry, try again.
[sudo] password for michele:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
De status informatie wordt gelezen... Klaar
Pakket cups is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  linux-headers-2.6.32-21 linux-headers-2.6.32-21-generic
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 4 niet opgewaardeerd.
michele@michele-desktop:~$ sudo apt-get purge cupsmichele@michele-desktop:~$ ^C
michele@michele-desktop:~$ sudo apt-get purge cups
[sudo] password for michele:
Sorry, try again.
[sudo] password for michele:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
Pakket cups is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  linux-headers-2.6.32-21 linux-headers-2.6.32-21-generic
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 4 niet opgewaardeerd.
michele@michele-desktop:~$ sudo apt-get purge cups
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
Pakket cups is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  linux-headers-2.6.32-21 linux-headers-2.6.32-21-generic
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
0 pakketten opgewaardeer
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
De status informatie wordt gelezen... Klaar
Pakket cups is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  linux-headers-2.6.32-21 linux-headers-2.6.32-21-generic
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
0 pakketten opgewaardeer

« Laatst bewerkt op: 2011/08/16, 14:35:12 door mhweb »

Offline mhweb

  • Lid
Re: Netwerkprinter werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/16, 15:11:55 »
Na alles hier ( dacht ik ) tussen de code te hebben geplakt wat in min ternminalvenster stond, wou ik nu dat venster sluiten en kreeg melding dat er nog iets actief was.  klikte enter en de terminal gaf nog een hele hoop informatie in verband met installatie, en configuratie, onder andere over printers, cups...  misschien te veel om hier op het forum te posten.

Ik ben even gaan kijken bij  systeem afdrukken en mijn printer staat er weer op. 
Zal dus wel iets goeds gebeurd zijn via de terminal.

Snel even geprobeerd de documenten waarvan ik een print nodig had af te drukken en het lukte weer.

Ik weet dus niet wat er gebeurd is, en wat ik nu in de terminal aangepast heb... maar het werkt weer.

Bedankt

Re: [OPGELOST]Netwerkprinter werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/16, 15:27:13 »
Je hebt cups overnieuw geïnstalleerd, dat is het systeem wat je printers afhandeld. Blijkbaar was dat genoeg ;)

Re: [OPGELOST]Netwerkprinter werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/16, 20:19:52 »
Dan zou op zich het probleem ook opgelost moeten zijn met het overnieuw opstarten van de hele computer...

Re: [OPGELOST]Netwerkprinter werkt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/17, 07:32:09 »
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat in die tijd dat het probleem bestaan heeft de computer vast al wel een keer overnieuw opgestart is, bijvoorbeeld omdat de computer 's nachts altijd uit staat... Als dat dan het probleem was geweest was het er niet meer geweest ;)

Offline mhweb

  • Lid
Re: [OPGELOST]Netwerkprinter werkt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/17, 07:33:27 »
Nee, Ik had het probleem van niet kunnen printen reeds langere tijd, terwijl ik tijdens deze periode vaak afgesloten heb en terug ben opgestart.