Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde bug in Gnome Shell 3.34 (Ubuntu 19.10)  (gelezen 583 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Vreemde bug in Gnome Shell 3.34 (Ubuntu 19.10)
« Gepost op: 2019/11/19, 18:31:08 »
Ik heb iets heel vreemd voor met Gnome Shell 3.34 in Ubuntu 19.10. Als ik in het activiteitenoverzicht zoek naar "Background", dan gaat bij het typen van de "c" het overzicht er opeens uit, en Firefox knalt eruit. Als ik dat nog enkele keer probeer, vliegen er geen andere programma's meer uit, maar er komt na de derde of vierde keer een foutmelding. Ik kom nog terug om schermafdrukken te plaatsen.

Kan iemand anders dat reproduceren? Eenvoudig: druk op <Super>  en type "bac".  Crashed systematisch bij mij.

Systeem: Ubuntu 19.10 op Dell XPS 13 7390 met Intel videodriver. Niet de standaard "nomodeset" (kernel) driver, want die geeft nu en dan grafische "glitches", maar de Xorg driver:

cat /etc/X11/xorg.conf.d/20-intel.conf
Section "Device"
   Identifier  "Intel Graphics"
   Driver      "intel"
#   Option "AccelMethod" "uxa"
   Option "AccelMethod" "sna"
#   Option      "TearFree"    "true"
#   Option  "TripleBuffer" "true"
EndSection

**Edit**
Neen, het light niet aan een extensie. Gnome Shell schakelt netjes alle extensies uit, en ook na herstart blijft het. Ondertussen heb ik het kunnen toewijzen aan het zoeken van bestanden. Uitschakelen van "Bestanden zoeken" in de instellingen zorgt ervoor dat de storing niet meer optreedt.

Nog eens fijner gaan zoeken waar het probleem zich situeert...
« Laatst bewerkt op: 2019/11/19, 18:39:19 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemde bug in Gnome Shell 3.34 (Ubuntu 19.10)
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/13, 18:23:00 »
Weinig reactie hier, maar de diepere oorzaak van het probleem bleek in de tracker database. Ik zet tracker af, maar blijkbaar was de database nog niet leeg. Door de database geheel te resetten, blijft het probleem uit (en vind je natuurlijk niets meer in Gnome Shell).

Onwaarschijnlijk dat het aan tracker lag: de effecten waren wel heel heftig om enkel met een zoekprobleem te maken te hebben.

Offline EvC

  • Lid
Re: Vreemde bug in Gnome Shell 3.34 (Ubuntu 19.10)
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/13, 19:17:33 »
Wat ik wel kon testen:

Ubuntu 19.10 heb ik met Cinnamon, dus off-topic.

In Ubuntu 20.04 daily build (met Gnome 3.34.1) is het niet merkbaar. Bovendien is het een VM:



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Vreemde bug in Gnome Shell 3.34 (Ubuntu 19.10)
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/13, 19:37:16 »
Geen Mozilla meer, en ik kan de fout niet reproduceren met Chrome of Chromium ; blijft stabiel.