Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bizarre workaroud scanner, kan dat beter?  (gelezen 1157 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
bizarre workaroud scanner, kan dat beter?
« Gepost op: 2008/05/15, 22:20:27 »
Hi all,

Ben voor 99,99 procent tevreden over mijn Hardy-installatie, ik krijg alleen nog steeds mijn scanner niet zo aan de praat als ik zou willen. Het is een Acer/Benq 5300U USB-apparaat, en hij werkt prima samen met bijvoorbeeld XSane. Echter: het lukt alleen als ik mijn systeem eerst met Windows boot (daarom heb ik dus nog steeds een dual boot), dan gaan de lampjes op het front knipperen en kan ik na rebooten met Hardy de scanner probleemloos gebruiken. Totdat ik het systeem uitschakel, en vervolgens opnieuw start, maar nu direct met Ubuntu boot. Dan knipperen de lampjes op het front van de scanner niet, en krijg ik van XSane de foutmelding Kon apparaat niet vinden 'snapscan:libusb:001:003': Fout argument. Als ik in terminal lsusb doe, krijg ik netjes Bus 001 Device 003: ID 04a5:20fe Acer Peripherals Inc. (now BenQ Corp.) SW2 5300U te zien. Er gebeurt dus kennelijk iets tijdens het booten van Windows dat ervoor zorgt dat de scanner netjes klaar gaat staan en klaar blijft staan als ik daarna reboot met ubuntu. De briljante ingeving om de stroom even van de scanner af te halen (het ding heeft geen aan/uit-schakelaar) en er weer op te zetten had helaas geen enkel effect: dan gaan de lampjes op het front wel aan, maar ze knipperen niet.
Hamvraag: hoe krijg ik die lampjes onder ubuntu aan het knipperen, zodat snapscan/XSane de scanner ziet?

TIA

Bas

Offline VandeBas

  • Lid
bizarre workaroud scanner, kan dat beter?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/15, 22:57:40 »
Dank,

Die post had ik ook al gezien, maar ik kan in mijn win32 de firmware-file niet vinden (heb m wel gegoogled, trouwens, dus hij bestaat kennelijk wel). Bovendien concludeer ik uit het lijstje in snapscan.conf dat voor deze scanner helemaal geen firmware upload nodig zou moeten zijn, dus het zou toch simpeler moeten kunnen?

Ga nu eerst op het web op zoek naar die firmware file, misschien helpt het toch wel...

groeten,

Bas

Offline VandeBas

  • Lid
bizarre workaroud scanner, kan dat beter?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/15, 23:19:26 »
Helaas, verhaal uit de link heeft niet gewerkt. De scanner ging wel opwarmen na een keer sudo xsane, maar dat gaf ook meteen een foutmelding: fout tijdens communicatie met apparaat. Een keer gewoon Xsane uit het menu gaf foutmelding "geen apparaten aanwezig".

Regen in de drup :-(

Offline VandeBas

  • Lid
bizarre workaroud scanner, kan dat beter?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 23:28:09 »
Nope! Hij doet het nu!

Goed lezen van snapscan.conf leerde me dat ik ook nog de regel waarin de bus wordt gespecificeerd (bus = usb) moest uncommenten (dat stond niet in de gelinkte post). Dat gedaan, en nu werkt het! Ben heel benieuwd of ik nu probleemloos kan uitschakelen en booten :-)

Dank voor de verwijzing!

Bas

Offline gerrit

  • Lid
bizarre workaroud scanner, kan dat beter?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/13, 18:52:13 »
Deze manier van werken lukt ook bij de Snapscan e25 (ook een scanner die automatisch zou moeten werken. Heb nu eindelijk mijn scanner aan de praat gekregen.

Bedankt!!!

Gerrit