Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop  (gelezen 1452 keer)

Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Gepost op: 2008/09/02, 10:33:27 »
Ik had gisteren een vervelend probleem met Ubuntu (staat in dual boot (win xp) op 1 harde schijf van 60 gb (allebei 30 gb).
Maar gisteren was ik aan het downloaden via usenet, en reageerde de hele laptop nergens meer op. Ik heb een koffie pauze gewacht en heb toen de aan/uit knop 6 sec ingedrukt. Ik had dit wel eens eerder gedaan en dan start hij vrolijk weer op.

Maar nu dus niet meer. Allemaal getallen en oneindig veel foutmeldingen etc. Na een kwartier kwam ik in (de dos mode) en zag alleen maar met het commando 'ls' desktop staan. Als ik er heen wilde vond hij niets. Ook als ik gnome wilde opstarten met startx gaf hij een foutmelding dat het niet in het path stond etc.

Kortom hoop gezeur dus na een harde reboot. Heeft iemand dit eerder mee gemaakt en hoe losde je het op ?

P.s ik heb via de live cd opgestart en kwam na weer een kwartier toch in gnome (ook na diverse foutmeldingen etc).
Daar kon ik gelukkig bij mijn foto's en email instellingen. Maar het kopieeren duurde mega lang ! Ik ga vandaag maar even een externe 2,5 " case kopen om de harde schijf als usb aan te sluiten op mijn andere pc.
Zo kan ik al mijn foto's etc snel veilig stellen.

Daarna ga ik maar weer eens opnieuw beginnen met herinstalleren van Ubuntu. Pff wel balen zeg.


Gr Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/02, 13:09:22 »
Ik heb dit ook wel eens gehad en na meerder keren opstarten was het probleem over.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/02, 13:16:03 »
Helaas, een paar keer moeten meemaken.  Een praktische en preventieve oplossing is al om /home op een aparte partitie te plaatsen.

Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/02, 15:24:28 »
De map met je foto's e.d. bestaat dus nog wel. Ik zou ze eerst veilig stellen zoals je hebt beschreven,
Tijdens die handeling zou je via de live cd eens memtest kunnen draaien. De crash hoeft niet persé iets met het Linux bestandssysteem te maken hoeven te hebben.
Een rigoreuze oplossing zou, als je geheugen nog goed is, sudo fsck /dev/sdx kunnen doen. De x staat voor de partitie die je wilt controleren. De partitilijst kun je opvragen met sudo fdisk -l . Gnome kun je bij mijn weten ook opstarten door gdm (met sudo?) kunnen starten.
Draait alles in de soep zul je Ubuntu opnieuw moeten installeren.
Start XP nog wel op? Of krijg je ook geen bootloader? Als XP ook niet meer start kan je hd ook naar de knoppen zijn.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/02, 16:32:36 »
Grub start wel op, maar als ik dan windows kies, geeft hij een melding dat hij niet kan schrijven.
Ik ga nu een mem test doen. Kijken wat het doet !

Bedankt allen.

P.s ik laat weten hoe het is afgelopen.

Gr Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/02, 17:15:42 »
Echt nog nooit last van gehad.
In principe sinds linux ext3 filesystem gebruikt met journal, kan je daar eigenlijk geen last meer van hebben.
En dit is al een hele tijd. (2001)

Maar je kan natuurlijk nog steeds ext2 selecteren, (heb je dit misschien gedaan?)

Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/02, 19:11:19 »
Citaat van: siegi
Echt nog nooit last van gehad.
In principe sinds linux ext3 filesystem gebruikt met journal, kan je daar eigenlijk geen last meer van hebben.
En dit is al een hele tijd. (2001)

Maar je kan natuurlijk nog steeds ext2 selecteren, (heb je dit misschien gedaan?)
Als het bestand systeem gemold is door defect geheugen of een kapotte hd is er geen enkel bestand systeem wat het goed overleefd. Opstarten met de live cd duurde ook een kwartier. Je moet dan toch ergens beginnen lijkt mij.
Dat jij er geenn last van hebt (gehad) is geen garantie voor een ander. Toch?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/02, 19:15:45 »
Citaat van: prikkebeen2
Citaat van: siegi
Echt nog nooit last van gehad.
In principe sinds linux ext3 filesystem gebruikt met journal, kan je daar eigenlijk geen last meer van hebben.
En dit is al een hele tijd. (2001)

Maar je kan natuurlijk nog steeds ext2 selecteren, (heb je dit misschien gedaan?)
Als het bestand systeem gemold is door defect geheugen of een kapotte hd is er geen enkel bestand systeem wat het goed overleefd. Opstarten met de live cd duurde ook een kwartier. Je moet dan toch ergens beginnen lijkt mij.
Dat jij er geenn last van hebt (gehad) is geen garantie voor een ander. Toch?
Euhm hardware fouten heb ik het niet over he. Dan kan alles gebeuren...
Maar lees eens eerst waar het topic over gaat. :)

Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/02, 19:29:04 »
Ik heb het topic gelezen hoor. EXT3 is zeer robuust maar niet bulletproof. Als het kopiëren heel lang duurt kan het van alles zijn. Was niet als flame bedoeld hoor. :)
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/02, 21:16:01 »
maar windows start óók niet op las ik.
als het dan niet aan grub ligt dan toch wel aan de HD

Ubuntu kan niet zo goed tegen plots uitzetten laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/03, 12:24:18 »
Ik heb intussen de harde schijf vervangen.

De oude in een externe case gezet en die aan een andere pc gehangen. Hij vindt wel hardware en installeerd de schijf gewoon. Maar ik krijg nog geen station letter (win xp). In ubuntu krijg ik niets te zien.

Ik zit erover te denken om deze schijf vanuit de bios een format te geven zodat alle partitie's weg zijn.
Bij de windows xp setup cd zag hij wel alle partitie's, maar kon ze niet verwijderen.

Maar ik nu echt bang de de schijf geen lang leven meer heeft.

Gr Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com