Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10  (gelezen 3258 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Gepost op: 2011/11/24, 13:22:57 »
Xubuntu 11.10 is helaas niet helemaal "bij" met de nieuwste en volledigste Nederlandse vertalingen. Wel bovenstrooms, bij Xfce. Die komen echter pas in de volgende versie van Xubuntu (12.04).

Maar... je hoeft niet op 12.04 te wachten voor een betere Nederlandse vertaling. Want ik heb zelf de bovenstroomse vertalingen van een paar pakketten omgezet in systeembestanden. Je kan die nu makkelijk in je Xubuntu 11.10 aanbrengen, en wel als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu#TOC-Nederlandse-vertaling:-pas-een-verbetering-toe

Succes!  :)

--wijziging: instructie uitgebreid, aantal pakketten vergroot en handleiding verplaatst naar mijn webstek.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/29, 15:19:30 door Pjotr »

Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/24, 14:16:30 »
Je kunt ook uitloggen en terug inloggen ;)

Maar netjes dat je zo goed vertaald hebt! :)

Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/24, 16:48:19 »
Thx Pjotr ! Ga het morgen ineens toepassen.

Geeft dit geen problemen met eventuele updates e.d. ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/24, 17:18:55 »
Thx Pjotr ! Ga het morgen ineens toepassen.

Geeft dit geen problemen met eventuele updates e.d. ?

Nee hoor.... Hooguit zouden updates van de betreffende pakketten, de oude vertalingen kunnen terugzetten. Enfin, dan herhaal je deze ingreep gewoon even....  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/24, 18:10:33 »
Aantal vertalingpakketten vergroot, instructie uitgebreid en de handleiding verplaatst naar mijn webstek:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu#TOC-Nederlandse-vertaling:-pas-een-verb

Vermoedelijk komen er nog wel wat vertalingpakketten bij, in de komende dagen.... Het is een handige truuk om snelle verbeteringen door te voeren in de Nederlandse vertaling.  :)

Offline lariek

  • Lid
Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/27, 20:54:32 »
Bedankt voor de tip Pjotr,
Een opmerking; bij mij staan de betreffende bestanden in /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES
i.p.v. /usr/share/nl/LC-MESSAGES
Met vriendelijke groet,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/27, 21:19:08 »
Bedankt voor de tip Pjotr,
Een opmerking; bij mij staan de betreffende bestanden in /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES
i.p.v. /usr/share/nl/LC-MESSAGES
Met vriendelijke groet,

Oeps! Gelijk even verbeterd in de instructie. Bedankt voor het melden.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/11, 19:34:16 »
Aantal vertaalde pakketten wederom fors uitgebreid:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu#TOC-Nederlandse-vertaling:-pas-een-verb

Niet alleen voor Xubuntu, maar ook voor andere distributies met Xfce als werkomgeving. Het ingepakte bestand dat je kunt binnenhalen, omvat nu *alle* machine-leesbare bovenstroomse Xfce-taalpakketten voor Nederlands. Wel even opletten of jouw distributie dezelfde map gebruikt als Xubuntu (openSUSE doet dat wel, in elk geval).

Offline yJi

  • Lid
Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/07, 20:20:24 »
Het zal wel een beetje dom van dit meisje zijn, maar hoe zet je de vertaalde bestanden in : /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de Nederlandse vertaling van Xubuntu 11.10
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/07, 21:10:53 »
Het zal wel een beetje dom van dit meisje zijn, maar hoe zet je de vertaalde bestanden in : /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES


Zie de handleiding waar ik in mijn eerdere bericht naar verwees. Duidelijker kan ik het niet maken.... :)