Python is inderdaad eerder een scripttaal die door een interpreter moet worden gelezen. Die interpreter is geschreven in C en moet op het systeem staan. Je kan GUI's maken met Python, maar eerlijk gezegd raad ik Python voor grotere projecten af, het is leuk voor iets kleins om mee te experimenteren. Ik heb namelijk geen goede ervaring met Python op Mac en Windows (je moet heel dikwijls zelf nog ergens pakketjes gaan downloaden en compileren en van dat...)
Ik zou persoonlijk, als je een moderne programmeertaal wil leren die eenvoudig cross-platform werkt, Java gebruiken. Het is een van de snelste talen die niet gehercompileerd moet worden voor ieder platform (C en C++ zijn vele malen sneller, maar je moet ze voor ieder platform apart compileren), zeer eenvoudig om mee te leren, veel documentatie en handleidingen, uitgebreide hoeveelheid mogelijkheden standaard ingebouwd, werkt zeer goed op de meeste systemen.
Java, in tegenstelling tot Python, lijkt qua syntaxis en achterliggende denkwijze wel wat op C++, wat een eventuele overstap later eenvoudiger maakt. Dat niet alleen, maar de meeste programmeertalen die momenteel bestaan zijn eigenlijk afgeleid van C of C++ (ik denk nu aan PHP, Perl, Java, .NET en enkele anderen), dus een keer je goed met Java en C++ overweg kan, kan je de meeste programmeertalen gebruiken. Python werkt toch nog net iets te veel anders dan C++.
Let op, ik heb hier niets tegen Python, en de meesten hier zullen wel direct Python schreeuwen als je hen vraagt welke taal, maar ik wou toch eens een andere visie geven. Ter informatie, ik heb nu toch al een goede 6 jaar programmeerervaring, ik ben begonnen met een C64 Basic simulator, daarna Java, en ondertussen heb ik C++, Perl, PHP, Lua, Bash, i386/Linux ASM, Z80/TI-84 ASM en nog enkele anderen die me nu niet te binnen schieten opgepikt. Ik heb ook een vrij groot project in C++, zoals je kan zien in m'n sig.
- SeySayux