Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: notebook amilo D serie openen voor reiniging  (gelezen 2955 keer)

coomast

  • Gast
notebook amilo D serie openen voor reiniging
« Gepost op: 2008/05/12, 18:17:01 »
Mijn notebook Fujitsu Siemens Amilo D serie is aan het eind van zijn latijn. Hij is iets meer dan drie jaar oud en valt om de haverklap uit op temperatuur. Deze draait nu continu op 75°C en zelfs bij het kopieren van files gaat hij boven de 85°C en valt hij dus uit, een niet werkbare situatie dus. De garantie is juist vervallen :-( en daarom ga ik zelf een poging ondernemen om het op te lossen. Onderaan mijn machien kan ik een paneel losmaken dat een ventilatorke afschermt. Dit ventilatorke heb ik losgemaakt en gereinigd. Een kleine stap voorwaarts, zei het maar voor even. Na twee dagen even erg. Een tweede paneel onderaan krijg ik niet open, blijkbaar hangt de DVD daar aan vast.

Weet er iemand hoe je een dergelijk machine moet openen om hem grondig te kunnen reinigen?

Ik heb iets gelezen over het scherm verwijderen, maar is dit wel zo?

hartelijk dank

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
notebook amilo D serie openen voor reiniging
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/12, 19:27:39 »

coomast

  • Gast
notebook amilo D serie openen voor reiniging
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/12, 20:08:10 »
Hartelijk dank, wat heb je juist gegoogled om hier op te komen? Ik ben zelf al eventjes bezig maar vindt niks degelijk. Spijtig dat het niet het exacte type is dat ik heb, maar ik ga het eens grondig lezen en de foto's bekijken.

Coomast

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
notebook amilo D serie openen voor reiniging
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/12, 21:24:21 »
Fujitsu Siemens Amilo D dust

Maar lees ook even de commentaren van die link die ik eerder gaf

coomast

  • Gast
notebook amilo D serie openen voor reiniging
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/12, 21:43:10 »
Aha, dat zijn dus de magic words... Volgend weekend thermische pasta gaan kopen en een poging ondernemen. Als ik het niet vergeet zal ik hier posten wat ik juist gedaan heb.

tot later, coomast

coomast

  • Gast
notebook amilo D serie openen voor reiniging
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/15, 17:46:40 »
Het is gelukt, mijn portable is gereinigd. 't Was wel niet zoals op de link gegeven, mijn type is iets anders. Langs onderen kan je eenvoudig een paneel verwijderen dat toegang geeft tot de heat sink. Deze verwijderd, en jaja, een gigantische stofmat kwam te voorschijn. Deze verwijderd en de koelvinnen gereinigd alsook de processor en de heat sink hun contact oppervlak proper gemaakt. Dan opnieuw thermische pasta op de processor gedaan en de heat sink bevestigd. Klaar was de job.

Natuurlijk was ik begonnen met de instructies van de site te volgen en het scherm te verwijderen, na een paar minuten was mijn portable in twee delen :-) Echter de behuizing rond het toetsenbord kreeg ik niet open en vandaar toch maar eens gekeken of het niet langs onderen ging. Had ik moeten weten, maar ja al doende leert men.

De temperatuur is van 75°C continu naar lager dan 60°C gegaan, dik in orde.

Hartelijk dank voor de info.