Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen draadloos netwerk op ubuntu, wel op windows  (gelezen 1564 keer)

Offline fred61

  • Lid
geen draadloos netwerk op ubuntu, wel op windows
« Gepost op: 2011/09/16, 22:49:08 »
Dag mensen,

Ik heb gisteren van een vriend een usb-stick gekregen met daarop ubuntu 10.10.(op de stick heeft hij geschreven: SUbuntu 10.10 gnome persi). Ik heb gisteren bij hem thuis gekeken of deze stick werkte op mijn netbook. Het werkte perfect (een mooi en voor mij helemaal nieuw OS). Ik was draadloos met zijn netwerk verbonden (gewone wifi verbinding).
 Echter, nu ben ik thuis... Ik heb ubuntu (probeer-optie) via de stick opgestart maar hij kan mijn draadloze netwerk niet vinden. Dus, dezelfde stick en hetzelfde netbook, alleen een ander netwerk.
 In het vak network connections krijg ik alleen het netwerk waarop ik gisteren heb gewerkt te zien, voor de rest helemaal geen netwerken. Binnen windows zie ik alle netwerken in mijn omgeving (mijn eigen netwerk en dat van de buren e.d.)
 Waar kan ik mijn eigen netwerk vinden? Kan iemand mij helpen? Bij voorbaat dank!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: geen draadloos netwerk op ubuntu, wel op windows
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/17, 00:22:18 »
Welkom op het forum. Staat hier misschien de oplossing bij?

Offline fred61

  • Lid
Re: geen draadloos netwerk op ubuntu, wel op windows
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/17, 13:52:57 »
Dank voor je antwoord.
Ik, als verstokte windowsgebruiker ben dus gewend om de rechter muisknop te gebruiken om een veld te openen. Het probleem is opgelost door met de linker muisknop op het icoontje voor netwerken te klikken en daar zag ik alle beschikbare netwerken, ook dat van mij dus. Ben nu gewoon draadloos online. Fijn!
Ik zal me nu wat verder gaan verdiepen in de mogelijkheden van dit systeem. Ik zal het, indien het bevalt, zeker gaan installeren op mijn netbook.
Ik heb op dit netbook (acer aspire one D255) een partitie staan met android (ong. 4 gig) ie volstrekt waardeloos is voor een netbook vind ik.
Het valt weliswaar niet binnen dit forumonderdeel, maar is het mogelijk deze partitie gewoon leeg te halen en/of formatteren en hierbinnen ubuntu te installeren? Ik hoef dan geen nieuwe partitie aan te maken (vind ik nogal lastig).
Mocht dit item verplaatst worden naar het daarvoor bestemde forum, hoor en zie ik het wel, neem ik aan.
Nogmaals dank!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: geen draadloos netwerk op ubuntu, wel op windows
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/18, 20:52:43 »
Ik heb een netbook noch iets met Android, maar wat ik wel weet is dat 4 GB te weinig is om Ubuntu op te installeren. Normaal gesproken heeft die een partitie van zo'n 10 GB nodig.

Offline fred61

  • Lid
Re: geen draadloos netwerk op ubuntu, wel op windows
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/18, 21:00:07 »
Dat had ik al begrepen. Zal dus toch wel een nieuwe partitie worden of de android-partitie leeghalen en vergroten. In ieder geval heb ik genoeg geheugen vrij op de windowspartitie. Enig idee wat de beste optie is?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: geen draadloos netwerk op ubuntu, wel op windows
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/18, 22:13:01 »
Je zou die 4 GB ook kunnen gaan gebruiken als data-partitie en dan zo'n 25 GB van de Windows-partitie gebruiken om een nieuwe partitie te maken waarop Ubuntu komt te staan.
Hier staat het een en ander over partitioneren.